Trwałość koła dwumasowego zależy od ciebie. Zobacz, co możesz zrobić

Trwałość zamachowego koła dwumasowego w dużej mierze zależy od właściwej techniki jazdy i odpowiedniej dbałości o kondycję samochodu.

Koło dwumasoweKoło dwumasowe
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Schaeffler
Marcin Łobodziński
12

Technika jazdy to najważniejszy czynnik wpływający na trwałość dwumasowego koła zamachowego. Za właściwe uznaje się wszystko to, co eliminuje nadmierne obciążenia w zespole napędowym oraz wibracje.

Czego należy się wystrzegać?

  • Intensywne przyspieszanie poniżej 2000 obr./min.
  • Przyspieszanie poniżej 1600-1800 obr./min.
  • Gwałtowne i mocne wciskanie gazu w celu przyspieszenia.
  • Intensywne hamowanie silnikiem (redukcje na zbyt niskie biegi).
  • Brutalne ruszanie z miejsca, szybkie włączanie sprzęgła.
  • Częste uruchamianie i wyłączanie silnika.
  • Uruchamianie silnika \na pych.
  • Ciągnięcie ciężkich przyczep.

Jak wydłużyć trwałość koła dwumasowego?

  • Włączaj i wyłączaj silnik wtedy, gdy ma to sens – unikaj używania systemu start/stop.
  • Ruszaj łagodnie z delikatnym poślizgiem sprzęgła.
  • Jeżeli masz zamiar przyspieszyć, zredukuj bieg tak, by uzyskać minimum 1800-2000 obr./min.
  • Podczas przyspieszania wciskaj pedał gazu miarowo i łagodnie, adekwatnie do przyspieszenia samochodu.
  • Zmieniaj biegi łagodnie, ale szybko i delikatnie włączaj sprzęgło.
  • Unikaj intensywnego hamowania silnikiem na niskich przełożeniach.
  • Podczas mocnego hamowania wciskaj sprzęgło.
  • Uruchamiaj silnik z wciśniętym pedałem sprzęgła.

Powyższe zalecenia niestety nie idą w parze z ecodrivingiem, zatem ich stosowanie przyczyni się do wyższego zużycia paliwa. To już kwestia indywidualna i wasz wybór czy będziecie oszczędzać 2-5 zł na 100 km dzięki obniżeniu spalania, czy też wybierzecie większą wytrzymałość dwumasy, kosztującej od 1000 do nierzadko nawet 4000 zł.

Warto jednak pamiętać, że bardzo istotna dla trwałości koła dwumasowego jest także odpowiednia kondycja silnika. Wszelkie niesprawności powodujące nierówną pracę na wolnych obrotach są bardzo szkodliwe dla tego elementu.

Szczególnie niebezpieczne jest wypadanie zapłonów i szarpanie podczas przyspieszania. Zużyty układ wtryskowy też szybko, choć pośrednio, niszczy dwumasę.

Warto dbać o poduszki mocujące zespół napędowy. Ich zużycie powoduje niekorzystne wibracje. Z uwagi na trwałość koła dwumasowego nie zaleca się tuningu silnika.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy taki sprzęt policji. Posypią się mandaty
Pierwszy taki sprzęt policji. Posypią się mandaty
Kontrola policji. Warto wiedzieć, jak powinien zachować się kierowca
Kontrola policji. Warto wiedzieć, jak powinien zachować się kierowca
Nowa funkcja w Uberze. Wystarczy ją włączyć podczas jazdy
Nowa funkcja w Uberze. Wystarczy ją włączyć podczas jazdy
Nowe Audi Q3 nie ma wajch przy kierownicy. Kilka przełomów w ważnym modelu
Nowe Audi Q3 nie ma wajch przy kierownicy. Kilka przełomów w ważnym modelu
Skręć kierownicę i sprawdź. Jaką cyfrę widzisz na swojej oponie?
Skręć kierownicę i sprawdź. Jaką cyfrę widzisz na swojej oponie?
Polacy kupują, a później problem. Koszty idą w tysiące
Polacy kupują, a później problem. Koszty idą w tysiące
Widziałem Shell Eco-marathon z bliska. Kropla paliwa na wagę złota
Widziałem Shell Eco-marathon z bliska. Kropla paliwa na wagę złota
Zużycie paliwa 0,044 l/100 km. Pierwszy raz taka impreza w Polsce
Zużycie paliwa 0,044 l/100 km. Pierwszy raz taka impreza w Polsce
"Wyciągnął" dwie firmy. Słynny prezes nagle zrezygnował
"Wyciągnął" dwie firmy. Słynny prezes nagle zrezygnował
Rekordowe spotkanie miłośników terenówek Toyoty. Można było zobaczyć niemal wszystkie wersje
Rekordowe spotkanie miłośników terenówek Toyoty. Można było zobaczyć niemal wszystkie wersje
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna