JLR chce, żebyś zarabiał na jeździe samochodem. Płaci kryptowalutą

Brytyjski producent wpadł na ciekawy pomysł, jak zwiększyć bezpieczeństwo i upłynnić ruch na drogach. Odpowiedzią ma być nowy system, w ramach którego kierowcy za zgłaszanie korków czy dziur mają dostawać zapłatę w kryptowalucie. Tak zgromadzone środki będą mogli wykorzystać na przejazdy autostradami, postoje na parkingach czy inne drobne opłaty.

(fot. Jaguar Land Rover)(fot. Jaguar Land Rover)
Mateusz Żuchowski

Technologia nazwana przez koncern Jaguar Land Rover Smart Wallet przechodzi już obecnie testy na publicznych drogach Irlandii, gdzie wyposażono w nią flotę Jaguarów F-Pace'ów i Range Roverów Velarów. Pomysł producenta jest prosty. Żeby zapewnić użytkownikom jego aut bieżące informacje dotyczące ruchu na drogach bądź innych utrudnień, chce on wykorzystać pomoc samych kierowców.

Za zgłaszane przez pokładowy system informacje Brytyjczycy chcą płacić kierowcom w kryptowalucie opartej o blockchain opracowany przez startu-up IOTA Foundation. Tłumacząc na polski: kierowcy będą otrzymywać na swoje wirtualne konto wirtualne środki, ale korzyści będą już jak najbardziej prawdziwe.

Nową technologię obsługuje się przez menu na centralnym wyświetlaczu (fot. Jaguar Land Rover)
Nową technologię obsługuje się przez menu na centralnym wyświetlaczu (fot. Jaguar Land Rover)

Takimi pieniędzmi będzie można zapłacić na przykład za przejazdy autostradami, postoje na parkingach, ładowanie akumulatorów albo choćby kawę na stacji. Rozwiązanie opracowywane przez Jaguara Land Rovera i IOTA Foundation nie wymaga tworzenia żadnej dodatkowej infrastruktury. Według twórców nie będzie wiązało się także z żadnymi dodatkowymi opłatami za korzystanie.

"Inteligentny portfel" jest jednym z projektów Jaguara Land Rovera prowadzonych w ramach strategii Destination Zero. Jej celem jest maksymalne obniżenie emisji spalin, wypadków i zatorów na drogach. System ten ma przyczynić się także do upłynnienia ruchu, na czym zyskają wszyscy – kierowcy aut także innych marek, jak i otoczenie.

Jak widać na załączonych grafikach, w menu może pojawić się także opcja car-sharingu, czyli zarabiania na współużytkowaniu swojego auta z innymi kierowcami. Zwiększenie popularności rozwiązania pozwalającego obcym ludziom jeździć własnym Jaguarem będą hamować chyba jednak bariery psychologiczne, nie technologiczne.

Na wyświetlaczu widać nowe funkcje systemu Smart Wallet (fot. Jaguar Land Rover)
Na wyświetlaczu widać nowe funkcje systemu Smart Wallet (fot. Jaguar Land Rover)

Możliwości oferowane przez Smart Wallet bardzo przydadzą się jednak w czasach, gdy samochody będą jeździły po drogach samodzielnie. Zebrane środki pojazdy autonomiczne będą mogły same wykorzystywać na ładowanie akumulatora, przejazdy autostradami lub inne mikropłatności na zasadzie machine-to-machine (M2M).

Technologia Smart Wallet rozwijana jest w oddziale badawczo-rozwojowym JLR w Irlandii, gdzie trwają także prace nad innymi, równie futurystycznymi technologiami poprawiającymi bezpieczeństwo i autonomizację jazdy.

(fot. Jaguar Land Rover)
(fot. Jaguar Land Rover)
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe