Nowy trend u polskich kierowców. Kupują zamiast letnich opon

Opony całoroczne, które w ostatnich latach stały się hitem, zaczynają dochodzić do szczytu swojego rynkowego udziału. Jak potwierdzają dane wewnętrzne Oponeo, największego sprzedawcy opon w Polsce, obecnie udział takiego ogumienia to 25,7 proc., a dynamika wzrostu wyraźnie spadła. Mimo to skutecznie zastępują... ogumienie letnie.

OponyOpony
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Co dość interesujące, najwięcej w Polsce sprzedaje się opon zimowych (41,5 proc.), być może przez fakt ich nieco szybszego zużycia niż letnich (32,9 proc.). Pamiętajmy, że ogumienie zimowe, choć jest krócej wykorzystywane w okresie całego roku, to wymagania odnośnie minimalnej grubości bieżnika są znacząco wyższe niż względem opon letnich. Ponadto, opony zimowe uważa się za stare już po pięciu-sześciu latach eksploatacji, kiedy dla opon letnich jest to jeszcze akceptowalny przez kierowców wiek.

Jak słusznie zwrócono uwagę - co czytam po raz pierwszy z informacji branży oponiarskiej – opony całoroczne są alternatywą dla letniego, a nie zimowego ogumienia. Oznacza to, że kierowcy rezygnują z opon letnich, zastępując je całorocznym, a nie z zimowych. Również z tego powodu od 2020 roku zauważa się wyraźny spadek sprzedaży opon letnich.

To także pokłosie znacznego rozszerzenia oferty opon całorocznych. Jeszcze kilka lat temu było to ogumienie tzw. uniwersalne, kojarzące się z dużym kompromisem, raczej dla uboższych kierowców. Obecnie są doceniane prawie w każdej klasie pojazdów, a dostępność rozmiarów od 19 cali wzwyż poprawiła ich sprzedaż.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Elektryczna Mazda 6e. Ale z tym ładowaniem to dajcie spokój, kto to widział

Zanikająca klasa średnia

To nie tylko obserwacja rynku segmentu samochodów czy społeczeństwa, ale także rynku opon. Segment medium, czyli opony dobrej klasy, ale nie z najwyższej półki, to zgodnie z raportem Oponeo zanikający segment. W 2024 roku ich udział rynkowy był najniższy od lat.

Ostatnie dwa lata istotnie wpłynęły na wzrost i stabilizację pozycji sprzedażowej tanich opon (tzw. budżetowych). Przyczyn tego stanu rzeczy analitycy upatrują w inflacji i utrzymywaniu wysokich stóp procentowych.

Szczególną popularnością pośród polskich kierowców cieszy się chińskie ogumienie całoroczne. Według ETRMA – Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Gumy – na sytuację europejskiego sektora oponiarskiego negatywnie wpływają wysokie koszty energii, pracy i surowców, w połączeniu z silną konkurencją cenową ze strony opon produkowanych poza Unią Europejską. Przewiduje się też dalszy wzrost udziału chińskiego ogumienia, choć sytuacja związana z wojną celną pomiędzy USA, UE i Chinami może błyskawicznie odwrócić ten trend.

Z drugiej strony kosztem segmentu medium urósł segment premium. Opony najwyższej klasy stały się nieco bardziej przystępne cenowo, ale istotny wpływ na ten segment ma też odświeżenie parku samochodowego oraz zmiany rynkowe podyktowane coraz większą przeciętną średnicą obręczy koła oraz popularnością aut typu SUV.

Raport pokazuje także ciekawe dane na temat rozmiarów. 14-calowe opony to grupa zanikająca, obecnie stanowiąca 6 proc. rynku i niebawem staną się produktem marginalnym. Ale największy spadek sprzedaży zanotowały opony 15-calowe, choć ich udział wciąż jest duży ze względu na import starszych samochodów. Natomiast udział sprzedaży ogumienia od 17 cali wzwyż stale rośnie.

Co jeszcze ciekawsze, najpopularniejszym w Polsce indeksem prędkości opony jest indeks V, czyli do 240 km/h. To już efekt stosowania przez producentów nowych samochodów opon o dużym rozmiarze i indeksach zdecydowanie przekraczających realne potrzeby. Dzięki temu mogą obniżyć koszty wprowadzenia modelu na rynek przez zastosowanie mniejszej liczby rozmiarów opon i tym samym zmniejszenia liczby badań homologacyjnych.

Wybrane dla Ciebie
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech