Wielu może zaskoczyć. Sprawdzili, jakie części kupują Polacy
Kupując auto używane, szukamy możliwie najlepszego, a wiele osób ceni sobie regularnie serwisowane egzemplarze. Jednak nawet auto po wymianie rozrządu, sprzęgła czy hamulców nie daje odpowiedzi na jedno pytanie: jakie części w nim zamontowano? W pewnym stopniu odpowiada na to najnowsze badanie rynku.
Redakcja motofocus.pl przeprowadziła badanie na temat jakości stosowanych w samochodach części. Jego celem było uzyskanie odpowiedzi na pytanie: po części z jakich półek cenowych sięgają Polacy? To poniekąd pozwoli nam odpowiedzieć również na pytanie o jakość części stosowanych w samochodach kilku- czy kilkunastoletnich, które być może chcemy kupić.
Motofocus podzielił części zamienne na trzy klasy cenowe, niejako obrazujące ich jakość. Jak się okazało, zainteresowanie dobrej i bardzo dobrej klasy zamiennikami jest spory. Z badania wynika, że części z niskiej półki cenowej nie są wiodącym segmentem rynku. Jest wprost przeciwnie - kierowcy wybierają je najrzadziej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Elektryczna Mazda 6e. Ale z tym ładowaniem to dajcie spokój, kto to widział
Najwięcej zależy od grupy wiekowej naprawianych samochodów. W autach do 8 lat prawie nie stosuje się tanich zamienników (4 proc.), a najczęściej stosuje się części z górnej półki cenowej (70 proc.). Części tzw. klasy średniej stanowią w takich pojazdach ok. 26 proc. całości.
Zależność pomiędzy klasami części zmienia się w grupie wiekowej 9-14 lat. Tu już najczęściej kierowcy wybierają zamienniki klasy średniej (48 proc.), a nieco rzadziej najdroższe (33 proc.). Jednak tanie zamienniki wciąż są najmniej popularne (19 proc.).
Najtańsze części zamienne zdobywają popularność dopiero w pojazdach 15-20 letnich. 40 proc. stosowanych w nich części to te najtańsze, ale klasa średnia wciąż ma przewagę (49 proc.). Najwyższej jakości części stanowią 11 proc. całości, co i tak jest wartością wyższą niż udział najtańszych części w najmłodszej grupie wiekowej aut.
A jak wygląda rynkowa średnia dla wszystkich samochodów? Części z górnej półki cenowej mają udział 39 proc., średniej 41 proc., a najtańsze 21 proc. Jak w podsumowaniu raportu pisze Motofocus..pl: "właścicielom aut w Polsce w większej mierze zależy na niezawodności niż na cenie naprawy".
Jak widać z badania, nawet właściciele starszych samochodów bardziej cenią sobie skuteczną, dobrą naprawę niż możliwie najtańszą, byle auto jeździło.