Jak planować budżet na zakup samochodu?
Mając nawet kilka pojazdów w firmie, warto zaplanować lub mieć rozeznanie co do kosztów ich bieżącego użytkowania oraz wymiany środków lokomocji. W pierwszej części naszego poradnika poruszymy kwestie zakupu samochodu.
20.09.2016 | aktual.: 30.03.2023 11:30
Zacznijmy od sytuacji, w której musimy kupić samochody do firmy. Teoretycznie z punktu widzenia bilansu finansowego początkowo możemy być nawet na plusie, gdy odsprzedamy swoje środki lokomocji mające być zastąpione nowymi. Z drugiej strony dla zachowania mobilności pracowników lub własnej lepiej wcześniej pozyskać pojazdy niż znaleźć dla nich właściciela.
Cała procedura stanie się łatwiejsza jeśli klientem będzie dotychczasowy użytkownik auta lub inny pracownik naszego przedsiębiorstwa. Również w miarę płynnie zostanie wszystko przeprowadzane korzystając z wynajmu długoterminowego, leasingu czy też podpisując umowę z dealerem, że za kilka lat, przy określonym przebiegu odkupi od środek lokomocji.
Wybrać auta do firmy
Pierwsza decyzja związana z zakupem partii nowych pojazdów, nawet jednej sztuki dotyczy dokładnego określenia naszych potrzeb i znajomości sytuacji przedsiębiorstwa. Potrzebne są tutaj informacje czy firma zamierza zatrudnić lub zwolnić nowych pracowników, którym będzie przysługiwało auto służbowe, analiza wieku parku maszyn firmy, informacje czy kończą się kontrakty leasingowe, kredyt, itp.
Może warto sprawny pojazd z przebiegiem 200 000 kilometrów jeszcze zachować na rok lub sprzedać ciągle ulegające awariom auto, któremu właśnie skończyła się gwarancja. Mając na względzie słaby rok finansowy można też przedłużyć gwarancje na auta. Już na tym etapie niewłaściwie przeprowadzone czynności mogą wpływać na kształt budżetu.
Przykład: przedsiębiorstwo działające tylko w Poznaniu zamierza otworzyć filię pod Wrocławiem. Dotychczas większość jazd odbywała się na terenie stolicy Wielkopolski i w jej okolicach, więc korzystano z aut na benzynę segmentu B (Ford Fiesta, Opel Corsa) lub nawet segmentu A (Fiat Panda, Volkswagen Up!).
Jednak skoro teraz flota zacznie notować zwiększone przebiegi, poza miastem, przy kolejnych zakupach warto pomyśleć o samochodach z grupy dużych kompaktów (Kia Cee’d, Nissan Pulsar) napędzanych olejem napędowym lub chociażby sedanach typu Fiat Tipo czy Citroën C-Elysée.
Zainwestować pieniądze
Dla budżetu firmy niezwykle ważny jest sposób finansowania zakupu aut. Inne znaczenie ma bowiem jednorazowy wydatek kilkudziesięciu tysięcy, a w przypadku zakupu zbiorowego kilkuset tysięcy czy nawet kilku milionów złotych, sfinalizowany gotówkowo, a inne skorzystanie z kredytu, leasingu, full serwis leasingu, gdzie płacimy miesięczne raty. Nie bez przyczyny sprzedawcy pracujący w firmach CFM reklamując atuty usługi, używają często sloganu "brak konieczności angażowania w jednej chwili dużych środków finansowych w zakup samochodów".
Do tego zresztą zaraz dodają inne modne określenie: "przewidywalność kosztów". W przypadku full serwis leasingu przedsiębiorca płaci bowiem ratę miesięczną, mając z głowy większość czynności związanych z nabyciem pojazdu jak i jego bieżącą obsługą (serwis, ubezpieczenie, likwidacja szkód, karty paliwowe itp.).
Czy finalnie, w przeciągu 3-5 lat wynajmujący auta przedsiębiorca zapłaci więcej niż za pojazdy kupione gotówkowo? Prawdopodobnie tak, lecz wciąż rosnąca liczba podmiotów korzystających z full serwis leasingu świadczy, że produkt udanie przyjął się na polskim rynku. Wreszcie przedsiębiorcy zrozumieli pewien fakt – nie posiadania samochodu na własność wcale nie musi oznaczać negatywnych skutków dla firmy.
Oferty dla małych firm
Tak jak wspomnieliśmy, pomijając aspekty podatkowe, zarówno przy full serwis leasingu, jak i zwykłym leasingu a nawet kredycie przedsiębiorca nie inwestuje początkowo wielkich kwot w zakup samochodów.
Opracowując budżet związany z zakupami może więc pieniądze teoretycznie przeznaczone na nabycie pojazdów spożytkować na inne cele. Nadal sporo podmiotów gospodarczych, nawet tych posiadających duże floty, korzysta z gotówki jako sposobu zapłaty - wybór finansowania to kwestia strategii podmiotu gospodarczego.
Co ciekawe, kiedyś usługi FSL były kojarzone tylko z wielkimi zagranicznymi koncernami. Obecnie rynek dużych flot jest mocno wydrenowany, dlatego mali przedsiębiorcy są bardzo mile widziani przez firmy CFM. Chwalą się one nawet posiadaniem w portfolio nabywców z określonych grup zawodowych, posiadających jednoosobową działalność gospodarczą, przygotowują też specjalne oferty dla sektora MŚP.