Audi RS Q3 i Audi RS Q3 Sportback - premiera sportowych SUV-ów spod znaku RS 

2,5 litra pojemności, 5 cylindrów i 400 KM - te dane mówią wszystko. To najbardziej sportowe SUV-y spod znaku czterech pierścieni i jednocześnie pierwsze spod znaku RS, zapowiadające nową gamę szykowaną przez dział Audi Sport.

Audi RS Q3 Sportback w tym kolorze wygląda jak małe Lamborghini Urus.Audi RS Q3 Sportback w tym kolorze wygląda jak małe Lamborghini Urus.
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Marcin Łobodziński

W roku 2017 Stephan Winkelmann, szef Audi Sport, zapowiedział całą gamę SUV-ów Audi spod znaku RS, która powstanie na bazie najnowszych modeli. Do tej pory jedynym takim autem był model RS Q3 poprzedniej generacji, więc jego następca zaczyna nowy rozdział w historii Audi Sport.

Audi RS Q3
Audi RS Q3 © fot. mat. prasowe

W wywiadzie dla Top Gear w 2017 roku Stephan Winkelmann został zapytany o listę priorytetów i bezpośrednio o to, czy bardziej zależy mu na sportowym SUV-ie, czy też na stricte sportowym modelu. Odpowiedź? Ważniejszy był SUV o wysokich osiągach.

Zapowiedź staje się rzeczywistością

Audi prezentuje od razu dwa SUV-y RS. Q3 i Q3 Sportback są wyposażone w 2,5-litrowy, pięciocylindrowy motor benzynowy o mocy 400 KM. To o 33 KM więcej niż poprzednik w topowej specyfikacji Performance.

Audi RS Q3
Audi RS Q3 © fot. mat. prasowe

Dodajmy do tego 480 Nm momentu obrotowego, 7-biegową skrzynię S tronic i napęd quattro, a efektem będzie przyspieszenie do 100 km/h w czasie 4,5 s. Maksymalny moment jest dostępny w szerokim zakresie od 1950 do 5850 obr./min. Prędkość maksymalna to oczywiście 250 km/h, ale po zdjęciu elektronicznego "kagańca" auta rozpędzą się do 280 km/h.

Doskonale znana jednostka 2.5 TFSI jest o 26 kg lżejsza niż w modelu poprzednim, w dużej mierze przez zastosowanie aluminium, zmniejszenia łożysk wału korbowego czy jego drążenie.

Niżej i szybciej

Zawieszenie RS Q3 jest niższe o 10 mm względem standardowego, jest też sztywniej zestrojone, a w połączeniu z progresywnie działającym układem kierowniczym samochód ma przez zakręty przemykać jak auto osobowe. Opcjonalnie samochody dostępne są z zawieszeniem RS sport plus z adaptacyjną siłą tłumienia amortyzatorów.

Audi RS Q3
Audi RS Q3 © fot. mat. prasowe

Audi po raz pierwszy w SUV-ie tej wielkości zastosowało 21-calowe obręcze kół, muszą bowiem pomieścić sześciotłoczkowy układ hamulcowy RS z wentylowanymi, perforowanymi tarczami o średnicy 375 mm z przodu. Z tyłu tarcze mają 310 mm. Opcją jest układ ceramiczny z tarczami o średnicy 380 mm z przodu, ale wciąż stalowymi z tyłu, jednak z zaciskami pływającymi.

Agresywna sylwetka

Audi RS Q3
Audi RS Q3 © fot. mat. prasowe

Warto podkreślić, że samochód jest szerszy o 10 mm od standardowego modelu. To niewiele jak na modele RS. Poszerzono nadkola, ale także zastosowano charakterystyczną osłonę chłodnicy Singleframe, utrzymaną w tym samym kolorze co jej otoczenie. Jest też czarny grill o strukturze plastra miodu, umieszczony głębiej i bezpośrednio wpasowany w zderzak RS z dużymi wlotami powietrza po bokach.

Z tyłu w oczy rzucają się dwie duże owalne końcówki układu wydechowego, które będą podkreślały rasowe brzmienie 2,5-litrowej jednostki.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/15] Źródło zdjęć: |
Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne