Samochody używaneFordFord Fiesta (2008-2016) – opinie i typowe usterki

Ford Fiesta (2008-2016) – opinie i typowe usterki

Ford Fiesta
Ford Fiesta
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Ford
Marcin Łobodziński
16.01.2023 19:05, aktualizacja: 19.01.2023 17:16

Fiesta szóstej generacji to jeden z najbardziej dopracowanych fordów w historii, a przez wielu kierowców zapamiętany jako auto, które jeździ najlepiej w swojej klasie. Dziś, po latach, wciąż wygląda nowocześnie. Ma swoje zalety, ale niestety też i wady, które w wielu sytuacjach przekreślają jego zakup.

  • Roczniki: 2008-2016 (lifting 2012 r.)
  • Ceny rynkowe: 14-40 tys. zł
  • Awaryjność: niska
  • Koszty utrzymania: niskie
  • Wersje nadwoziowe: 3- i 5-drzwiowy hatchback

Ford Fiesta 6 – silniki

W Fordzie Fieście szóstej generacji montowano następujące silniki:

  • benzynowy 1.0 (65 i 80 KM),
  • benzynowy 1.25 (60 i 82 KM),
  • benzynowy 1.4 (96 KM),
  • benzynowy 1.6 Ti-VCT (105, 120 i 134 KM),
  • benzynowy 1.0 EcoBoost (100, 125, 140 KM),
  • diesel 1.4 TDCi (70 KM),
  • diesel 1.5 TDCi (75 i 95 KM),
  • diesel 1.6 TDCi (75, 90, 95 KM).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ford Fiesta 6 – podstawowe informacje

Mierzący niespełna 4 m długości Ford Fiesta to samochód dość nietypowy jak na swój segment. Pomijając wersję sportową ST, pod maskę modelu trafiło dużo jak na tę klasę silników o sporej mocy, przekraczającej 100 KM. Co jednak istotne, zawieszenie Fiesty radzi sobie z tymi silnikami doskonale. Już najsłabsze odmiany zaskakują świetnymi właściwościami jezdnymi. Przyjemność z jazdy Fiestą 6 to jej największa zaleta.

Niestety – pomimo atrakcyjnego wyglądu i ładnego wnętrza – auto nie spodoba się każdemu. Choćby z powodu nieco przyciasnego wnętrza, które z tyłu może zwyczajnie nie zmieścić dzieci w fotelikach. Bagażnik ma typową dla segmentu B pojemność 295 litrów.

Ford Fiesta
Ford Fiesta© Materiały prasowe | Ford

Warto przy okazji wspomnieć o pewnej niespójności w nazewnictwie modelu. Otóż – podobnie jak w przypadku Forda Mondeo – nie zgadzają się generacje z klasycznymi na rynku brytyjskim oznaczeniami Mk (od Mark). Chodzi o to, że Fiesta czwartej generacji miała lifting, który oznaczono jako Mk 5, więc – według nazewnictwa brytyjskiego – przy Fieście szóstej generacji mamy do czynienia z Fiestą Mk 7. Również według niemieckiego podziału opisywana jest tu siódma Fiesta, choć Niemcy nie używają kodu Mk. Mimo to poniższe zdjęcie jest chyba wystarczająco wymowne.

Ford Fiesta
Ford Fiesta© Materiały prasowe | Ford

Ford Fiesta – eksploatacja, opinie i usterki

Nie można powiedzieć, że Fiesta jest samochodem w pełni niezawodnym, choć użytkownicy cenią sobie ten model za niską awaryjność. Najwięcej problemów sprawiają silniki, ale to też po części wynika z ogromnej ich gamy.

Benzyniaki dzielimy na wolnossące i doładowane. Te pierwsze są ogólnie dobre, choć odmiana 1.6 Ti-VCT ma dość skomplikowaną konstrukcję rozrządu ze zmiennymi fazami i czasami psuje się w tym obszarze. Jeśli więc wybierać ten motor, to najlepiej w mocniejszym wariancie, by choć sprawiał jakąś radość. Zwłaszcza, że najsłabsza jego wersja o mocy 105 KM jest łączona tylko z automatem PowerShift – potencjalną skarbonką, z której niczego nie wyjmiemy.

Ford Fiesta
Ford Fiesta© Materiały prasowe | Ford

Jeszcze droższe i bardziej kłopotliwe w naprawach są wyeksploatowane silniki 1.0 EcoBoost. Już sam serwis do tanich nie należy (np. wymiana paska rozrządu), zdarzają się zatarcia jednostki. Podobnie jak w najsłabszej wersji 1.6, jedynym dostępnym automatem jest PowerShift.

Bezpieczny wybór to bardzo chwalony motor 1.25 o optymalnej do auta mocy 82 KM. Jeśli zaś celujecie w automat, to polecić można wariant 1.4 z klasyczną przekładnią, choć tylko 4-biegową. Obie jednostki mogą spalać sporo oleju, ale nie jest to reguła. Obie dobrze pracują na LPG. To samo da się powiedzieć o silniku 1.6, a i 1.0 EcoBoost daje sobie z tym radę, choć pali na tyle mało, że należy się dobrze zastanowić nad konwersją.

Gama diesli też jest ciekawa, bo składa się z trzech różnych jednostek napędowych. Najsłabszy wariant 1.4 TDCi to nic innego jak popularne w autach PSA 1.4 HDi. Dość udany motor, choć – jak na tę wielkość i moc – za drogi w naprawach. Zastąpiła go jednostka 1.5 TDCi konstrukcji Forda, bazująca na francuskim 1.6 HDi. To udany silnik, choć bardzo nowoczesny, a więc potencjalnie drogi w naprawach.

Najlepiej wypada w tej gamie jednostka 1.6 TDCi, czyli HDi z drobnymi zmianami Forda. Motor ten ma najwyższą trwałość i największy potencjał na niską awaryjność, ale i potencjalne koszty napraw mogą być najniższe. Diesli Ford nie parował z automatami. Wszystkie silniki wysokoprężne mają kłopoty z filtrami DPF. Nawet HDI są wyposażone w filtry suche.

Poza silnikami usterki przydarzają się rzadko. Trwałe jest zawieszenie, mniej trwała przekładnia kierownicza. Problemy sprawia elektryka (oświetlenie, radio, wyposażenie). Coraz częściej na autach pojawia się korozja.

Ford Fiesta – typowe usterki

  • w dieslach usterki układu DPF i EGR
  • nadmierna konsumpcja oleju w silnikach benzynowych 1.25 i 1.4
  • kosztowne awarie silników 1.0 EcoBoost i skrzyń biegów PowerShift
  • drobne usterki elektryki

Czego szukać: wersji benzynowych 1.25 i 1.4

Czego unikać: diesli i jednostek 1.0 EcoBoost

Optymalna kwota na zakup: ok. 25 tys. zł

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (15)