Bez wisienki na torcie – Abt AS 8 Power (2012)
Abt właśnie zaprezentował porządnie podkręcone Audi S8, które ma wszystko oprócz jednego – prędkości maksymalnej przekraczającej 300 km/h. Dlaczego tak właśnie jest? Czemu ten tort jest bez wisienki?
17.08.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:48
Abt właśnie zaprezentował porządnie podkręcone Audi S8, które ma wszystko oprócz jednego – prędkości maksymalnej przekraczającej 300 km/h. Dlaczego tak właśnie jest? Czemu ten tort jest bez wisienki?
Model A8 należy do „świętej trójcy” niemieckich luksusowych limuzyn. Obok A-ósemki jest jeszcze BMW serii 7 oraz Mercedes-Benz klasy S. Zarówno Mercedes, jak i Audi mają nieco usportowione odmiany swoich najlepszych aut (tylko BMW wciąż się waha, czy wprowadzić wersję M7). W przypadku Mercedesa są to nawet dwa auta, bo i S 63 AMG, i S 65 AMG spełniają kryteria sportowej limuzyny. Z kolei Audi próbuje przyciągnąć klientów S-ósemką.
Oczywiście nie ma co mówić o w pełni sportowym luksusowym samochodzie – to nie są pojazdy pokroju BMW M5 czy Mercedesa E 63 AMG. Są to raczej jeżdżące jachty, którym producenci wszczepili odrobinę sportowych genów.
Aby można było mówić o jakimkolwiek sportowym zacięciu A8, Audi musiało wyposażyć je w porządny, tzn. mocny silnik. Jest to jednostka V8 o objętości skokowej 4 l, którą poganiają dwie turbosprężarki w układzie równoległym. Taki zestaw wystarcza, żeby motor potrafił wykrzesać z siebie moc 520 KM przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 650 Nm przy 1700-5500 obr./min. Moc słuszna, ale Mercedes w swoim S 65 AMG daje kierowcy do dyspozycji ponad 600 KM.
Różnica około 100 KM w normalnej jeździe przy tak ogromnej mocy jest raczej bez znaczenia, ale skoro kogoś stać na podkręcanie swojego wozu, to dlaczego miałby tego nie zrobić?
Po zakupie Audi S8 można oddać je w ręce specjalistów firmy Abt, którzy auto z Ingolstadt uczynią tak mocnym jak produkcyjny S 65 AMG. Tuner stosuje najprostszą sztuczkę w przypadku doładowanych silników, czyli podnosi moc za pomocą innego oprogramowania zarządzającego sercem samochodu. Nowa jednostka kontrolna gwarantuje przyrost 120 KM mocy i 130 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Obroty maksymalnych wartości obu parametrów pozostają bez zmian.
Dowiedz się więcej o Audi A8:
Do tego przedsiębiorstwo z Kempten wymienia elektronikę sterującą samopoziomującym pneumatycznym zawieszeniem. Po tuningu w zależności od wybranego programu wóz obniża się do 30 mm w stosunku do pozycji wyjściowej (seryjne Audi obniża się maksymalnie o 20 mm – w trybie autostradowym).
Zewnętrznie maszyna wygląda jak seryjna, a o jej modyfikacjach świadczą tylko 21-calowe felgi o szerokości 9,0” z oponami 275/35 na każdym kole.
Ulepszone przez Abt Sportsline Audi S8 od 0 do 100 km/h przyspiesza w równe 4 s, czyli o 0,20 s szybciej niż fabryczne, a sprint do 200 km/h zajmuje mu 13,00 s. Szkoda jednak, że prędkość maksymalna nie przekracza 300 km/h. Tuner ograniczył ją elektronicznie do 290 km/h ze względu na obawy o wytrzymałość opon. Dziwne, że nikomu nie chciało się poszukać gum, które zniosą wyższą prędkość.
A tak to nie ma wisienki na tym torcie…
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: V8
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 3993 cmsup3/sup
- Doładowanie: 2 turbosprężarki
- Moc maksymalna: 640 KM przy 6000 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 160,28 KM/l (seryjny – 130,23 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 780 Nm przy 1700-5500 obr./min
- Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna Tiptronic
- Typ napędu: na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 9,0 x 21”
- Koła tylne: 9,0 x 21”
- Opony przednie: 275/35 R 21
- Opony tylne: 275/35 R 21
Masy i wymiary:
- Masa własna: 2050 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,20 kg/KM (seryjny – 3,94 kg/KM)
- Długość: 5146 mm
- Szerokość: 1949 mm
- Rozstaw osi: 2992 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,00 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 13,00 s
- Prędkość maksymalna: ograniczona do 290 km/h
Źródło: Abt