Hyundai i Kia znów pozwane. Ich błąd prowadzi do masowych kradzieży

Hyundai i Kia od dłuższego czasu borykają się z problemem braku immobilizerów w swoich pojazdach, co pozwala na masowe kradzieże niektórych starszych modeli. Problem niesie za sobą na tyle duże konsekwencje, że wobec południowokoreańskich koncernów pozwy wystosowywane są już regularnie.

Władze Chicago twierdzą, że możliwość łatwej kradzieży samochodów południowokoreańskich koncernów prowadzi do wielu przestępstwWładze Chicago twierdzą, że możliwość łatwej kradzieży samochodów południowokoreańskich koncernów prowadzi do wielu przestępstw
Źródło zdjęć: © Pixabay

Do grupy pozywających Kię i Hyundaia dołączyło niedawno Chicago. Miasto odnotowało, że awaria spowodowała "gwałtowny wzrost liczby kradzieży pojazdów, lekkomyślnej jazdy, szkód materialnych i szerokiej gamy powiązanych brutalnych przestępstw w Chicago". Chociaż wszystkie nowe Hyundaie są teraz wyposażone w tę technologię, starsze modele, w których brakuje immobilizerów, mogą zostać skradzione przez złodziei doświadczonych w tym procesie niemal w mgnieniu oka.

W ostatnich latach wskaźnik przestępczości w Chicago poważnie wzrósł. Do tej pory w 2023 roku skradziono tam ponad 19 tys. pojazdów, co, jak wskazuje serwis Automotive News, jest dwukrotnie wyższym wynikiem niż w 2021 r. i aż trzykrotnie wyższym niż w 2019 r. W sumie skradziono tam aż 8350 pojazdów marek Hyundai i Kia w drugiej połowie 2022 roku, w porównaniu z 500 w pierwszej połowie.

Chociaż Chicago było pierwszym dużym amerykańskim miastem, które wszczęło postępowanie prawne przeciwko koreańskim producentom samochodów, nie jest to jedyna jednostka państwowa wzywająca koreańskich producentów samochodów do podjęcia działań. Około 20 stanowych prokuratorów generalnych nalegało na firmy, aby dostarczyły rozwiązania i wzmocniły zabezpieczenia pojazdów. Wiele osób wskazywało, że kradzieże są punktem wyjścia dla poważniejszych przestępstw, w tym handlu ludźmi w celach seksualnych i sprzedaży narkotyków.

W lutym 2023 r. Hyundai i Kia zapowiedziały, że zaoferują aktualizacje oprogramowania dla aż 8,3 mln amerykańskich pojazdów, które nie mają immobilizerów. W maju natomiast koncern zawarł ugodę w wysokości 200 mln dolarów w zbiorowym pozwie konsumenckim dotyczącym kradzieży ich aut.

Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł