Jakich samochodów używanych poszukują Polacy w 2015 roku?

Pomimo afery spalinowej nie słabnie zainteresowanie używanymi samochodami marek należących do grupy Volkswagena. Polacy coraz częściej poszukują aut premium.

Jakich samochodów używanych poszukują Polacy w 2015 roku?
Marcin Łobodziński

15.11.2015 | aktual.: 20.10.2022 20:41

Jeden z największych serwisów ogłoszeniowych otoMoto.pl opublikował wyniki badania zainteresowania Polaków używanymi samochodami. Samo badanie polega na policzeniu i zestawieniu wszystkich zapytań użytkowników serwisu w stosunku do używanych samochodów. Co rok wyłania się zwycięzcę w rankingu „Internetowy Samochód Roku”. Liderem był od czterech lat Volkswagen Golf – najpopularniejszy i najchętniej wyszukiwany samochód używany na naszym rynku. Jednak trzeci kwartał 2015 roku pokazuje, że Golf najprawdopodobniej straci swoją pozycję na rzecz innego modelu.

Jest nim Audi A4, które już w pierwszej połowie roku zepchnęło z drugiego miejsca Volkswagena Passata. W trzecim kwartale 2015 Audi dogoniło i wyprzedziło „króla kompaktów”.

Najczęściej wyszukiwane modele wg. serwisu otoMoto.pl:

  1. Audi A4
  1. Volkswagen Golf
  1. Volkswagen Passat
  1. BMW serii 3
  1. Opel Astra
  1. Audi A6
  1. BMW serii 5
  1. Škoda Octavia
  1. Audi A3
  1. Ford Focus

Jak widać w powyższym zestawieniu, Polaków interesują głównie samochody niemieckie. Takie auta okupują całą pierwszą dziesiątkę, jeżeli przyjmiemy że Opel, Ford oraz Škoda to również bardziej lub mniej samochody niemieckie. Natomiast pierwsze trzy pozycje należą do grupy Volkswagena. Pierwsze i czwarte miejsce wyraźnie pokazuje, że Polacy chętniej szukają samochodów klasy premium na swoje możliwości finansowe. BMW serii 3 zajęło wyższą pozycję niż popularny Opel Astra czy Ford Focus. Natomiast duże Audi A6 czy BMW serii 5 zajmuje wyższe miejsce niż lider rynku samochodów nowych Škoda Octavia.

Najczęściej wyszukiwane marki wg. serwisu otoMoto.pl:
  1. Volkswagen
  1. Audi
  1. BMW
  1. Opel
  1. Mercedes
  1. Ford
  1. Toyota
  1. Renault
  1. Škoda
  1. Citroën

W podziale na marki w pierwszej dziesiątce pojawiają się już producenci z Japonii i Francji. Wysokie, piąte miejsce zajmuje Mercedes, ale dla niektórych zaskakująca może być pozycja Citroëna. Francuska marka nie należy do popularnych na rynku pierwotnym, ale samochody używane szybko tracą na wartości i stają się atrakcyjną alternatywą dla przecenionych aut grupy VW, Opli czy Toyot.

Wyszukiwania samochodów w serwisie otoMoto.pl według rodzaju paliwa:

Paliwo:Odsetek wyszukiwań:
benzyna46,6 %
diesel29,7 %
benzyna+LPG21,8 %
benzyna+CNG1,2 %
hybrydowy0,4 %
elektryczny0,1 %
wodorowy0,1 %
etanol0,1 %

 

Źródło: otoMoto.pl

Silniki benzynowe wciąż pozostają popularniejsze od diesli, a ich udział stale rośnie. W zeszłym roku auta zasilane olejem napędowym poszukiwało 37 % potencjalnych kupujących, teraz zainteresowanie spadło do poziomu poniżej 30 %. Spada również zainteresowanie samochodami z LPG, choć w tym przypadku jest to w pełni uzasadnione. Coraz więcej samochodów wyprodukowanych w ostatnim dziesięcioleciu nie nadaje się do montażu LPG, a więc również liczba ofert spada. Mimo to, połączenie benzyna+LPG jest dość blisko diesli. Czy po aferze spalinowej gaz wyprzedzi ropę? To się okaże w przyszłym roku. Wciąż znikome jest zainteresowanie innymi rodzajami napędu.

Od kilku lat wyraźnie wzrosła liczba wyszukiwań samochodów droższych, w cenie do 20 tys. zł. Jeszcze cztery lata temu najpopularniejsze auta poszukiwane w serwisie otoMoto.pl kosztowały nie więcej niż 5000 zł. Dziś aż 42% wyszukiwań dotyczy aut do ceny 20 tys. zł, ale lepiej sytuację obrazuje fakt, że 28% użytkowników serwisu poszukiwało aut w cenie wyższej niż 25 tys. zł.

Powyższe informacje zgadzają się z tymi, które podał Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar niespełna pół roku temu na temat importu samochodów używanych do Polski. Według zestawienia Samaru Audi A4 goni Volkswagena Golfa, a w pierwszej dwudziestce dominują zarówno marki jak i modele niemieckie.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (53)