Czarne chmury nad SUV-ami. Ekolodzy biją na alarm

Duże koła, wysokie nadwozie i zwiększony prześwit. Tak najkrócej można scharakteryzować SUV-a. Ten typ nadwozia od kilkunastu lat nieprzerwanie zyskuje na popularności. Problem w tym, że dzieje się to kosztem środowiska i zawartości portfeli posiadaczy takich aut. Lista przeciwników SUV-ów właśnie się wydłużyła.

Alfa Romeo Giulia i Stelvio - różnica wysokości, a więc i oporu powietrza, jest wyraźnaAlfa Romeo Giulia i Stelvio — różnica wysokości, a więc i oporu powietrza jest wyraźna
Źródło zdjęć: © WP
Tomasz Budzik

Rozmiar pojazdu ma znaczenie – przynajmniej z punktu widzenia dbałości o środowisko. SUV-y właśnie trafiły na czarną listę ekologów. Według danych agencji JATO, w wrześniu w Europie aż 54 proc. sprzedanych nowych samochodów stanowiły SUV-y. Tymczasem cytowany przez Polską Agencję Prasową raport Global Fuel Economy Initiative nie zostawia na nich suchej nitki.

Jak wynika z danych GFEI, w latach 2010-2022 spadek związanej z transportem kołowym emisji CO2 wyniósł 4,2 proc. Jednocześnie zauważono, że mógłby on wynieść aż 30 proc., gdyby nie rosnąca popularność SUV-ów. To właśnie przez nie obecnie mamy najwyższą w historii średnią masę pojazdów osobowych. Wynosi ona 1,5 tony. Większa masa to wyższe spalanie, a wyższe spalanie to większa emisja CO2. Proekologiczne deklaracje osób, które jeżdżą SUV-ami, należy więc przyjmować z dużą dozą niedowierzania.

GFEI nie jest pierwszą organizacją, która nie obdarzyła SUV-ów gorącą miłością. Od penwego czasu tego typu pojazdy padają ofiarą grupy The Tyre Extinguishers. Jej członkowie pod osłoną nocy spuszczają powietrze z opon SUV-ów, motywując swoje bezprawne działania chęcią zwrócenia uwagi na negatywny wpływ SUV-ów. Nie tylko na środowisko, ale też na funkcjonowanie miast i bezpieczeństwo.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Honda CR-V - prawdziwa dobra zmiana

To ostatnie nie jest tylko teorią. Choć użytkownicy SUV-ów mogą czuć się bezpieczniej, to z pewnością nie da się tego powiedzieć o innych uczestnikach ruchu drogowego. Z badań amerykańskiej agencji IIHS wynika, że kierowcy SUV-ów obarczeni są aż o 68 proc. wyższym ryzykiem potrącenia pieszego podczas skręcania na skrzyżowaniu. Wszystko przez ograniczoną szerokimi słupkami widoczność. Same konsekwencje zderzanie z SUV-em dla innych uczestników ruchu mogą być też nad wyraz poważne.

Co interesujące, elektryfikacja może zmniejszyć popularność SUV-ów. Większy opór powietrza wyższej karoserii to przecież mniejszy zasięg, a tu producenci zaciekle walczą o każdy kilometr. Lexus pokazał, że zamiast kolejnego SUV-a można zaproponować nadwozie typu minivan z zyskiem dla środowiska, a w grucie rzeczy również dla użytkowników aut. Może więc jesteśmy w punkcie zwrotnym, gdy świetlana kariera SUV-ów zacznie się załamywać.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę