Fiat Doblò Work-Up Maxi 2,0 MultiJet [test autokult.pl]
Pick-up najczęściej kojarzy się z samochodem użytkowym zbudowanym na ramie i z napędem na wszystkie koła, który po załadowaniu towarem ma wjechać praktycznie wszędzie. Ewolucja tego segmentu w ostatnich latach przyspieszyła na tyle, że samochody te stały się nie tylko popularnymi wołami roboczymi, ale po odpowiednim doposażeniu i montażu nadbudówki przestrzeni bagażowej również pełnoprawnymi autami rodzinnymi.
18.09.2013 | aktual.: 18.04.2023 11:09
Fiat Doblò Work-Up Maxi 2,0 MultiJet - test
Obok tych wszystkich coraz bardziej cywilizowanych modeli czasem zdarzają się inne auta, które w pełni zachowały swój typowo użytkowy charakter. Doblò Work-Up z rodziny Fiat Professional bez wątpienia należy do grupy pick-upów, ale znacząco się od nich różni i rywalizuje w innym segmencie. To konstrukcja samonośna z przednim napędem, która raczej nie poradzi sobie na prawdziwej budowie, ale otwiera się na inny typ klienta, taki jak firmy usługowe.
Fiat Doblò Work-Up z przodu wygląda jak klasyczne Doblò w wersji dostawczej lub pasażerskiej. Za dwuosobową kabiną nie przypomina już jednak żadnego z nich - wygląda jak większość usługowych wodzideł i widać, że ciężkiej pracy się nie boi. Ba! W końcu został do niej stworzony.
Wystająca kilka centymetrów poza obrys auta skrzynia ładunkowa robi wrażenie swoimi rozmiarami. Długość 2,30 m na 1,82 m szerokości pozwoli wrzucić na pakę naprawdę duże przedmioty ważące do 1000 kg. Bez problemu można przewieźć meble, duże rośliny ogrodowe czy czterokołowca. Dodatkowo pod spodem wzdłuż osi pojazdu wygospodarowano miejsce na spory zamykany schowek, w którym zmieszczą się np. niezbędne narzędzia.
Zajmująca 4,19 m² powierzchnia bagażowa według katalogu pomieści 3 europalety lub 33 drewniane skrzynki na owoce, które można zabezpieczyć, mocując pasy i liny do sześciu zaczepów. Podłogę wyłożono wodoodporną sklejką, a otwierane burty o wysokości 0,35 m bezdyskusyjnie ułatwią załadunek i rozładunek – zarówno ręczny, jak i wózkiem widłowym. W pierwszym przypadku można docenić też stałe i rozkładane stopnie po bokach i z tyłu.
Właściwości przewozowe Doblò Work-Up są imponujące, a proponowane udogodnienia bardzo przydatne. Całość ma jednak pewną wadę: homologację tylko na dwójkę pasażerów, mimo że do kabiny bezproblemowo na szerokość zmieściłoby się trzecie siedzisko. W krótkim wnętrzu jest naprawdę dużo miejsca w każdym kierunku i mimo grodzi za plecami można łatwo wyregulować fotel tak, aby znaleźć wygodną pozycję za kierownicą. Nad głowami pasażerów, tak samo jak w pozostałych wersjach Doblò, znajduje się pakowna półka, a na desce rozdzielczej uchwyt na notatnik. Kabina praktycznie nie różni się niczym od wersji osobowej, a zastosowane materiały rozpatrywane w segmencie pick-upów i aut dostawczych wypadają całkiem nieźle. Prostota kompozycji nie męczy i jest bardzo ergonomiczna.
Jak na auto dostawcze, w którym siedzi się tak jak w osobówce, na bardzo dobrym poziomie stoi również widoczność. Duże przeszklenie, podwójne lusterka boczne, aby lepiej obserwować położenie tylnych kół i tylna szyba zabezpieczona od strony ładunku mocną kratą sprawiają, że manewrowanie tym niemal pięciometrowym autem nie sprawia problemu. To ważne, bo takie samochody jak Doblò Work-Up bardzo często przemieszczają się po mieście, a ich kierowcy czasem muszą spędzić w nich niemal cały dzień.
Również z tego powodu użytkowy Fiat cechuje się naprawdę komfortowym prowadzeniem. Układ zawieszenia jest miękko zestrojony, dzięki czemu samochód nie męczy nawet podczas długiej, codziennej eksploatacji. Doblò Work-Up radzi sobie na drodze tak samo dobrze z obciążeniem jak i bez niego – dodatkowe pół tony na tylnej osi nie wywiera na nim większego wrażenia i samochód sunie po założonym torze jazdy, nie pogarszając swojej sterowności.
Wysokoprężny silnik 2,0 MultiJet o mocy 135 KM przy przelotach na pusto zapewnia świetną dynamikę już od 1500 obr./min, a przyjemnie lekko pracująca skrzynia biegów pewnie zagnieżdża kolejne długie przełożenia. Bez ładunku jeździ się nim dokładnie tak samo jak wariantem pasażerskim i podczas miejskich potyczek można niechcący zapomnieć o gabarycie.
Uwielbiam samochody niepraktyczne i służące głównie do zabawy, ale tak samo wysoko cenię auta, które stworzono w wiadomym celu. Doblò Work-Up jest jednym z nich – ma dzielnie wozić towar i możliwe skutecznie pomagać przy jego załadunku lub rozładunku. Do pełni szczęścia brakuje jedynie tego trzeciego siedziska.
- Kompletne auto dostawcze na bazie osobowego
- Otwierane wszystkie burty
- Zdolności przewozowe
- Niskie zużycie paliwa
- Mało kulturalny silnik
- Brak trzeciego miejsca pasażera
Fiat Doblò Work-Up Maxi 2,0 MultiJet - dane techniczne
Testowany egzemplarz: | Fiat Doblò Work-Up Maxi 2,0 MultiJet | |
Silnik i napęd | ||
Układ i doładowanie: | R4, Turbosprężarka (Common Rail) | |
Rodzaj paliwa: | Olej napędowy | |
Ustawienie: | Poprzeczne | |
Rozrząd: | DOHC 16V | |
Objętość skokowa: | 1956 cm3 | |
Stopień sprężania: | 16,5 | |
Moc maksymalna: | 135 KM przy 3500 rpm | |
Moment maksymalny: | 320 Nm przy 1500 rpm | |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 67,5 KM/l | |
Skrzynia biegów: | 6-biegowa, ręczna | |
Typ napędu: | Przedni (FWD) | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane, średnica 305 mm | |
Hamulce tylne: | Bębnowe, średnica 254 mm | |
Zawieszenie przednie: | Kolumny typu MacPherson, stabilizator | |
Zawieszenie tylne: | Bi-link | |
Układ kierowniczy: | Zębatkowy, wspomagany | |
Średnica zawracania: | 11,2 m | |
Koła, ogumienie przednie: | 195/60 R16 | |
Koła, ogumienie tylne: | 195/60 R16 | |
Masy i wymiary | ||
Typ nadwozia: | Pick-up | |
Liczba drzwi: | 2 | |
Współczynnik oporu Cd (Cx): | b.d. | |
Masa własna: | 1505 kg | |
Stosunek masy do mocy: | 11,1 kg/KM | |
Długość: | 4965 mm | |
Szerokość: | 1872 mm | |
Wysokość: | 2049 mm | |
Rozstaw osi: | 3105 mm | |
Rozstaw kół przód/tył: | 1510/1530 mm | |
Prześwit (przód/tył): | b.d. | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 60 l | |
Wymiar skrzyni ładunkowej: | Dł. 2300 x szer. 1820 x wys. burt. 350 mmwys. progu. 890 mm | |
Specyfikacja użytkowa | ||
Ładowność maksymalna: | 1000 kg | |
Maksymalna masa holowanej przyczepy: | 1500 kg | |
Osiągi | ||
Katalogowo: | Pomiar własny(*): | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | b.d. | 11,5 s |
Prędkość maksymalna: | 163 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | b.d. l/100 km | 7,9 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | b.d. l/100 km | 6,2 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 6,0 l/100 km | 7,4 l/100 km |
Emisja CO2: | 157 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 3 gwiazdki | |
Cena | ||
Testowany egzemplarz: | 104 907 zł | |
Model od: | 80 085 zł | |
Wersja silnikowa od: | 91 451 zł |
Dodatkowe wyposażenie:
- centralny zamek - 664 zł,
- elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka - 615 zł,
- światła przeciwmgłowe - 726 zł,
- klimatyzacja automatyczna - 1439 zł,
- sterowanie radiem z kierownicy - 418 zł,
- schowek w siedzisku pasażera - 554 zł,
- kierownica obszyta skórą - 652 zł,
- głośniki - 258 zł,
- uchwyt na dokumenty - 172 zł,
- dodatkowy kluczyk - 295 zł,
- audio CD z MP3 - 1882 zł,
- tempomat - 578 zł,
- czujnik temperatury - 258 zł,
- ogrzewacz silnika Diesla - 910 zł,
- fotel kierowcy z regulacją wysokości i odcinka lędźwiowego - 800 zł,
- system Blue& Me - 1611 zł,
- półka zamykana na klucz - 197 zł,
- przystosowanie do nawigacji Tom Tom - 234 zł,
- zderzaki w kolorze nadwozia - 664 zł,
- kołpaki - 295 zł,
- listwy zewnętrzne w kolorze nadwozia - 234 zł.