Kimi Raikkonen [osobistości motoryzacji]

Mistrz świata Formuły 1 z 2007 roku, jeden z najlepiej zarabiających kierowców, zawodnik WRC, który chce spróbować swoich sił w Nascar. Jak wyglądała kariera Kimiego Raikkonena?

Obraz
Bartosz Pokrzywiński

Mistrz świata Formuły 1 z 2007 roku, jeden z najlepiej zarabiających kierowców, zawodnik WRC, który chce spróbować swoich sił w Nascar. Jak wyglądała kariera Kimiego Raikkonena?

Kimi Matias "Iceman" Raikkonen urodził się 17 października 1979 roku w fińskim miasteczku Espoo. Swoje pierwsze starty w seriach wyścigowych Kimi rozpoczął w 1988 roku, w wieku zaledwie 9 lat. Wystarczył mu tylko trzy sezony żeby wywalczyć mistrzowskie tytuły w klasach A, B i C. W 1991 roku Iceman startował w fińskich zawodach kartingowych w klasie Mini.

Później była mocniejsza klasa Raket i Puchar Finlandii. 1995. rok przyniósł Raikkonenowi zwycięstwo w pierwszym wyścigu w Formule A oraz zaproszenie na zawody Monaco Cup. Potem było 4. miejsce w generalce Formułu A, aż wreszcie w 1999 roku po przeprowadzce do Holandii, Kimi wywalczył mistrzostwo Finlandii w Interkontynentalnej Klasie A, zwycięstwo w Europejskim Grand Prix orz drugie miejsce w klasie Super A.

Obraz

Rok później Kimi przeniósł się do Wielkiej Brytanii, rok 1999 był ostatnim sezonem Fina w kartingu. Przyszła kolej na Formułę Renault i Zimowy Puchar Formuły Renault, w którym Fin wygrał każdy z czterech rozegranych wyścigów, we wszystkich startując z Pole Position. W tym samym roku Kimi startował jeszcze w Pucharze Europy Formuły Ford.

W 2000 roku przyszedł czas na dominację w Brytyjskiej Formule Renault, gdzie Kimi wygrał 7 z 10 rozegranych wyścigów. Mało tego, kierowca wziął udział w 3 wyścigach Europejskiej Formuły Renault, dwukrotnie wygrywając. Nic dziwnego, że zainteresował się nim Peter Sauber, który pomimo braku doświadczenia Raikkonena w mocniejszych seriach, zaprosił go na testy, a później zaoferował mu kontrakt.

Obraz

Wejście Raikkonena do F1 musiało zostać potwierdzone przez Komisję F1. Przeciwko debiutowi niedoświadczonego Fina byli Max Mosley i Jenson Button. W swoim pierwszym sezonie Kimi dwukrotnie wywalczył 4. pozycję, co dało mu ostatecznie 10. pozycję w klasyfikacji kierowców. Peter Sauber przyznał po latach, że Raikkonen był najlepszym kierowcą tego zespołu.

Już po pierwszym sezonie startów w F1, Finem zainteresował się McLaren, który szukał zastępcy Hakkinena. Zespół postawił na Raikkonena, który już w pierwszym wyścigu w sezonie stanął na podium. Swój wyczyn Kimi powtórzył później dwukrotnie, plasując się na 6. miejscu w generalce. W sezonie 2003 było jeszcze lepiej, Raikkonen regularnie stawał na podium i wygrał swój pierwszy wyścig. Rutynowy szampan na podium pozwolił mu wywalczyć tytuł wicemistrza, tracąc zaledwie 2 punkty do Michaela Schumachera.

Obraz

Sezon 2004 nie był już tak udany. Fin ponownie zwyciężył, jednak w generalce uplasował się dopiero na 7. pozycji. Z kolei w 2005 roku, McLaren dysponował naprawdę konkurencyjnym bolidem, który pozwolił wygrać Icemanowi aż 7 wyścigów. Rywalizacja punktowa pomiędzy Kimim i Fernando Alonso przeszła do historii, ostatecznie kierowca wywalczył swój drugi tytuł wicemistrzowski.

2006 był ostatnim rokiem Raikkonena w McLarenie, kierowca nie wygrał wówczas ani jednego wyścigu. Rok później Fin przesiadł się do Ferrari, dla którego już w pierwszym sezonie wywalczył tytuł mistrzowski. Podobno w tamtym okresie, Raikkonen zarabiał nawet 51 milionów dolarów rocznie. W sezonie 2008 Kimi wygrał 2 wyścigi i w klasyfikacji generalnej uplasował się na najniższym stopniu podium. Rok później, po wprowadzeniu radykalnych zmian w F1, Ferrari nie wiodło się już tak dobrze i po wypracowaniu 6. miejsca w generalce, Kimi zrezygnował ze startów w F1.

Obraz

Iceman na stałe przesiadł się do rajdówki, startując w zespole Citroen Junior Team za kierownicą Citroena C4 WRC. Finowi udało się wywalczyć 5. miejsce w Rajdzie Turcji i zaliczyć parę słabszych startów, kilkakrotnie rozbijając auto. Kierowca uplasował się na 10. pozycji w generalce w 2010 r. W tym roku, Kimi startuje we własnym zespole Ice 1, za kierownicą Citroena DS3 WRC.

W przyszłości kierowca ma rozpocząć starty także w serii Nascar. Raikkonen jest bez wątpienia jednym z najzdolniejszych kierowców wyścigowych, który z pewnością prędzej czy później odnajdzie się także w WRC. Łącznie w 159 wyścigach w Formule 1, Kimi aż 18 razy stawał na najwyższym stopniu podium.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł