Czy opłaca się zamawiać części zamienne z Niemiec? Sprawdzamy to na 5 przykładach
Elektronika, ubrania, a nawet niektóre produkty spożywcze w Niemczech nierzadko okazują się tańsze niż w Polsce, co skłoniło nas do zapoznania się z tamtejszym rynkiem części zamiennych. Na przykładzie 5 różnych modeli sprawdziliśmy, czy zamawiając podzespoły do swojego auta, warto wziąć pod uwagę ofertę zachodnich sąsiadów.
03.02.2020 | aktual.: 22.03.2023 16:32
Nie ulega wątpliwości, że Niemcy to kraj nastawiony na motoryzację. Jest nie tylko największym, europejskim eksporterem aut, ale i części zamiennych. Przekłada się to na bardzo bogatą ofertę. Klienci z całego świata poszukujący nawet rzadszych podzespołów do mniej popularnych aut mają większe szanse na znalezienie ich w Niemczech niż w pozostałych krajach Starego Kontynentu. W Polsce również nie brakuje osób, które kupują części za Odrą. Jak pokazuje przeprowadzona przez nas analiza - trudno im się dziwić.
Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę hasło Autoteile (niem. części samochodowe), by ujrzeć bardzo długą listę niemieckich sklepów internetowych. Niektóre z nich tłumaczą nawet swoje strony na język polski lub posiadają oficjalną filię w naszym kraju, choć fizycznie funkcjonują na terenie Niemiec, co tylko potwierdza, że zainteresowanie Polaków częściami z Niemiec jest niemałe.
Łatwo to zrozumieć już po kilku minutach spędzonych na stronach największych niemieckich sklepów motoryzacyjnych, gdzie liczba oferowanych produktów jest zazwyczaj większa, a ceny często okazują się niższe lub w najgorszym wypadku porównywalne z polskimi. Sprawdziliśmy to, porównując koszty zakupu podstawowych części do 5 modeli aut różniących się wiekiem, pochodzeniem, segmentem rynku i charakterem.
W badaniu wzięliśmy pod uwagę uśrednione oferty popularnych sklepów internetowych - 3 działających w Polsce i 3 z Niemiec. Porównywaliśmy ze sobą dokładnie te same części, wyszukując je po numerach seryjnych producenta. Poszukiwaliśmy części dla kompaktowego modelu koncernu Volkswagena, francuskiego kombi klasy średniej i włoskiego sedana o sportowym zacięciu.
Pod uwagę wzięliśmy też dość rzadki i leciwy model z Japonii w ostrej wersji oraz hot hatcha, który w Niemczech cieszył się znacznie większą popularnością niż w Polsce. W przypadku tego auta zdecydowanie opłaca się zamawiać części z Niemiec:
Ford Focus ST 170 2.0 2002
Rodzaj części | Polska | Niemcy* |
---|---|---|
Koło dwumasowe LUK 415 0258 10 | 1588 | 847 |
Zestaw rozrządu SKF VKMA 34105 | 321 | 329 |
Tarcza hamulcowa przód TRW DF4250 | 154 | 85 |
Alternator Magnetti Marelli 943314751010 | 470 | 483 |
Kompresor klimatyzacji VALEO 699326 | 976 | 817 |
Suma: | 3509 | 2561 |
Ceny części podane w złotówkach na podstawie kursu euro wynoszącego 4,28 zł z dn. 3.02.2020 *
Jak widać, najwięcej zaoszczędzimy na kole dwumasowym oraz tarczach hamulcowych, ale inne podzespoły także wypadają korzystnie. Tak wysokie ceny części w Polsce mogą wynikać z faktu, że w przeciwieństwie do standardowego Focusa, ST170 stanowi bardzo rzadki widok na naszych drogach. To samo można powiedzieć o krótko produkowanym wariancie Alfy Romeo 159 wyposażonym w pożądany, benzynowy silnik o mocy 200 KM.
Alfa Romeo 159 1,8 TBi 2011
Rodzaj części | Polska | Niemcy* |
---|---|---|
Koło dwumasowe Valeo 836041 | 1349 | 1284 |
Zestaw rozrządu SKF VKMC 02212 | 432 | 453 |
Tarcza hamulcowa przód TRW DF6121 | 309 | 297 |
Alternator Valeo 0 986 083 300 | 1265 | 915 |
Kompresor klimatyzacji Valeo 813255 | 1450 | 1382 |
Suma: | 4805 | 4331 |
Ceny części podane w złotówkach na podstawie kursu euro wynoszącego 4,28 zł z dn. 3.02.2020 *
Ceny części zamiennych do Alfy Romeo nie należą do najtańszych. Zamawianie ich zza Odry może okazać się dobrym pomysłem na obniżenie kosztów utrzymania. To samo można powiedzieć o samochodach francuskich.
Peugeot 508 2,0 BlueHDi 2015
Rodzaj części | Polska | Niemcy* |
---|---|---|
Koło dwumasowe Valeo 836172 | 1792 | 1318 |
Zestaw rozrządu Gates – KP25672XS | 466 | 445 |
Tarcza hamulcowa przód TRW DF6121 | 125 | 128 |
Alternator Eurotec 12090868 | 1300 | 1241 |
Kompresor klimatyzacji Van Wezel 4000K322 | 1485 | 1108 |
Suma: | 5186 | 4240 |
Ceny części podane w złotówkach na podstawie kursu euro wynoszącego 4,28 zł z dn. 3.02.2020 *
Kolejny model, który cieszył się większym wzięciem w Niemczech niż w Polsce, co może tłumaczyć różnice w cenach części. Warto zauważyć, że podobnie jak w przypadku Forda, u naszych sąsiadów wyjątkowo opłaca się zamówić koło dwumasowe.
Niestety Niemcy nie zawsze okazują się tańszą opcją, czego dowód stanowią poniższe przykłady:
Honda Accord Type-R 2,2 2000
Rodzaj części | Polska | Niemcy* |
---|---|---|
Zestaw sprzęgła Aisin KH-071A | 870 | 830 |
Zestaw rozrządu SKF VKMA 93014 | 456 | 389 |
Tarcza hamulcowa przód Zimmermann 280.3158.52 | 323 | 345 |
Alternator Lucas LRA02024 | 787 | 915 |
Kompresor klimatyzacji Lucas ACP307 | 1250 | 1241 |
Suma: | 3686 | 3720 |
Ceny części podane w złotówkach na podstawie kursu euro wynoszącego 4,28 zł z dn. 3.02.2020 *
Rzadki, lecz nieskomplikowany technicznie model z Japonii jest autem stosunkowo tanim w utrzymaniu. W przypadku Hondy ceny części pomiędzy Niemcami a Polską właściwie się nie różnią, lecz za zachodnią ofertą może przemawiać ich większa dostępność. Największym zaskoczeniem jest jednak najpopularniejszy model w naszym zestawieniu:
Seat Leon 1,4 TSI 2015
Rodzaj części | Polska | Niemcy* |
---|---|---|
Zestaw sprzęgła Sachs 3000 950 072 | 952 | 907 |
Zestaw rozrządu CONTITECH – CT 1167 K1 | 313 | 393 |
Tarcza hamulcowa przód ATE 24.0125-0145.1 | 163 | 184 |
Alternator Bosch 0 986 083 790 | 939 | 1018 |
Kompresor klimatyzacji Valeo 699357 | 830 | 950 |
Suma: | 3197 | 3452 |
Ceny części podane w złotówkach na podstawie kursu euro wynoszącego 4,28 zł z dn. 3.02.2020 *
Jak widać na przykładzie stosunkowo młodej i popularnej propozycji koncernu Volkswagena, przeciętne ceny części zamiennych - poza np. sprzęgłem - są w Niemczech nieco wyższe niż w Polsce. Jeśli posiadacie takie auto lub jego koncernowe rodzeństwo korzystające z podobnych podzespołów, raczej nie zaoszczędzicie kupując części za granicą. Leon/Golf/Octavia są idealnym, choć zaskakującym przykładem na to, że lokalne pochodzenie wcale nie musi przekładać się na atrakcyjniejsze koszty utrzymania.
Na podstawie przedstawionych przykładów nietrudno wysnuć wniosek, że im popularniejsze i mniej skomplikowane technicznie auto, tym mniejsze różnice w cenach części zamiennych. Niemiecką ofertą powinni więc zainteresować się raczej posiadacze nietuzinkowych pojazdów, a w szczególności modeli, które cieszyły się dużo większym wzięciem na Zachodzie niż w Polsce.
Jak pokazuje przykład Peugeota, Alfy, czy Forda, kupując u naszych sąsiadów, możemy zaoszczędzić sporo pieniędzy. Warto wspomnieć, że łączny koszt zakupu wszystkich części wymienionych w powyższych tabelach wyniósł 20 365 zł dla Polski i 18 304 zł dla Niemiec. Oznacza to, że w opisywanych przez nas przypadkach, niemiecka oferta okazała się tańsza o 10,2 procent.
Co więcej, nie musicie martwić się wysyłką, czy zwrotami - gdyż koszty operacyjne nie różnią się od polskich, a unijne prawo zabezpiecza interes klienta. Czy zatem warto? Na to pytanie każdy musi odpowiedzieć sobie sam.