Kimi Raikkonen [osobistości motoryzacji]

Mistrz świata Formuły 1 z 2007 roku, jeden z najlepiej zarabiających kierowców, zawodnik WRC, który chce spróbować swoich sił w Nascar. Jak wyglądała kariera Kimiego Raikkonena?

Obraz
Bartosz Pokrzywiński

Mistrz świata Formuły 1 z 2007 roku, jeden z najlepiej zarabiających kierowców, zawodnik WRC, który chce spróbować swoich sił w Nascar. Jak wyglądała kariera Kimiego Raikkonena?

Kimi Matias "Iceman" Raikkonen urodził się 17 października 1979 roku w fińskim miasteczku Espoo. Swoje pierwsze starty w seriach wyścigowych Kimi rozpoczął w 1988 roku, w wieku zaledwie 9 lat. Wystarczył mu tylko trzy sezony żeby wywalczyć mistrzowskie tytuły w klasach A, B i C. W 1991 roku Iceman startował w fińskich zawodach kartingowych w klasie Mini.

Później była mocniejsza klasa Raket i Puchar Finlandii. 1995. rok przyniósł Raikkonenowi zwycięstwo w pierwszym wyścigu w Formule A oraz zaproszenie na zawody Monaco Cup. Potem było 4. miejsce w generalce Formułu A, aż wreszcie w 1999 roku po przeprowadzce do Holandii, Kimi wywalczył mistrzostwo Finlandii w Interkontynentalnej Klasie A, zwycięstwo w Europejskim Grand Prix orz drugie miejsce w klasie Super A.

Obraz

Rok później Kimi przeniósł się do Wielkiej Brytanii, rok 1999 był ostatnim sezonem Fina w kartingu. Przyszła kolej na Formułę Renault i Zimowy Puchar Formuły Renault, w którym Fin wygrał każdy z czterech rozegranych wyścigów, we wszystkich startując z Pole Position. W tym samym roku Kimi startował jeszcze w Pucharze Europy Formuły Ford.

W 2000 roku przyszedł czas na dominację w Brytyjskiej Formule Renault, gdzie Kimi wygrał 7 z 10 rozegranych wyścigów. Mało tego, kierowca wziął udział w 3 wyścigach Europejskiej Formuły Renault, dwukrotnie wygrywając. Nic dziwnego, że zainteresował się nim Peter Sauber, który pomimo braku doświadczenia Raikkonena w mocniejszych seriach, zaprosił go na testy, a później zaoferował mu kontrakt.

Obraz

Wejście Raikkonena do F1 musiało zostać potwierdzone przez Komisję F1. Przeciwko debiutowi niedoświadczonego Fina byli Max Mosley i Jenson Button. W swoim pierwszym sezonie Kimi dwukrotnie wywalczył 4. pozycję, co dało mu ostatecznie 10. pozycję w klasyfikacji kierowców. Peter Sauber przyznał po latach, że Raikkonen był najlepszym kierowcą tego zespołu.

Już po pierwszym sezonie startów w F1, Finem zainteresował się McLaren, który szukał zastępcy Hakkinena. Zespół postawił na Raikkonena, który już w pierwszym wyścigu w sezonie stanął na podium. Swój wyczyn Kimi powtórzył później dwukrotnie, plasując się na 6. miejscu w generalce. W sezonie 2003 było jeszcze lepiej, Raikkonen regularnie stawał na podium i wygrał swój pierwszy wyścig. Rutynowy szampan na podium pozwolił mu wywalczyć tytuł wicemistrza, tracąc zaledwie 2 punkty do Michaela Schumachera.

Obraz

Sezon 2004 nie był już tak udany. Fin ponownie zwyciężył, jednak w generalce uplasował się dopiero na 7. pozycji. Z kolei w 2005 roku, McLaren dysponował naprawdę konkurencyjnym bolidem, który pozwolił wygrać Icemanowi aż 7 wyścigów. Rywalizacja punktowa pomiędzy Kimim i Fernando Alonso przeszła do historii, ostatecznie kierowca wywalczył swój drugi tytuł wicemistrzowski.

2006 był ostatnim rokiem Raikkonena w McLarenie, kierowca nie wygrał wówczas ani jednego wyścigu. Rok później Fin przesiadł się do Ferrari, dla którego już w pierwszym sezonie wywalczył tytuł mistrzowski. Podobno w tamtym okresie, Raikkonen zarabiał nawet 51 milionów dolarów rocznie. W sezonie 2008 Kimi wygrał 2 wyścigi i w klasyfikacji generalnej uplasował się na najniższym stopniu podium. Rok później, po wprowadzeniu radykalnych zmian w F1, Ferrari nie wiodło się już tak dobrze i po wypracowaniu 6. miejsca w generalce, Kimi zrezygnował ze startów w F1.

Obraz

Iceman na stałe przesiadł się do rajdówki, startując w zespole Citroen Junior Team za kierownicą Citroena C4 WRC. Finowi udało się wywalczyć 5. miejsce w Rajdzie Turcji i zaliczyć parę słabszych startów, kilkakrotnie rozbijając auto. Kierowca uplasował się na 10. pozycji w generalce w 2010 r. W tym roku, Kimi startuje we własnym zespole Ice 1, za kierownicą Citroena DS3 WRC.

W przyszłości kierowca ma rozpocząć starty także w serii Nascar. Raikkonen jest bez wątpienia jednym z najzdolniejszych kierowców wyścigowych, który z pewnością prędzej czy później odnajdzie się także w WRC. Łącznie w 159 wyścigach w Formule 1, Kimi aż 18 razy stawał na najwyższym stopniu podium.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów