Auto nie odpala? Sprawdź wskazanie "magicznego oczka"

Większość współcześnie stosowanych akumulatorów samochodowych to urządzenia bezobsługowe, które w razie problemów można jedynie doładować lub wymienić. O tym, w jakim stanie jest akumulator i co powinniśmy zrobić, informuje tzw. "magiczne oczko".

Akumulator z "magicznym oczkiem"Akumulator z "magicznym oczkiem"
Źródło zdjęć: © Autokult | Aleksander Ruciński
Aleksander Ruciński

"Magiczne oczko" to nic innego jak wizjer umieszczony na górze akumulatora, wyglądem przypominający małą diodę. W środku nie znajdziemy jednak żadnych elementów świetlnych, a jedynie prosty areometr z zieloną kulką mierzący siłę wyporu elektrolitu zawartego w akumulatorze.

Zasada działania jest prosta - jeśli gęstość elektrolitu jest niska, kulka opada na dno lub analogicznie, unosi się do góry, gdy gęstość elektrolitu jest wysoka. "Magiczne oczko" pozwala więc orientacyjnie ocenić stan akumulatora.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Poranna jazda zimą - jak prowadzić auto bezpieczniej?

Zielone wskazuje na właściwą gęstość elektrolitu, a co za tym idzie, prawidłowy poziom naładowania akumulatora. Czarne, oznacza z kolei niską gęstość i konieczność doładowania baterii. Bezbarwne lub żółte, informuje natomiast, że poziom elektrolitu jest zbyt niski, co w praktyce, w akumulatorze bezobsługowym oznacza konieczność jego wymiany.

Warto jednak pamiętać, że "magiczne oczko" nie zastąpi profesjonalnych urządzeń pomiarowych. Jego wskazania powinny być traktowane orientacyjnie. Zielony kolor nie musi być bowiem gwarancją pełnej sprawności baterii. W przypadku wątpliwości zawsze decydująca powinna być opinia specjalisty.

Wybrane dla Ciebie
Człowiek z najlepszym zawodem na świecie. Kierowca testowy Ferrari opowiada jak wygląda praca nad nowymi modelami z Maranello
Człowiek z najlepszym zawodem na świecie. Kierowca testowy Ferrari opowiada jak wygląda praca nad nowymi modelami z Maranello
Pierwsza jazda: nowy Hyundai Nexo – przyszłość jest dziś
Pierwsza jazda: nowy Hyundai Nexo – przyszłość jest dziś
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
BMW Serii 5 G30 (2017-2024) – opinie i typowe usterki
BMW Serii 5 G30 (2017-2024) – opinie i typowe usterki
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było