WAŻNE
TERAZ

Czarne chmury nad Wąsikiem i Kamińskim. Jest ruch prokuratury

Hyundai i Kia pozwane przez Nowy Jork, bo ich samochody zbyt łatwo się kradnie

Najbardziej zaludnione miasto w USA dołączyło do kilku innych dużych metropolii, które pozwały koncerny Hyundai i Kia w związku z licznymi kradzieżami.

usa nowy jork W Nowym Jorku liczba zgłoszonych kradzieży samochodów od Hyundai i Kia podwoiła się w 2022 roku
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Luciano Mortula

W skardze złożonej w sądzie federalnym na Manhattanie, Nowy Jork zarzucił producentom samochodów, że w latach 2011-2022 nie zainstalowali w większości swoich samochodów urządzeń zabezpieczających przed kradzieżą, zwanych immobilizerami, co czyni je "niemal wyjątkowymi" wśród producentów samochodów.

Władze Nowego Jorku powiedziały, że "otworzyło to wrota dla kradzieży pojazdów, szału przestępczości, lekkomyślnej jazdy i szkód publicznych", co zostało spotęgowane przez filmy na TikToku pokazujące, jak kraść samochody pozbawione immobilizerów. Miasto poinformowało, że liczba zgłoszonych kradzieży samochodów marek Hyundai i Kia podwoiła się w zeszłym roku, po czym nastąpiła "wirtualna eksplozja kradzieży" w pierwszych czterech miesiącach 2023 r. Jednocześnie spadła liczba kradzieży samochodów BMW, Forda, Hondy, Mercedesa, Nissana i Toyoty.

Hyundai poinformował w swoim oświadczeniu, że w listopadzie 2021 roku wprowadził immobilizery jako standard we wszystkich pojazdach i podjął kroki, w tym aktualizację oprogramowania, aby zmniejszyć zagrożenie kradzieżą. Kia również wspomniała o swoich działaniach antykradzieżowych i współpracy z organami ścigania Nowego Jorku w celu zwalczania tego typu przestępstw. Producent nazwał także pozew miasta "bezpodstawnym".

W lutym br. Hyundai i Kia zapowiedziały, że zaoferują aktualizacje oprogramowania dla aż 8,3 mln amerykańskich pojazdów, które nie mają immobilizerów. W zeszłym miesiącu koncerny osiągnęły ugodę w wysokości 200 mln dolarów w zbiorowym pozwie konsumenckim dotyczącym kradzieży. Sprawa objęła około 9 mln amerykańskich właścicieli pojazdów i dotyczyła 145 mln dolarów na pokrycie strat w wyniku kradzieży.

Wybrane dla Ciebie
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?