Poradniki i mechanikaKratka na desce rozdzielczej. Co tam się kryje?

Kratka na desce rozdzielczej. Co tam się kryje?

Mikrofony zazwyczaj są umieszczone w okolicy podsufitki
Mikrofony zazwyczaj są umieszczone w okolicy podsufitki
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski

26.08.2024 09:10, aktual.: 26.08.2024 09:24

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Wnętrze samochodu pełne jest różnych elementów, których funkcje nie zawsze dla każdego są oczywiste. Jednym z takich elementów jest kratka, którą można zauważyć w różnych miejscach deski rozdzielczej. Istnieje duża szansa, że twoje dziecko zapyta, co to jest, więc warto znać odpowiedź.

Przyglądając się wnętrzu auta, można natknąć się na różnorodne, nietypowe elementy, takie jak wystający plastik na szczycie deski rozdzielczej czy kratki w różnych miejscach kokpitu. O ile te zamontowane na górze przy lampce najczęściej kryją mikrofon, to te umieszczone przy kolumnie kierownicy lub na środku panelu centralnego mają inne funkcje.

W większości przypadków za taką kratką znajduje się czujnik temperatury wewnętrznej, współpracujący z automatyczną klimatyzacją. Czujnik przekazuje informacje o temperaturze wewnątrz kabiny do sterownika, który w trybie automatycznym odpowiednio reguluje intensywność działania klimatyzacji. Dodatkowo, do pracy klimatyzacji przyczynia się także czujnik natężenia promieni słonecznych, umieszczony na desce rozdzielczej.

Kratka może być umieszczona w różnych miejscach na desce rozdzielczej
Kratka może być umieszczona w różnych miejscach na desce rozdzielczej© fot. Mariusz Zmysłowski

Jak zidentyfikować kratkę czujnika temperatury? Często za nią znajduje się mały wentylatorek — jeśli przyłożymy lekki kawałek papieru do kratki, powinien on się przy niej utrzymać. Ważne jest jednak, aby na dłuższą metę nie zakrywać kratki ani nic na nią nie przyklejać, w przeciwnym razie może to wpłynąć negatywnie na działanie klimatyzacji.

Okazuje się, że identyczne kratki mogą występować również w samochodach bez automatycznej klimatyzacji. Może to wynikać z faktu, że producentowi taniej było produkować jeden wzór danego elementu (w tym przypadku kratką), niż tworzyć dwa różne wzory.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także
Komentarze (26)