Hyundai Sonata to południowokoreański samochód zbierający dobre opinie nie tylko od ekspertów, ale przede wszystkim użytkowników.
Hyundai Sonata należy do modeli klasy wyższej średniej. Produkowany jest do dziś od 1985 roku. Fabryki Hyundaia składające Sonatę znajdują się w różnych krajach Azji (Korea Południowa, Indie czy Chiny), Afryki (Botswana, Egipt czy Sudan) oraz w Stanach Zjednoczonych.
Dotychczas wyprodukowano sześć generacji Hyundaia Sonaty, jednak do Europy dotarła dopiero II, a III odniosła znaczący sukces sprzedażowy. W Polsce natomiast w sprzedaży salonowej Sonaty pojawiły się w 2005 roku, wraz z wprowadzeniem V generacji.
Model Hyundai Sonata jest następcą Hyundaia Stellera, modelu, który projektowany był z myślą o sprzedaży na rynku amerykańskim. Projektantem Sonaty jest znany włoski stylista samochodowy Giorgetto Giugiaro, autor takich projektów jak Alfa Romeo Giulia Sprint GT czy Ford Mustang z 2008 roku.
Na innych rynkach Hyundai Sonata znany jest pod nazwą NF, Sonica lub Embera. Jego największymi konkurentami na rynku samochodów segmentu D są między innymi Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Opel Vectra i Opel Insignia.
Każda z generacji Hyundaia Sonata osadzona jest na nadwoziu typu sedan, a więc samochód wyposażony jest w czworo drzwi. Jest to auto średniej wielkości, jego bryła zamyka się bowiem w wymiarach 4800 mm x 1800 mm x 1475 mm. Wartości te mogą się różnić w kolejnych generacjach, jednak nie są to różnice znaczące. Waga Hyundaia Sonaty nie przekracza półtorej tony, a pojemność bagażnika wynosi 523 l.
Już od IV generacji klient posiada możliwość wyboru między skrzynią manualną i automatyczną. W zależności od wersji, pod maską Hyundaia Sonaty pracować będzie od 99 do 250 KM, a w najnowszych modelach prędkość maksymalna może wynieść nawet 230 km/h. Przyspieszenie do setki oscyluje wokół 10 sekund, biorąc pod uwagę różne wersje i generacje modelu.
Kolejne wersje Hyundaia Sonaty zostały wyposażone w różnej pojemności silniki. Pierwsze generacje posiadały silniki najmniejszej pojemności 1,8, największej zaś 3,0. Każde kolejne wersje wyposażane były w większe silniki, ale paradoksalnie wartości ich średniego spalania malały.
W ten sposób I generacja Hyundaia Sonaty z silnikiem 3,0 potrafiła spalać średnio 14,7 litra paliwa na 100 kilometrów. Dla porównania auta IV generacji, przy silniku 3,3, zużywała 11,1 litra benzyny na 100 kilometrów. Silniki o najmniejszych pojemnościach dają wyniki niższe, bo nawet 8,7 l/100 km.
Według opinii użytkowników jakość prezentowana przez Hyundaia Sonatę dorównuje flagowym modelom klasy średniej ze stajni Volkswagena czy Opla. W stosunku do ceny Sonata wypada pozytywnie, biorąc pod uwagę wysokie noty w testach bezpieczeństwa oraz bogate wyposażenie.
Jakość zawieszenia Hyundaia Sonaty zapewnia płynną i wygodną jazdę nawet na kiepskiej jakości drogach. Docenia się także opływowy kształt, prostotę designu oraz stylistykę wnętrza. Dużym plusem jest niska awaryjność samochodu w porównaniu z autami europejskimi tej samej klasy.