Jaki używany samochód kupić? Land Rover Discovery, czyli rodzina w terenie za 15 tysięcy złotych

Jak pewnie zauważyliście, nasz cykl, w którym prezentujemy sylwetki samochodów używanych, wywędrował z czwartku na niedzielę. Mamy już połowę marca, za oknami resztki śniegu topniejącego pod wpływem pierwszych promieni wiosennego słońca, a na drogach mnóstwo dziur. Jakie auto najlepiej sprawdza się na takiej nawierzchni? Oczywiście solidna terenówka. Dzisiaj prezentujemy więc Land Rovera Discovery pierwszej generacji.

Jaki używany samochód kupić? Land Rover Discovery, czyli rodzina w terenie za 15 tysięcy złotych
Bartosz Pokrzywiński

14.03.2010 | aktual.: 18.04.2023 11:39

Dlaczego warto kupić właśnie Land Rovera Discovery?

Kiedy w Wielkiej Brytanii postawiono sobie cel stworzenia auta, które będzie tańsze, ale wcale nie mniejsze od Range Rovera, projektanci celowali w przedział rynkowy zdominowany przez Japończyków. Dla kogo został stworzony Discovery?

Obraz

Ten pojazd jest bardzo uniwersalny. Możemy ciągnąć za sobą wielką przyczepę z łodzią motorową podczas jazdy autostradą albo zabrać pół przedszkola na przejażdżkę, gdyż na pokładzie mamy miejsce dla siedmiu osób. Bez trudu poradzimy sobie również w terenie, prawdziwym terenie, nie tylko na polnych drogach. Discovery jest więc propozycją dla wszystkich, którzy mają kilkuosobową rodzinę, a nie chcą lub po prostu nie mogą kupić sobie drugiego samochodu, aby spełniać swoje terenowe marzenia.

Land Rover Discovery I 1989-1998

W latach 80-tych Land Rover, który należał wówczas jeszcze do Rovera, utożsamiany był z surowym i niezniszczalnym Defenderem oraz dużym i bardzo luksusowym Range Roverem. Ktoś wpadł jednak na pomysł stworzenia auta, które będzie czymś pomiędzy. Tak oto w 1987 roku rozpoczęto pracę nad modelem Discovery, który nosił wówczas roboczą nazwę "Project Jay".

Obraz

Już dwa lata później, czyli w 1989 roku na targach we Frankfurcie odsłonięty został Land Rover Discovery w wersji trzydrzwiowej. Nadwozie pięciodrzwiowe przewidywało miejsce nawet dla siedmiu pasażerów, poprzez trzeci rząd siedzeń, który dostępny był jako opcja. Pięciodrzwiowa wersja wyszła na rynek rok później. Za stylistykę wnętrza odpowiada londyńskie studio projektowe Conran Design Group.

Zadaniem designerów zajmujących się wnętrzem było zignorowanie panujących wówczas trendów i stworzenie "lifestylowego" przedziału pasażerskiego. Podobno masa innowacyjnych pomysłów, które miały być zastosowane we wnętrzu, musiało zostać odrzuconych przez ograniczenia konstrukcyjne. Winowajcą tego jest ramowa konstrukcja przejęta z Range Rovera. Nadwozie Discovery można rozpoznać ze względu na przeszkloną kabinę pasażerską. Nad bocznymi szybami z tyłu znalazło się miejsce dla dodatkowych świetlików, mających wraz z dodatkowym szyberdachem zapewnić wystarczającą ilość światła dla pasażerów trzeciego rzędu siedzeń.

Obraz

Od samego początku produkcji Discovery dostępny był z ogromnym, 155-konnym silnikiem V8 o pojemności 3.5-litra. Z czasem motor ten został wzmocniony, pojawiła się też nowa, jeszcze większa jednostka, 3.9-litra 182 KM. Jednak silniki te nie są szczególnie polecane, częściowo ze względu na spalanie, które wynosi nawet w granicach 20-litrów na sto kilometrów. Alternatywą może być dwulitrowy motor benzynowy o mocy 134 koni mechanicznych, jednak bardzo ciężko znaleźć taki egzemplarz w Polsce. Na naszym rynku zdecydowanie największą popularnością cieszą się Diesle 2.5 TDi.

Silnik ten początkowo był dostępny w 113-konnej wersji oznaczonej 200 TDi. W 1994 roku przy okazji liftingu, w którym zmieniono również wnętrze, pojawiła się nieznacznie mocniejsza (111 KM w manualu i 122 KM w automacie) odmiana 300 TDi. Jedną ze zmian było dołożenie do silnika wyciszającej pokrywy, użytkownicy starszej jednostki skarżyli się bowiem na niską kulturę pracy. 11 dodatkowych koni mechanicznych w przypadku skrzyni automatycznej służyło do zredukowania utraty mocy przy przełożeniach.

Obraz

We wnętrzu Discovery odnajdziemy wystarczającą ilość miejsca, jak już wcześniej wspomniałem, auto pomieści na swoim pokładzie nawet siedmiu pasażerów. Dzięki składanym oparciom tylnej kanapy nie ma też większego problemu z przewiezieniem ekstra ładunku, to kolejny argument na to, że Land Rover może być uznawany za auto uniwersalne. Terenowe aspiracje zdradza uchwyt dla pasażera, zamontowany na desce rozdzielczej.

Nie wiemy jak auto prezentuje się od strony bezpieczeństwa, gdyż w latach 80-tych nikt nie wiedział czym jest Euro NCAP. Teoretycznie jednak możemy być spokojni, gdyż to właśnie Discovery był pierwszym autem z napędem na cztery koła, w którym zamontowano dwie poduszki powietrzne. Czy wiedziałeś, że Land Rover Discovery dostępny był na rynku japońskim jako Honda Crossroad?

Obraz

Jeżeli planujesz zakup auta terenowego, które świetnie sprawdza się również na drogach publicznych, a dysponujesz budżetem od 15 tysięcy złotych w górę, koniecznie powinieneś wziąć pod uwagę Discovery. Użytkownicy chwalą sobie brytyjską technologię, w szczególności pakowność oraz właściwości terenowe. Podobno największą wadą Discovery jest słaba odporność na korozję. Na rdzę najbardziej narażone są łączenia stali i aluminium, z którego wykonano większą część poszycia karoserii. Delikatnie przyrdzewiała (nie mylić z przerdzewiała) rama nie jest jednak powodem do niepokoju.

Mimo tego, że marka Land Rover nie jest jakoś szczególnie popularna na naszym rynku, z dostępem do części zamiennych nie powinno być większego problemu. Silniki 2.5 TDi należą do jednostek raczej bezawaryjnych, trzeba jednak uważać na turbosprężarkę, jej regeneracja może okazać się kosztowna. Podobnie jest z wtryskiwaczami, za komplet których przyjdzie nam zapłacić nawet 3000 złotych.

THE CAMEL TROPHY VIDEO!

Zalety:

  • Świetne właściwości terenowe
  • Przestronne wnętrze
  • Ciekawa stylistyka

Wady:

  • Podatność na korozję
  • Niska kultura pracy
  • Paliwożerne jednostki benzynowe

Kilka przykładowych ogłoszeń:

Jeżeli jesteś lub byłeś właścicielem Land Rovera Discovery albo masz wyrobione zdanie na temat tego modelu, podziel się z nami swoją opinią. Zgłaszajcie również propozycje aut, które chcielibyście zobaczyć w naszym cyklu. Samochody używane za 15.000 złotych, teraz co niedzielę na Autokulcie.

Tabelka spalania. Minimalne (trasa)/maksymalne (miasto). Dane użytkowników.

2.5 TDi 113 KM3.5 155 KM3.9 182 KM
8.3-11.8 l.11-18.5 l.18-26.3 l.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (11)