Trwałość koła dwumasowego zależy od ciebie. Zobacz, co możesz zrobić

Trwałość zamachowego koła dwumasowego w dużej mierze zależy od właściwej techniki jazdy i odpowiedniej dbałości o kondycję samochodu.

Koło dwumasoweKoło dwumasowe
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Schaeffler
Marcin Łobodziński

Technika jazdy to najważniejszy czynnik wpływający na trwałość dwumasowego koła zamachowego. Za właściwe uznaje się wszystko to, co eliminuje nadmierne obciążenia w zespole napędowym oraz wibracje.

Czego należy się wystrzegać?

  • Intensywne przyspieszanie poniżej 2000 obr./min.
  • Przyspieszanie poniżej 1600-1800 obr./min.
  • Gwałtowne i mocne wciskanie gazu w celu przyspieszenia.
  • Intensywne hamowanie silnikiem (redukcje na zbyt niskie biegi).
  • Brutalne ruszanie z miejsca, szybkie włączanie sprzęgła.
  • Częste uruchamianie i wyłączanie silnika.
  • Uruchamianie silnika \na pych.
  • Ciągnięcie ciężkich przyczep.

Jak wydłużyć trwałość koła dwumasowego?

  • Włączaj i wyłączaj silnik wtedy, gdy ma to sens – unikaj używania systemu start/stop.
  • Ruszaj łagodnie z delikatnym poślizgiem sprzęgła.
  • Jeżeli masz zamiar przyspieszyć, zredukuj bieg tak, by uzyskać minimum 1800-2000 obr./min.
  • Podczas przyspieszania wciskaj pedał gazu miarowo i łagodnie, adekwatnie do przyspieszenia samochodu.
  • Zmieniaj biegi łagodnie, ale szybko i delikatnie włączaj sprzęgło.
  • Unikaj intensywnego hamowania silnikiem na niskich przełożeniach.
  • Podczas mocnego hamowania wciskaj sprzęgło.
  • Uruchamiaj silnik z wciśniętym pedałem sprzęgła.

Powyższe zalecenia niestety nie idą w parze z ecodrivingiem, zatem ich stosowanie przyczyni się do wyższego zużycia paliwa. To już kwestia indywidualna i wasz wybór czy będziecie oszczędzać 2-5 zł na 100 km dzięki obniżeniu spalania, czy też wybierzecie większą wytrzymałość dwumasy, kosztującej od 1000 do nierzadko nawet 4000 zł.

Warto jednak pamiętać, że bardzo istotna dla trwałości koła dwumasowego jest także odpowiednia kondycja silnika. Wszelkie niesprawności powodujące nierówną pracę na wolnych obrotach są bardzo szkodliwe dla tego elementu.

Szczególnie niebezpieczne jest wypadanie zapłonów i szarpanie podczas przyspieszania. Zużyty układ wtryskowy też szybko, choć pośrednio, niszczy dwumasę.

Warto dbać o poduszki mocujące zespół napędowy. Ich zużycie powoduje niekorzystne wibracje. Z uwagi na trwałość koła dwumasowego nie zaleca się tuningu silnika.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne