Używany Land Rover Freelander I - typowe awarie i problemy

Land Rover Freelander
Land Rover Freelander
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Land Rover
Artur Kuśmierzak

09.02.2013 16:40, aktual.: 13.10.2022 10:15

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Marka Land Rover kojarzy się przede wszystkim z pełnokrwistą terenówką zwaną Defenderem oraz ze stylowymi SUV-ami wyposażonymi w solidny napęd 4x4. Brytyjczycy mają w swojej ofercie jeszcze model Freelander przeznaczony dla zupełnie innej grupy odbiorców. Czy auto jest tak awaryjne jak głosi powszechna opinia?

Historia modelu

Niestety plan spalił na panewce, bo Japończycy nie byli zainteresowani współpracą. W 2000 roku Land Rover zdecydował się na lifting Freelandera. Modyfikacje widać szczególnie z przodu, gdzie zmieniono: zderzaki, reflektory i atrapę chłodnicy – elementy z czarnego plastiku zastąpiono polakierowanymi na kolor nadwozia.

Land Rover Freelander
Land Rover Freelander© mat. prasowe / Land Rover

Kuracji odmładzającej poddano również wnętrze,wyeliminowano też kilka chorób wieku dziecięcego i drobnych niedoróbek. Teoretycznie zmiany wizualne nie są rewolucyjne, ale auto wygląda dzięki nim na znacznie świeższe. W 2002 roku brytyjska firma świętowała swój sukces Land Rover Freelander został najlepiej sprzedającym się autem z napędem 4x4 w Europie. Rok później konstrukcję poddano kolejnej modernizacji, tym razem jednak bardzo kosmetycznej. Zainstalowano nowe reflektory, wzbogacono ofertę wyposażenia i przemodelowano wnętrze.

W 2006 roku fabryki w Wielkiej Brytanii i Tajlandii opuściły ostatnie egzemplarze I generacji Freelander, a na rynku zadebiutował jego następca. W latach 1998-2005 Land Rover przeprowadził kilka akcji serwisowych,w których wzięło udział ponad 40 000 sztuk Freelandera.

Wyeliminowano wówczas usterki: zawieszenia, instalacji elektrycznej, hamulca ręcznego, mocowań i regulacji przednich foteli oraz blokad zamków w tylnych drzwiach zapobiegających otwieraniu ich przez dzieci od wewnątrz.

Silniki

  • R4 1,8 (117-120 KM)
  • V6 2,5 (177 KM)

Diesle:

  • R4 2,0 DI (98 KM)
  • R4 2,0 Td4 (109-112 KM)

Wybór odpowiedniego silnika to w przypadku Land Rovera Freelandera I bardzo trudne zadanie. Jeśli liczycie na przyzwoite osiągi podstawowa jednostka benzynowa 1,8 l z pewnością nie spełni waszych oczekiwań. Pierwsza setka pojawia się w tym przypadku na prędkościomierzu prawie po 13 s. Spalanie również nie jest niskie, bo to około 11-12 l/100 km przy spokojnej jeździe w ruchu miejskim lub 13-14 l/100 km u osób agresywniej traktujących pedał gazu.

Jakby tego było mało motor 1,8 l cierpi na problemy z układem chłodzenia przez co dochodzi do uszkodzenia uszczelki pod głowicą.

Zdecydowanie najlepszym silnikiem jest 2,5-litrowe V6, które choć do 100 km/h przyśpiesza w około 10 s to nie można narzekać na jego elastyczność. Konstrukcja ta jest też najmniej dokuczliwa jeżeli chodzi o awarie, ale niestety trzeba się liczyć ze sporym zużyciem paliwa. Nawet nie zauważymy kiedy auto spali nam 15-16 l/100 km w terenie zabudowanym, niemiła niespodzianka czeka nas dopiero na stacji benzynowej.

Land Rover Freelander
Land Rover Freelander© mat. prasowe / Land Rover

W ofercie silnikowej są również dwie jednostki wysokoprężne. Słabsza konstrukcja 2,0 DI to motor Rovera z serii „L”, w którym zdarzają się przypadki uszkodzenia osprzętu – jego najsłabsze elementy to przede wszystkim różnego rodzaju czujniki na przykład czujnik położenia przepustnicy. Piętą achillesową 2,0 DI jest jednak dynamika, której nie rekompensuje nawet niskiej spalanie około 10 l/100 km.

Oprócz jednostki Rovera jest jeszcze silnik 2,0 Td4 produkcji BMW oznaczony przez Bawarczyków fabrycznym symbolem M47. W porównaniu do słabszej jednostki 2,0 DI zużywa podobne ilości paliwa, ale za to jest bardziej elastyczny i charakteryzuje się dużo wyższą kulturą pracy. Czy coś się w nim psuje? Najczęściej układ wtryskowy i turbosprężarka. Przy zakupie Land Rover Freelandera 2,0 Td4 warto przygotować więcej pieniędzy na ewentualne naprawy.

Dane techniczne

Przednie zawieszenie Land Rovera Freelandera skonstruowano w oparciu o kolumny MacPhersona, a z tyłu mamy do czynienia z niezależnym układem wahaczy. Auto nie może pochwalić się zbyt wysokim poziomem bezpieczeństwa, w testach zderzeniowych Euro NCAP otrzymało tylko 3 gwiazdki.

Awaryjność

Przed zakupem Freelandera konieczna jest dokładna kontrola stanu zawieszenia. Łączniki stabilizatora, sworznie wahaczy, stabilizator oraz tuleje to najbardziej podatne na uszkodzenie elementy. Mały Land Rover został wyposażony w system HDC ułatwiający pokonywanie zjazdów, niestety często ulega on uszkodzeniu. Takie są efekty nieumiejętnej jazdy terenowej Freelanderem.

W egzemplarzach z pierwszych lat produkcji szwankuje nagrzewnica. Elektronika i elektryka również bywają kapryśne. Użytkownicy małego Land Rovera skarżą się na problemy z: uchylaniem elektrycznych szyb, osprzętem silnika oraz z czujnikami systemu ABS. Swoje humory miewa też klimatyzacja.

Naszym zdaniem

Ci, którzy kupią odmiany z mniejszymi silnikami wydadzą pieniądze na serwis, a osoby decydujące się na motor V6 będą więcej płacić za paliwo. Zdarzają się też zadbane sztuki Freelandera, ale trzeba ich cierpliwie szukać. Najlepiej wybierać jak najmłodsze auta, z czasem eliminowano nietrwałe podzespoły w napędzie, a także poprawiono jakość materiałów wykończenia wnętrza.

Ceny brytyjskiego SUV-a wahają się od około 8000 do prawie 40 000 zł. Jego główną zaletą są przede wszystkim ciekawe gadżety ułatwiające jazdę w lekkim terenie takie jak: przekładnia kątowa, system kontroli zjazdu HDC i całkiem przyzwoity prześwit.

Na uwagę zasługuje też oryginalny design i bardzo funkcjonalne wnętrze, w którym nie można narzekać na przestronność, no może poza niewielkim bagażnikiem. Bez wątpienia atutem Freelandera I jest jeszcze wysoki komfort jazdy, szkoda tylko, że wyposażenie nie należy do zbyt bogatych.