Ile ładować akumulator? Wielu popełnia prosty błąd

Osoby, które mają wiedzę na temat akumulatorów, mogą powiedzieć, że tytułowe pytanie jest głupie. Oczywiste, że akumulator ładujemy tak długo, aż się naładuje. Ale nie każdy – mimo wszystko – wie, ile czasu to trwa i kiedy trzeba odłączyć prostownik lub ładowarkę.

Dobre ładowarki do akumulatorów same się wyłączą, kiedy akumulator zostanie naładowanyDobre ładowarki do akumulatorów same się wyłączą, kiedy akumulator zostanie naładowany
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Przez noc się naładuje albo przez dobę się naładuje – mniej więcej na tym poziomie kończy się wiedza większości kierowców na temat ładowania akumulatora. Niestety, takie podejście to błąd. Niedoładowany akumulator będzie mniej sprawny i szybciej rozładuje się ponownie, a ponadto wcześniej się zużyje.

Czas ładowania akumulatora zależy przede wszystkim od jego pojemności oraz tego, jakiego prądu użyjemy. Istotne jest również źródło, z którego będziemy ładować. Na rynku popularne urządzenia to prostownik lub ładowarka. Zwykle jedno i drugie automatyczne. Warto tu zaznaczyć, że w pełni automatyczna ładowarka po naładowaniu akumulatora po prostu się wyłączy. Inaczej będzie z prostownikiem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak przygotować samochód na zimę? Uważaj na te najbardziej banalne błędy

Kiedy akumulator uznajemy za naładowany?

Jeśli korzystamy z ładowarki elektronicznej, to ona albo się wyłączy, albo odpowiednim wskaźnikiem poinformuje nas o naładowaniu akumulatora. W przypadku stosowania prostownika, sprawa jest nieco bardziej skomplikowana.

Gdyby trzymać się czystej fizyki, to odpowiedź was nie pocieszy – akumulator uznajemy za naładowany wtedy, kiedy gęstość elektrolitu osiągnie odpowiednią wartość względem temperatury otoczenia. Np. przy temperaturze 20-25 st. C jest to ok. 1,28 g/cm3. Aby to sprawdzić, trzeba mieć akumulator z dostępem do elektrolitu do pobrania próbki oraz odpowiedni przyrząd do pomiaru gęstości (areometr).

Prościej jest sprawdzić napięcie na biegunach akumulatora multimetrem (miernikiem). Trzeba tylko pamiętać, że pomiaru dokonujemy po odłączeniu prostownika/ładowarki. Napięcie w naładowanym akumulatorze wynosi ok. 12,8-12,9 V. Warto podkreślić, że do prawidłowego pomiaru niezbędna jest dobra bateria w mierniku, w miarę świeża (najlepiej nie starsza niż rok). Dodatkowo, zależnie od jakości multimetru, mogą być pokazywane wartości odbiegające od wartości rzeczywistych. Jeśli więc multimetr pokazuje 12,7 V, to też można uznać taki akumulator za naładowany.

Jak więc sami widzicie, nie od czasu zależy to, czy akumulator jest naładowany. Czas nie ma znaczenia, ponieważ długość ładowania zależy od pojemności akumulatora oraz prądu, jakim akumulator ładujemy. Ładowarki automatyczne i prostowniki, w których nie da się regulować parametrów, same dostosowują wartość prądu do stopnia naładowania akumulatora i zmieniają ją w czasie, więc nawet znając standardowy prąd ładowania, nie sposób policzyć, ile ładowanie będzie trwało.

Jakim napięciem i czym ładować akumulator?

  • Akumulator AGM – tylko ładowarką elektroniczną, maks. napięcie 14,9 V
  • Akumulator żelowy – tylko ładowarką elektroniczną, maks. napięcie 14,4 V
  • Akumulator z elektrolitem płynnym – prostownikiem lub ładowarką, maks. napięcie 16,25 V

Wybrane dla Ciebie

Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Škoda Fabia 130 Sport debiutuje jako najszybszy hatchback w historii marki
Škoda Fabia 130 Sport debiutuje jako najszybszy hatchback w historii marki
Nie będzie strefy czystego transportu. Miasto ominęło nakaz
Nie będzie strefy czystego transportu. Miasto ominęło nakaz
Kupisz auto po pijanym kierowcy. Wystarczy klik
Kupisz auto po pijanym kierowcy. Wystarczy klik
Kompaktowe kombi mają się dobrze. Nowa Kia doczeka się takiego nadwozia
Kompaktowe kombi mają się dobrze. Nowa Kia doczeka się takiego nadwozia
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Najbardziej wyjątkowy radiowóz w Polsce. Wiemy komu zabrano to auto
Najbardziej wyjątkowy radiowóz w Polsce. Wiemy komu zabrano to auto
U nas jeździsz legalnie, a za granicą mandat. Kierowcy są zaskoczeni
U nas jeździsz legalnie, a za granicą mandat. Kierowcy są zaskoczeni
Dwie nowości od Jaecoo i Omody debiutują w Polsce. Mają podgryzać rynkowe bestsellery
Dwie nowości od Jaecoo i Omody debiutują w Polsce. Mają podgryzać rynkowe bestsellery
Chińczycy nie odpuszczają na polskim rynku. Oto ceny Chery Tiggo 4 i Tiggo 9
Chińczycy nie odpuszczają na polskim rynku. Oto ceny Chery Tiggo 4 i Tiggo 9
Policjant poświęcił radiowóz. Tylko tak mógł zatrzymać 20-latka
Policjant poświęcił radiowóz. Tylko tak mógł zatrzymać 20-latka
Pierwsza jazda: Audi Q3 - przykład idzie z dołu
Pierwsza jazda: Audi Q3 - przykład idzie z dołu