Auto dymi i nie da się go wyłączyć. Na rozbieganie jest jeden sposób

Rozbieganie diesla to jedna z najbardziej spektakularnych awarii samochodowych. Hałas wyjącego silnika i kłęby dymu mogą przerazić kierowcę. Efektem często jest zniszczenie silnika, a nawet pożar. Jak uratować auto?

Rozbieganie diesla. Tu pomogli inspektorzy GITDRozbieganie diesla. Tu pomogli inspektorzy GITD
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | GITD
oprac.  MŁO, TBU

Rozbieganie diesla – co to jest?

Rozbieganie diesla to awaria, która wyróżnia się swoją spektakularnością. Nawet urwanie korbowodu nie dorównuje dramatyzmem temu zjawisku. Hałas, kłęby dymu i brak reakcji na przekręcenie kluczyka w stacyjce to typowe objawy. Gdy proces się rozpocznie, zatrzymanie go jest niezwykle trudne. Łatwo wpaść w panikę, bo zwykły sposób na unieruchomienie silnika nie zadziała. Jednocześnie ważny jest czas. Jeśli upłynie go zbyt dużo, jednostka napędowa może być nie do uratowania.

Przyczyny i mechanizm awarii

Rozbieganie diesla nie jest częstą awarią i nie każdy silnik tego typu jest na nią narażony. Kluczową rolę odgrywa konstrukcja układu dolotowego i system gaszenia silnika. Główną przyczyną jest spowodowane zużyciem turbosprężarki przedostawanie się oleju silnikowego do komór spalania przez układ dolotowy. To prowadzi do jego samozapłonu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mazda CX-60 - test napędu i-ACTIV AWD

W normalnych warunkach diesel spala olej napędowy, ale w przypadku rozbiegania dodatkowo również olej silnikowy. Wyłączenie silnika poprzez przekręcenie kluczyka w stacyjce nic nie da. Nawet po odcięciu dopływu paliwa diesel będzie pracował na oleju silnikowym. I to nawet na wyższych obrotach niż wcześniej.

Olej silnikowy dostaje się do komór spalania w większych dawkach niż ilość oleju napędowego, który zdrowo pracujący silnik otrzymałby wskutek działania systemu paliwowego. Motor więc przyspiesza. Działanie turbosprężarki jest skorelowane z obrotami silnika. Im szybciej on pracuje, tym szybciej kręci się turbina. I podaje silnikowi olej. Wskutek tego motor przyspiesza w niekontrolowany sposób.

Jak zatrzymać rozbiegany silnik?

Diesel nie potrzebuje świec do zapłonu mieszanki, więc wyłączenie silnika kluczykiem może nie pomóc. Im dłużej silnik pracuje w ten sposób, tym bardziej się zużywa i przyspiesza, co prowadzi do jego zatarcia. Jeśli zauważysz, że twój diesel sam zwiększa obroty, szczególnie na postoju, to znak, że zaczyna się rozbieganie. Należy szybko reagować, bo po kilkunastu sekundach może być za późno.

W przypadki diesli stosuje się dwie metody wyłączania silnika. W pierwszej przekręcenie kluczyka w stacyjce lub naciśnięcie przycisku powoduje zaprzestanie podawania oleju napędowego przez układ paliwowy. Jeśli jednak wskutek rozbiegania jednostka napędowa zaczęła pracować na oleju silnikowym, nic to nie da.

Druga metoda wyłączania silnika polega na tym, że przekręcenie kluczyka w stacyjce powoduje fizyczne odcięcie dopływu powietrza do silnika. W jednostkach napędowych, w których zastosowano to rozwiązanie, rozbieganie łatwo zatrzymać. W końcu spalanie nie jest możliwe bez powietrza.

Co jednak jeśli mamy samochód, którego konstruktorzy zastosowali wyłączanie silnika jedynie poprzez odcięcie dopływu paliwa? Jak wtedy poradzić sobie w razie awarii? Istnieją dwie metody zatrzymania rozbieganego silnika, z czego tylko jedna jest zalecana. Pierwsza polega na ręcznym zamknięciu dopływu powietrza do silnika, co jest trudne i niebezpieczne. Druga, bardziej polecana, to zduszenie silnika układem napędowym poprzez włączenie wysokiego biegu i puszczenie sprzęgła przy wciśniętym hamulcu. Choć ryzykuje się uszkodzenie sprzęgła, to lepsze niż zniszczenie silnika.

Problemy z automatycznymi skrzyniami biegów

W przypadku automatycznych skrzyń biegów nie ma stałego zasprzęglenia, co utrudnia zatrzymanie silnika. Włączenie D lub R i wciśnięcie hamulca może zniszczyć przekładnię. Zaleca się użycie funkcji P i czekanie z gaśnicą na zewnątrz.

Zapobieganie awarii

Aby uniknąć rozbiegania, należy dbać o silnik i usuwać usterki turbosprężarki, która może przepuszczać olej do kanałów dolotowych. Regeneracja lub wymiana turbosprężarki jest konieczna, by zapobiec tej awarii.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów