Kimi Raikkonen [osobistości motoryzacji]
Mistrz świata Formuły 1 z 2007 roku, jeden z najlepiej zarabiających kierowców, zawodnik WRC, który chce spróbować swoich sił w Nascar. Jak wyglądała kariera Kimiego Raikkonena?
08.04.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:36
Mistrz świata Formuły 1 z 2007 roku, jeden z najlepiej zarabiających kierowców, zawodnik WRC, który chce spróbować swoich sił w Nascar. Jak wyglądała kariera Kimiego Raikkonena?
Kimi Matias "Iceman" Raikkonen urodził się 17 października 1979 roku w fińskim miasteczku Espoo. Swoje pierwsze starty w seriach wyścigowych Kimi rozpoczął w 1988 roku, w wieku zaledwie 9 lat. Wystarczył mu tylko trzy sezony żeby wywalczyć mistrzowskie tytuły w klasach A, B i C. W 1991 roku Iceman startował w fińskich zawodach kartingowych w klasie Mini.
Później była mocniejsza klasa Raket i Puchar Finlandii. 1995. rok przyniósł Raikkonenowi zwycięstwo w pierwszym wyścigu w Formule A oraz zaproszenie na zawody Monaco Cup. Potem było 4. miejsce w generalce Formułu A, aż wreszcie w 1999 roku po przeprowadzce do Holandii, Kimi wywalczył mistrzostwo Finlandii w Interkontynentalnej Klasie A, zwycięstwo w Europejskim Grand Prix orz drugie miejsce w klasie Super A.
Rok później Kimi przeniósł się do Wielkiej Brytanii, rok 1999 był ostatnim sezonem Fina w kartingu. Przyszła kolej na Formułę Renault i Zimowy Puchar Formuły Renault, w którym Fin wygrał każdy z czterech rozegranych wyścigów, we wszystkich startując z Pole Position. W tym samym roku Kimi startował jeszcze w Pucharze Europy Formuły Ford.
W 2000 roku przyszedł czas na dominację w Brytyjskiej Formule Renault, gdzie Kimi wygrał 7 z 10 rozegranych wyścigów. Mało tego, kierowca wziął udział w 3 wyścigach Europejskiej Formuły Renault, dwukrotnie wygrywając. Nic dziwnego, że zainteresował się nim Peter Sauber, który pomimo braku doświadczenia Raikkonena w mocniejszych seriach, zaprosił go na testy, a później zaoferował mu kontrakt.
Wejście Raikkonena do F1 musiało zostać potwierdzone przez Komisję F1. Przeciwko debiutowi niedoświadczonego Fina byli Max Mosley i Jenson Button. W swoim pierwszym sezonie Kimi dwukrotnie wywalczył 4. pozycję, co dało mu ostatecznie 10. pozycję w klasyfikacji kierowców. Peter Sauber przyznał po latach, że Raikkonen był najlepszym kierowcą tego zespołu.
Już po pierwszym sezonie startów w F1, Finem zainteresował się McLaren, który szukał zastępcy Hakkinena. Zespół postawił na Raikkonena, który już w pierwszym wyścigu w sezonie stanął na podium. Swój wyczyn Kimi powtórzył później dwukrotnie, plasując się na 6. miejscu w generalce. W sezonie 2003 było jeszcze lepiej, Raikkonen regularnie stawał na podium i wygrał swój pierwszy wyścig. Rutynowy szampan na podium pozwolił mu wywalczyć tytuł wicemistrza, tracąc zaledwie 2 punkty do Michaela Schumachera.
Sezon 2004 nie był już tak udany. Fin ponownie zwyciężył, jednak w generalce uplasował się dopiero na 7. pozycji. Z kolei w 2005 roku, McLaren dysponował naprawdę konkurencyjnym bolidem, który pozwolił wygrać Icemanowi aż 7 wyścigów. Rywalizacja punktowa pomiędzy Kimim i Fernando Alonso przeszła do historii, ostatecznie kierowca wywalczył swój drugi tytuł wicemistrzowski.
2006 był ostatnim rokiem Raikkonena w McLarenie, kierowca nie wygrał wówczas ani jednego wyścigu. Rok później Fin przesiadł się do Ferrari, dla którego już w pierwszym sezonie wywalczył tytuł mistrzowski. Podobno w tamtym okresie, Raikkonen zarabiał nawet 51 milionów dolarów rocznie. W sezonie 2008 Kimi wygrał 2 wyścigi i w klasyfikacji generalnej uplasował się na najniższym stopniu podium. Rok później, po wprowadzeniu radykalnych zmian w F1, Ferrari nie wiodło się już tak dobrze i po wypracowaniu 6. miejsca w generalce, Kimi zrezygnował ze startów w F1.
Iceman na stałe przesiadł się do rajdówki, startując w zespole Citroen Junior Team za kierownicą Citroena C4 WRC. Finowi udało się wywalczyć 5. miejsce w Rajdzie Turcji i zaliczyć parę słabszych startów, kilkakrotnie rozbijając auto. Kierowca uplasował się na 10. pozycji w generalce w 2010 r. W tym roku, Kimi startuje we własnym zespole Ice 1, za kierownicą Citroena DS3 WRC.
W przyszłości kierowca ma rozpocząć starty także w serii Nascar. Raikkonen jest bez wątpienia jednym z najzdolniejszych kierowców wyścigowych, który z pewnością prędzej czy później odnajdzie się także w WRC. Łącznie w 159 wyścigach w Formule 1, Kimi aż 18 razy stawał na najwyższym stopniu podium.