Wielu może zaskoczyć. Sprawdzili, jakie części kupują Polacy

Kupując auto używane, szukamy możliwie najlepszego, a wiele osób ceni sobie regularnie serwisowane egzemplarze. Jednak nawet auto po wymianie rozrządu, sprzęgła czy hamulców nie daje odpowiedzi na jedno pytanie: jakie części w nim zamontowano? W pewnym stopniu odpowiada na to najnowsze badanie rynku.

WtryskiwaczeWtryskiwacze
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński

Redakcja motofocus.pl przeprowadziła badanie na temat jakości stosowanych w samochodach części. Jego celem było uzyskanie odpowiedzi na pytanie: po części z jakich półek cenowych sięgają Polacy? To poniekąd pozwoli nam odpowiedzieć również na pytanie o jakość części stosowanych w samochodach kilku- czy kilkunastoletnich, które być może chcemy kupić.

Motofocus podzielił części zamienne na trzy klasy cenowe, niejako obrazujące ich jakość. Jak się okazało, zainteresowanie dobrej i bardzo dobrej klasy zamiennikami jest spory. Z badania wynika, że części z niskiej półki cenowej nie są wiodącym segmentem rynku. Jest wprost przeciwnie - kierowcy wybierają je najrzadziej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Elektryczna Mazda 6e. Ale z tym ładowaniem to dajcie spokój, kto to widział

Najwięcej zależy od grupy wiekowej naprawianych samochodów. W autach do 8 lat prawie nie stosuje się tanich zamienników (4 proc.), a najczęściej stosuje się części z górnej półki cenowej (70 proc.). Części tzw. klasy średniej stanowią w takich pojazdach ok. 26 proc. całości.

Zależność pomiędzy klasami części zmienia się w grupie wiekowej 9-14 lat. Tu już najczęściej kierowcy wybierają zamienniki klasy średniej (48 proc.), a nieco rzadziej najdroższe (33 proc.). Jednak tanie zamienniki wciąż są najmniej popularne (19 proc.).

Najtańsze części zamienne zdobywają popularność dopiero w pojazdach 15-20 letnich. 40 proc. stosowanych w nich części to te najtańsze, ale klasa średnia wciąż ma przewagę (49 proc.). Najwyższej jakości części stanowią 11 proc. całości, co i tak jest wartością wyższą niż udział najtańszych części w najmłodszej grupie wiekowej aut.

A jak wygląda rynkowa średnia dla wszystkich samochodów? Części z górnej półki cenowej mają udział 39 proc., średniej 41 proc., a najtańsze 21 proc. Jak w podsumowaniu raportu pisze Motofocus..pl: "właścicielom aut w Polsce w większej mierze zależy na niezawodności niż na cenie naprawy".

Jak widać z badania, nawet właściciele starszych samochodów bardziej cenią sobie skuteczną, dobrą naprawę niż możliwie najtańszą, byle auto jeździło.

Wybrane dla Ciebie
Exlantix - nadchodzi nowa chińska marka. To nie będą auta dla każdego
Exlantix - nadchodzi nowa chińska marka. To nie będą auta dla każdego
Pojechał do warsztatu. Na miejscu pojawiła się policja
Pojechał do warsztatu. Na miejscu pojawiła się policja
Policjanci wyjęli alkomaty i się zdziwili. To się nazywa kumulacja
Policjanci wyjęli alkomaty i się zdziwili. To się nazywa kumulacja
Chińczycy ogrywają UE. Kolejna marka musiała im zapłacić
Chińczycy ogrywają UE. Kolejna marka musiała im zapłacić
Kia EV4 doczeka się wersji GT. Jest zapowiedź
Kia EV4 doczeka się wersji GT. Jest zapowiedź
Tak, to jest auto włoskiej policji. W Polsce mogą tylko pomarzyć
Tak, to jest auto włoskiej policji. W Polsce mogą tylko pomarzyć
Błąd parkowania z automatyczną skrzynią biegów, który może zaskoczyć
Błąd parkowania z automatyczną skrzynią biegów, który może zaskoczyć
Ekspresówka jest jak nowa. Po prawie 20 latach wymienili nawierzchnię
Ekspresówka jest jak nowa. Po prawie 20 latach wymienili nawierzchnię
Akcja policji w całym kraju. 5 tys. funkcjonariuszy ruszy na drogi
Akcja policji w całym kraju. 5 tys. funkcjonariuszy ruszy na drogi
Policja mówi o oponach. Poważne problemy tych, co nie zmieniają
Policja mówi o oponach. Poważne problemy tych, co nie zmieniają
Czwórka to zły znak. Trzeba kupić nowe opony
Czwórka to zły znak. Trzeba kupić nowe opony
Trzy pasy w jedną stronę. Otwarto nowy odcinek ważnej drogi
Trzy pasy w jedną stronę. Otwarto nowy odcinek ważnej drogi