Koniec zabawy. Sądy zaczęły pakować za kratki za cofanie liczników

W 2023 roku odnotowano 10-krotny wzrost wyroków, które skazywały osoby zamieszane w cofanie liczników na karę pozbawienia wolności bez zawieszenia. To ogromna zmiana względem poprzednich lat.

Spalanie. LicznikOsoby bawiące się przy licznikach muszą mierzyć się z coraz poważniejszymi konsekwencjami
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Kamil Niewiński

Cofanie liczników to niestety dość znany proceder, z którego nadal chętnie korzystają nieuczciwi handlarze samochodów. Polskie prawo nie miało przez długi czas narzędzi, by z takimi praktykami móc realnie walczyć — do czasu. 1 stycznia 2020 roku wprowadzono aktualizację Kodeksu karnego, która pozwala na wsadzanie za kratki za ingerencję w liczniki.

§ 1. Kto zmienia wskazanie drogomierza pojazdu mechanicznego lub ingeruje w prawidłowość jego pomiaru, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
§ 2. Tej samej karze podlega, kto zleca innej osobie wykonanie czynu, o którym mowa w § 1.
§ 3. W wypadku mniejszej wagi, sprawca czynu określonego w § 1 lub 2, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

Art. 306a Kodeksu karnego

Oczywiście można było zacząć myśleć optymistycznie i stwierdzić, że taki przepis będzie wystarczającym batem na krętaczy. Tak się jednak nie stało, bowiem sądy — taki przynajmniej obraz klarował się ze statystyk — bały się korzystać z nowych zasad. 

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Turbo Kamera - przekręcone liczniki

W 2021 roku zapadł tylko jeden wyrok, który skazywał winnego przestępstwa z art. 306a na karę pozbawienia wolności. W 2022 roku można mówić co prawda o dwukrotnym wzroście, lecz rzecz jasna jest to wzrost z 1 do 2. W 2020 roku zaś wszystkie trzy wyroki wydano w zawieszeniu. W końcu jednak coś najwyraźniej drgnęło. 

Ministerstwo Sprawiedliwości potwierdza. Oszuści nareszcie zaczęli trafiać do więzień

Interia postanowiła sprawdzić w Ministerstwie Sprawiedliwości, jak wyglądają statystyki za 2023 rok. Zdecydowanie można stwierdzić, że doszło do znaczącej zmiany. Aż 20-krotnie w sprawach związanych z cofaniem liczników sąd skazywał na karę bezwzględnego pozbawienia wolności. 

Zmiany widać jednak nie tylko w przypadku wsadzania nieuczciwych sprzedawców za kratki. Zwiększyła się ogólna liczba takich procesów, a kary stały się bardziej dotkliwe:

  • 2020: 16 spraw, 3 wyroki pozbawienia wolności, 0 wyroków bez zawieszenia
  • 2021: 58 spraw, 14 wyroków pozbawienia wolności, 2 wyroki bez zawieszenia
  • 2022: 49 spraw, 13 wyroków pozbawienia wolności, 1 wyrok bez zawieszenia
  • 2023: 95 spraw, 38 wyroków pozbawienia wolności, 20 wyroków bez zawieszenia

W 2023 roku więc "zawiasy" znajdowały się po raz pierwszy w mniejszości. Dodatkowo zaś 12 osób otrzymało karę ograniczenia wolności, zaś w pozostałych 45 przypadkach postępowanie zakończyło się jedynie na grzywnie.

Sądy zaczęły surowo karać osoby, które grzebią przy wykazach liczników w pojazdach. Aż 40 proc. zakończonych spraw w 2023 roku kończyło się wyrokami pozbawienia wolności (czy to w zawieszeniu, czy nie). Dla porównania w 2022 roku było to 26,5 proc., w 2021 roku 24,1 proc., a w 2020 roku — 18,8 proc. Współczynników bezwzględnych odsiadek nawet nie ma zbytnio sensu zestawiać — skok jest 10-krotny.

Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇