Lokalne drogi są mocno niedofinansowane. Raport NIK-u pokazał, jak bardzo

Tereny pozamiejskie nie mogą liczyć na satysfakcjonujący poziom rozwoju i bezpieczeństwa ze względu na niewystarczającą sieć drogową. Do tego jest ona w złym stanie. Głównie przez brak pieniędzy.

Jakość lokalnych dróg pozostawia wiele do życzeniaJakość lokalnych dróg pozostawia wiele do życzenia
Źródło zdjęć: © NIK
Tomasz Budzik

Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport o budowie i modernizacji dróg lokalnych. Jak wynika z dokumentu, podstawową bolączką Polski jest w tym zakresie fakt, że potrzeby znacznie przerastają możliwości państwa. NIK analizował wykonanie Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020. Jak się okazało, fundusze programu przeznaczone na modernizację dróg lokalnych skończyły się już w 2016 r. Brak pieniędzy nie jest jednak jedynym problemem. Kolejnym jest organizacja działań.

Przewidziany w programie limit środków finansowych na drogi wyniósł ponad 2,3 mld zł. Ze względu na brak środków wsparcie nie zostało udzielone w przypadku 1859 wniosków (34 proc. wszystkich złożonych). Kwoty objęte wnioskami już w pierwszych naborach prawie trzykrotnie przekroczyły limit środków. Brak pieniędzy jest porażający.

Skontrolowana Gmina Kotuń oszacowała swoje potrzeby dotyczące budowy i modernizacji dróg na ok. 12,2 mln zł. Dotyczyły 33,2 km dróg. Gmina Tłuszcz na ok. 30 mln zł na 13,2 km dróg. W przypadku Gminy Kotuń Samorząd Województwa Mazowieckiego (SWM) przyjął do realizacji tylko jeden wniosek z czterech złożonych. Dotyczył budowy drogi o długości 380 m. Gmina Tłuszcz złożyła pięć wniosków, SWM przyjął tylko jeden dotyczący budowy drogi o długości 977 m.

W okresie objętym kontrolą wybudowano 218,3 km dróg lokalnych oraz przebudowano nawierzchnię o długości 3188,2 km. Tymczasem długość dróg lokalnych (powiatowych i gminnych) w Polsce wynosi wg GUS 376 mln 128 tys. km. Oznacza to, że w ramach PROW 2014-2020 operacje typu drogi objęły 0,08 proc. długości dróg lokalnych. To kropla w morzu potrzeb.

Jak zauważa NIK, przy wyborze wniosków do realizacji nie było kryterium, które uwzględniałoby zagrażający bezpieczeństwu ruchu stan techniczny drogi. W kraju, który ma jedne z najbardziej niebezpiecznych dróg w Unii Europejskiej jest to co najmniej zaskakujące.

Drogi od lat wskazywane są jako jedna z najpilniejszych potrzeb terenów wiejskich. Bez dobrej infrastruktury nie sposób wyobrazić sobie ich rozwój. Kontrola NIK-u wykazała, że na drogi lokalne wydaje się w Polsce za mało pieniędzy, a brak kryterium aktualnego poziomu bezpieczeństwa drogi w rozpatrywaniu wniosków o dofinansowanie jest sporym niedopatrzeniem.

Wybrane dla Ciebie
Od poniedziałku wielka akcja. Policja będzie działać przez tydzień
Od poniedziałku wielka akcja. Policja będzie działać przez tydzień
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Test Leapmotor T03. Znalazłem haczyk w sensacyjnym chińskim aucie za 99 zł miesięcznie
Test Leapmotor T03. Znalazłem haczyk w sensacyjnym chińskim aucie za 99 zł miesięcznie
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Škoda Superb 1.5 TSI Plug-In Hybrid. Sprawdziłem, ile przejedzie na samym prądzie
Test: Škoda Superb 1.5 TSI Plug-In Hybrid. Sprawdziłem, ile przejedzie na samym prądzie
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥