Koniec zabawy. Sądy zaczęły pakować za kratki za cofanie liczników

W 2023 roku odnotowano 10-krotny wzrost wyroków, które skazywały osoby zamieszane w cofanie liczników na karę pozbawienia wolności bez zawieszenia. To ogromna zmiana względem poprzednich lat.

Spalanie. LicznikOsoby bawiące się przy licznikach muszą mierzyć się z coraz poważniejszymi konsekwencjami
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Kamil Niewiński

Cofanie liczników to niestety dość znany proceder, z którego nadal chętnie korzystają nieuczciwi handlarze samochodów. Polskie prawo nie miało przez długi czas narzędzi, by z takimi praktykami móc realnie walczyć — do czasu. 1 stycznia 2020 roku wprowadzono aktualizację Kodeksu karnego, która pozwala na wsadzanie za kratki za ingerencję w liczniki.

§ 1. Kto zmienia wskazanie drogomierza pojazdu mechanicznego lub ingeruje w prawidłowość jego pomiaru, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
§ 2. Tej samej karze podlega, kto zleca innej osobie wykonanie czynu, o którym mowa w § 1.
§ 3. W wypadku mniejszej wagi, sprawca czynu określonego w § 1 lub 2, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

Art. 306a Kodeksu karnego

Oczywiście można było zacząć myśleć optymistycznie i stwierdzić, że taki przepis będzie wystarczającym batem na krętaczy. Tak się jednak nie stało, bowiem sądy — taki przynajmniej obraz klarował się ze statystyk — bały się korzystać z nowych zasad. 

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Turbo Kamera - przekręcone liczniki

W 2021 roku zapadł tylko jeden wyrok, który skazywał winnego przestępstwa z art. 306a na karę pozbawienia wolności. W 2022 roku można mówić co prawda o dwukrotnym wzroście, lecz rzecz jasna jest to wzrost z 1 do 2. W 2020 roku zaś wszystkie trzy wyroki wydano w zawieszeniu. W końcu jednak coś najwyraźniej drgnęło. 

Ministerstwo Sprawiedliwości potwierdza. Oszuści nareszcie zaczęli trafiać do więzień

Interia postanowiła sprawdzić w Ministerstwie Sprawiedliwości, jak wyglądają statystyki za 2023 rok. Zdecydowanie można stwierdzić, że doszło do znaczącej zmiany. Aż 20-krotnie w sprawach związanych z cofaniem liczników sąd skazywał na karę bezwzględnego pozbawienia wolności. 

Zmiany widać jednak nie tylko w przypadku wsadzania nieuczciwych sprzedawców za kratki. Zwiększyła się ogólna liczba takich procesów, a kary stały się bardziej dotkliwe:

  • 2020: 16 spraw, 3 wyroki pozbawienia wolności, 0 wyroków bez zawieszenia
  • 2021: 58 spraw, 14 wyroków pozbawienia wolności, 2 wyroki bez zawieszenia
  • 2022: 49 spraw, 13 wyroków pozbawienia wolności, 1 wyrok bez zawieszenia
  • 2023: 95 spraw, 38 wyroków pozbawienia wolności, 20 wyroków bez zawieszenia

W 2023 roku więc "zawiasy" znajdowały się po raz pierwszy w mniejszości. Dodatkowo zaś 12 osób otrzymało karę ograniczenia wolności, zaś w pozostałych 45 przypadkach postępowanie zakończyło się jedynie na grzywnie.

Sądy zaczęły surowo karać osoby, które grzebią przy wykazach liczników w pojazdach. Aż 40 proc. zakończonych spraw w 2023 roku kończyło się wyrokami pozbawienia wolności (czy to w zawieszeniu, czy nie). Dla porównania w 2022 roku było to 26,5 proc., w 2021 roku 24,1 proc., a w 2020 roku — 18,8 proc. Współczynników bezwzględnych odsiadek nawet nie ma zbytnio sensu zestawiać — skok jest 10-krotny.

Wybrane dla Ciebie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie