Czarne chmury nad SUV-ami. Ekolodzy biją na alarm

Duże koła, wysokie nadwozie i zwiększony prześwit. Tak najkrócej można scharakteryzować SUV-a. Ten typ nadwozia od kilkunastu lat nieprzerwanie zyskuje na popularności. Problem w tym, że dzieje się to kosztem środowiska i zawartości portfeli posiadaczy takich aut. Lista przeciwników SUV-ów właśnie się wydłużyła.

Alfa Romeo Giulia i Stelvio - różnica wysokości, a więc i oporu powietrza, jest wyraźnaAlfa Romeo Giulia i Stelvio — różnica wysokości, a więc i oporu powietrza jest wyraźna
Źródło zdjęć: © WP
Tomasz Budzik

Rozmiar pojazdu ma znaczenie – przynajmniej z punktu widzenia dbałości o środowisko. SUV-y właśnie trafiły na czarną listę ekologów. Według danych agencji JATO, w wrześniu w Europie aż 54 proc. sprzedanych nowych samochodów stanowiły SUV-y. Tymczasem cytowany przez Polską Agencję Prasową raport Global Fuel Economy Initiative nie zostawia na nich suchej nitki.

Jak wynika z danych GFEI, w latach 2010-2022 spadek związanej z transportem kołowym emisji CO2 wyniósł 4,2 proc. Jednocześnie zauważono, że mógłby on wynieść aż 30 proc., gdyby nie rosnąca popularność SUV-ów. To właśnie przez nie obecnie mamy najwyższą w historii średnią masę pojazdów osobowych. Wynosi ona 1,5 tony. Większa masa to wyższe spalanie, a wyższe spalanie to większa emisja CO2. Proekologiczne deklaracje osób, które jeżdżą SUV-ami, należy więc przyjmować z dużą dozą niedowierzania.

GFEI nie jest pierwszą organizacją, która nie obdarzyła SUV-ów gorącą miłością. Od penwego czasu tego typu pojazdy padają ofiarą grupy The Tyre Extinguishers. Jej członkowie pod osłoną nocy spuszczają powietrze z opon SUV-ów, motywując swoje bezprawne działania chęcią zwrócenia uwagi na negatywny wpływ SUV-ów. Nie tylko na środowisko, ale też na funkcjonowanie miast i bezpieczeństwo.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Honda CR-V - prawdziwa dobra zmiana

To ostatnie nie jest tylko teorią. Choć użytkownicy SUV-ów mogą czuć się bezpieczniej, to z pewnością nie da się tego powiedzieć o innych uczestnikach ruchu drogowego. Z badań amerykańskiej agencji IIHS wynika, że kierowcy SUV-ów obarczeni są aż o 68 proc. wyższym ryzykiem potrącenia pieszego podczas skręcania na skrzyżowaniu. Wszystko przez ograniczoną szerokimi słupkami widoczność. Same konsekwencje zderzanie z SUV-em dla innych uczestników ruchu mogą być też nad wyraz poważne.

Co interesujące, elektryfikacja może zmniejszyć popularność SUV-ów. Większy opór powietrza wyższej karoserii to przecież mniejszy zasięg, a tu producenci zaciekle walczą o każdy kilometr. Lexus pokazał, że zamiast kolejnego SUV-a można zaproponować nadwozie typu minivan z zyskiem dla środowiska, a w grucie rzeczy również dla użytkowników aut. Może więc jesteśmy w punkcie zwrotnym, gdy świetlana kariera SUV-ów zacznie się załamywać.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Test Leapmotor T03. Znalazłem haczyk w sensacyjnym chińskim aucie za 99 zł miesięcznie
Test Leapmotor T03. Znalazłem haczyk w sensacyjnym chińskim aucie za 99 zł miesięcznie
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Škoda Superb 1.5 TSI Plug-In Hybrid. Sprawdziłem, ile przejedzie na samym prądzie
Test: Škoda Superb 1.5 TSI Plug-In Hybrid. Sprawdziłem, ile przejedzie na samym prądzie
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥