Kubica w Fafe Rally Sprint – rozgrzewka przed debiutem w mistrzostwach świata
Robert Kubica zaliczył dziś małą imprezę o nazwie WRC Fafe Rally Sprint. Dowiecie się co ma ona wspólnego z mistrzostwami świata i nadchodzącym Rajdem Portugalii, na którego zapowiedź również zapraszam.
06.04.2013 | aktual.: 13.10.2022 10:22
Co to jest Fafe Rally Sprint?
Fafe Rally Sprint to część ostatniego odcinka specjalnego Rajdu Portugalii, który zostanie rozegrany już w najbliższy weekend (12-14 kwietnia). Jest to niewiele ponad 6-kilometrowy fragment słynącej z wiatraków i licznych hopek próby Lameirinha. Zwłaszcza Salto da Pedra Sentada, z której słynie portugalska runda WRC. W 2000 roku Armin Schwarz Skodą Octavią WRC poleciał po wyskoczeniu z niej na odległość 73,5 m. Rekordzistą Fafe Rally Sprint w takim formacie jak obecnie był do dziś Petter Solberg, który w zeszłym roku uzyskał czas 3.42,144 min. – lepszy od czasu Loeba o 0,02 s.
Zasady
Zasady rywalizacji są następujące. Odcinek jest przejeżdżany dwukrotnie. Zawodnicy startują do pierwszego przejazdu w odwrotnej kolejności do listy startowej. Drugi przejazd odbywa się w kolejności odwrotnej do wyników pierwszego przejazdu. Następnie wyłania się finałowa piętnastka (decyduje najlepszy czas przejazdu odcinka), która walczy o zwycięstwo w trzecim przejeździe odcinka. Wygrywa najszybszy w finale.
Po co ta impreza?
Poza tym, że na Fafe Rally Sprint przychodzą dziesiątki tysięcy kibiców ważne, że rozgrywany na tydzień przed Rally de Portugal pozwala zawodnikom przyzwyczaić się do warunków panujących w Portugalli i poza atrakcją dla kibiców jest również małą rozgrzewką przed pierwszym, klasycznym rajdem w sezonie[sup]1[/sup]. Wiele załóg zdobywa informacje na temat stanu nawierzchni co pozwala na wcześniejsze dostrojenie zawieszenia w autach.
Dla Roberta Kubicy, który po raz pierwszy oficjalnie startuje w rajdzie szutrowym jest to nieoceniona rozgrzewka przed debiutem w Portugalii. Nic więc dziwnego, że nie przygotowano dla niego auta w specyfikacji WRC – musi wyczuć, nauczyć się Citroëna DS3 RRC w nowych dla niego warunkach.
Co interesujące, choć kibice mocno obawiali się o dyspozycję Kubicy na luźnej nawierzchni okazuje się, że Polak przed imprezą zdradził, że preferuje właśnie szutry:
Może się to wydawać dziwne, lecz to właśnie ten rodzaj nawierzchni preferuję. Trudnością będą dla mnie jednak ograniczenia w poruszaniu prawą ręką, bo na takiej nawierzchni trzeba mocno pracować kierownicą.
Robert Kubica
Przed Fafe Rally Sprint porad udzielali mu kierowcy Citroëna – Mikko Hirvonen i Sébastien Loeb. Kariera Polaka w zespole Yvesa Mattona nabiera tempa. Szef ekipy Citroëna zapowiedział, że chciałby aby Robert w przyszłym roku jeździł autem WRC. Kto wie czy nie w fabrycznym zespole.
WRC Fafe Rally Sprint - rywalizacja
Pierwszy przejazd odcinka specjalnego wygrał Dani Sordo. Był on przedostatnim zawodnikiem na starcie więc wynik nie był aż tak zaskakujący. Za nim na mecie zameldowali się kierowcy M-Sportu – Evgeny Novikov i Nasser Al-Attiyah. Dalej Andreas Mikkelsen debiutujący za kierownicą VW Polo R WRC. Robert Kubica zajął 8. miejsce tracąc do Sordo 21,9 s. Wyprzedniło go dwóch Portugalczyków. Do Pedro Meirelesa (Fabia S2000) stracił 3,2 s., a do Ricardo Moury (Lancer Evo X) 5,6 s.
To bardzo ładny odcinek, dla nas bardzo trudny, bardzo śliski. Pojechaliśmy ostrożnie. Jak dotąd jest dobrze. Fajnie, że tu jesteśmy. Przy trasie zgromadziło się bardzo dużo kibiców. To dobrze.
Robert Kubica
W drugim przejeździe nie zobaczyliśmy kilku zawodników z pierwszego. Autem Daniego Sordo pojechał Mikko Hirvonen, Novikov oddał samochód Madsowi Ostbergowi, natomiast Al-Attiyah przekazał Fiestę Thierry’emu Neuville, który kręcił na odcinku bączki dla frajdy.
Robert Kubica poprawił czas o 5 s w stosunku do pierwszego przejazdu. Wyprzedził Meirelesa o 2 s, natomiast do Moury stracił tylko 0,8 s. Pojechał szybciej od Neuville’a. Bez trudu dostał się do finałowej piętnastki.
Przejazd nr 2 wygrał Mads Ostberg o 0,7 s przed Hirvonenem. 2. był Hirvonen. Andreas Mikkelsen zanotował 3. czas.
Finał
W finale Robert Kubica jeszcze poprawił swój czas o kolejne 3,9 s. Okazał się wolniejszy od kręcącego się na odcinku Mikkelsena o jedyne 0,9 s. Pozwoliło mu to na zajęcie 5. miejsca, najlepszego w stawce samochodów klasy 2.
Wszystko było dobrze. To był dobry test. Cieszę się, że tutaj jesteśmy. Jest wielu kibiców i oes był bardzo fajny. Pierwszy raz rywalizowałem na szutrze i czeka mnie wiele nauki. Różnica w porównaniu z asfaltem jest duża.
Robert Kubica
Z kierowców WRC Al-Attiyah miał kiepski przejazd, przeciętnie pojechał Mikkelsen i Prokop. Natomiast zaskoczył Dani Sordo, który pojechał pełną bombą. Widać było gołym okiem, że Hiszpan nie oszczędza auta. Jedyna nadzieja była w Madsie Ostbergu, ale Norweg choć jechał odważnie, stracił na przejeździe 1,1 s. Dani Sordo zwyciężył i jednocześnie został nowym rekordzistą odcinka z czaem 3:39,2 min. Mads Ostberg również popisał się lepszym czasem od zeszłorocznego rekordu Solberga (3:40,3 min).
Za często uderzaliśmy podłogą i straciłem czas. To był jednak dobry przejazd. Dziś mieliśmy fantastyczne widowisko.
Mads Ostberg
Rally de Portugal – zapowiedź
Jak widać Robert Kubica nie jest tylko i wyłącznie specjalistą od nawierzchni asfaltowych. W Portugalii zadebiutuje w mistrzowskim serialu WRC. Jego rywale – będzie ich 18 - to oczywiście zawodnicy WRC2, a najgroźniejszym z nich będzie Fin Esapekka Lappi. Zwycięzca zeszłorocznej edycji Rajdu Polski i rajdowy mistrz Finlandii chce udowodnić, że nie przez przypadek jest kierowcą fabrycznym Škody.
Takimi samymi autami pojadą Sepp Wieganad jako lider w klasyfikacji WRC2 i Rashid Al-Ketbi. Pojawi się także Abdulaziz Al-Kuwari (Fiesta RRC) – zwycięzca z Meksyku. Groźny może być także Elfyn Evans (Fiesta RRC).
Optymiści wierzą, że Robert – o ile rajd ukończy – powinien pokonać w klasyfikacji generalnej Michała Kościuszko, którego również nie zabraknie w portugalskiej rundzie. Kierowca zespołu LOTOS Team WRC pojedzie poprawionym i wzmocnionym o 6 KM Mini John Cooper Works WRC.
Wyniki WRC Fafe Rally Sprint 2013
[block position="inside"]3481[/block]
Objaśnienia:
1 - Wielu ekspertów uważa, że wcześniej rozegrane rajdy (Monte Carlo, Szwecja i Meksyk) są na tyle specyficzne, że wyniki w nich nie są całkowicie miarodajne. Nawet sam szef VW Motorsport, Jost Capito przed sezonem i po świetnym debiucie w Monte Carlo przestrzegał, że dopiero w Portugalii poznamy prawdziwe tempo VW Polo R WRC.
Źródło: Fafe Rally Sprint • Autoklub.pl • Rally-base