BMW i8 Hydrogen Fuel Cell - kolejny krok w przyszłość
BMW i8 okazało się strzałem w dziesiątkę. Samochód zdobył wiele nagród i został doceniany przez miłośników motoryzacji na całym świecie. Teraz niemiecki producent wykonuje kolejny krok w stronę ekologii właśnie z wykorzystaniem i8.
02.07.2015 | aktual.: 02.10.2022 09:52
Podczas BMW Group Innovation Days 2015 koncern zaprezentował między innymi i8 zasilane wodorem. Auto zostało pozbawione silnika benzynowego o pojemności 1,5 l. 3-cylindrowy motor zastąpiono zbiornikiem na wodór.
Z ogniw paliwowych zasilany jest motor elektryczny, który rozwija 188 kW mocy maksymalnej. To równowartość 256 KM. Tu warto przypomnieć parametry standardowego i8. Auto, które jeździ już po ulicach, również w Polsce, rozwija 231 KM z jednostki spalinowej i 131 KM z silnika elektrycznego. Maksymalna moc sumaryczna tych jednostek wynosi 362 KM.
BMW zmodyfikowało nie tylko napęd i8, ale również wygląd auta. Teraz niemiecki sportowiec jest, delikatnie mówiąc, mniej urodziwy. Sęk w tym, że w przypadku tego pojazdu nie o wygląd chodzi. Po kształtach nietrudno domyślić się, że twórcy wodorowej wersji BMW i8 chcieli maksymalnie zredukować współczynnik oporów aerodynamicznych. Znacznie obniżono także opory toczenia, co widać po oponach o bardzo wąskim profilu. A jeśli mowa o kołach, to nie sposób nie wspomnieć o nakładkach na felgi. One również pozytywnie wpływają na uporządkowanie przepływu powietrza po nadwoziu.
BMW eksperymentuje z wodorem od ponad dekady. Tym gazem napędzane było już między innymi BMW Serii 7 generacji E68. Tego typu napędy pozostają jednak ciągle na bocznym torze. Prace rozwojowe trwają, ale nieprędko zobaczymy auta wodorowe na drogach. O ile infrastruktura dla pojazdów typu plug-in rozwija się powoli i zaczyna być dostrzegalna, szczególnie na zachodzie, tak stacje dla aut wodorowych to nadal science fiction.
BMW i8 Hydrogen Fuel Cell - galeria zdjęć
Zobacz także