Audi pokazało nowe A6 Avant. Tak - jest spalinowe i wciąż ma diesla

Avant od blisko 50 lat stanowi definicję rodzinnego podejścia Audi do nadwozia. Wraz z nowym A6 ma otwierać kolejny rozdział w historii. Przynajmniej tak twierdzą Niemcy. Chociaż dostajemy wiele znanych już atrybutów, zostały one opakowane w nowy "papier" – nowocześniejszy, wydajniejszy i przede wszystkim bardziej cyfrowy.

Nowe Audi A6 Avant (C9)
Nowe Audi A6 Avant (C9)
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | AUDI AG
Filip Buliński

Niektórzy mogą zapytać, dlaczego nowe spalinowe A6 nazywa się A6, a nie A7. Słowem wstępu – macie rację. Tzn. mieliście rację. O ile jakiś czas temu Audi postanowiło oddzielić gamę napędów spalinowych od elektrycznych, nadając tym pierwszym nieparzyste oznaczenia liczbowe, a tym drugim parzyste, tak po niespełna roku Niemcy stwierdzili, że jednak był to kiepski pomysł i wracają do starej polityki nazewnictwa.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kia EV4 i garść nowości. Najdziwniejszy sedan na rynku?

Spalinowe A5, które zastąpiło dotychczasowe A4, ma jednak zostać przy nowym oznaczeniu, skoro mleko się już rozlało. Tymczasem A6, mimo niedawnej premiery elektrycznej wersji e-tron, zachowało spalinową odmianę, co z pewnością niektórych ucieszy. Czy "zwykły" model wygląda tak samo, jak elektryczny? Otóż nie.

W przedniej części auta można znaleźć sporo podobieństw, ale spalinowy A6 Avant "nosi" m.in. niedzielone reflektory, większe boczne wloty i inaczej ukształtowany Singleframe, który tu nie jest zaślepiony. Całkowicie inny jest z kolei tył – w nieelektrycznej wersji zrezygnowano z szerokiego, LED-owego paska (na rzecz węższego i mniej rozbudowanego) oraz wklęśniętej w dolnej części klapy, przez co spalinowe A6 Avant sprawia wrażenie dłuższego i smuklejszego.

Nowe Audi A6 Avant (C9)
Nowe Audi A6 Avant (C9)© Materiały prasowe | AUDI AG

To ostatnie to także zasługa czystszej linii bocznej – w elektryku nieco zaburza ją gruba podłoga, której nie do końca udało się ukryć wizualnie. W końcu gdzieś trzeba było zmieścić zestaw akumulatorów. Na pokładzie nowego A6 Avant nie mogło także zabraknąć reflektorów OLED nowej generacji z możliwością wyboru sygnatury świetlnej (do wyboru będzie siedem wzorów).

Podobnie jak A5 i Q5, nowe Audi A6 Avant bazuje na płycie PPC (Premium Platform Combustion) i mierzy 4,99 m wzdłuż i 1,88 mm wszerz. Oznacza to, że samochód wydłużył się o 6 cm. Wysokości producent z niewiadomych względów na razie nie zdradził. Rozstaw osi z kolei urósł o skromne 3 mm do poziomu 2927 mm.

Nowe Audi A6 Avant (C9)
Nowe Audi A6 Avant (C9)© Materiały prasowe | AUDI AG

Audi twierdzi, że wnętrze wchodzi wymiarami na nowy poziom luksusu i przestrzeni. Tymczasem jeśli spojrzymy na pojemność kufra, można mieć ku temu wątpliwości. O ile poprzednia generacja A6 Avant (C8) liczyła od 565 l i 1680 l po złożeniu siedzeń, tak w nowym modelu jest to 503 l i 1534 l po złożeniu kanapy. BMW Serii 5 Touring może pochwalić się o 70 l większym bagażnikiem, natomiast Mercedes Klasy E jest aż 112 l pojemniejsza.

Audi chwali się natomiast znakomitą aerodynamiką – współczynnik oporu powietrza wynosi 0,25, co stanowi najlepszy wynik wśród dotychczasowych spalinowych Avantów. Przy optymalizacji Audi brało pod uwagę nawet takie detale, jak uszczelnienie między zderzakiem a chłodnicą, gdzie udało się zredukować straty przepływu aż o 70 proc. W uzyskaniu wspomnianego wyniku pomagają też kurtyny powietrzne, sterowane wloty w przednim zderzaku czy panele przy tylnych szybach oraz spojler dachowy.

Nowe Audi A6 Avant (C9)
Nowe Audi A6 Avant (C9)© Materiały prasowe | AUDI AG

Duży silnik i diesel uratowane

W kwestii napędowej klienci nie powinni być rozczarowani – na start do wyboru będą trzy silniki, wszystkie parowane z automatyczną skrzynią. Później oferta ma zostać rozbudowana o kolejne jednostki. Opcję wejściową będzie stanowił 2-litrowy benzyniak TFSI o mocy 204 KM i momencie 340 Nm. Pozwoli to na sprint do "setki" w 8,3 s i rozpędzenie się do 240 km/h.

Nowe Audi A6 Avant (C9)
Nowe Audi A6 Avant (C9)© Materiały prasowe | AUDI AG

Mocniejszy wariant benzynowy będzie stanowiło 3-litrowe V6 o mocy 367 KM i momencie równym 550 Nm, parowane w standardzie z napędem quattro. Tutaj pierwsza setka pojawi się na zegarach już po 4,7 s, a prędkość maksymalna wyniesie 250 km/h. Co ciekawe, model będzie sprzedawany jako "zwykłe" A6, a nie S6. Chętni na usportowiony model będą więc mogli liczyć na więcej.

Początkową ofertę uzupełni 204-konny diesel 2.0 o momencie 400 Nm, który będzie mógł być opcjonalnie parowany z napędem na cztery koła. Pozwoli to obniżyć czas sprintu do 100 km/h aż o 0,9 s (do 7 s), ale zmniejszy prędkość maksymalną o 3 km/h (do 238 km/h).

Nowe Audi A6 Avant (C9)
Nowe Audi A6 Avant (C9)© Materiały prasowe | AUDI AG

Druga i trzecia z wymienionych jednostek będą także częściowo zelektryfikowane nowym układem MHEV plus, który nie jest klasyczną miękka hybrydą. O co w nim chodzi? O tym dokładniej przeczytacie w poniższym materiale Mateusza Lubczańskiego, który miał okazję sprawdzić nowe rozwiązanie w praktyce.

Zostając przy technikaliach, podobnie jak w poprzednim modelu, tu także będzie możliwość wyposażenia auta w adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne czy skrętną tylną oś. Ta ostatnia będzie skręcać koła o 5 stopni w kierunku przeciwnym do przednich poniżej 60 km/h i w tym samym kierunku powyżej wspomnianej prędkości. Pozwoli to zmniejszyć promień skrętu nawet o 1 m (do poziomu 11,3 m) oraz poprawić stabilność. Obok pneumatycznego podwozia, do wyboru będzie jeszcze klasyczne oraz sportowe (S-Line).

Audi chwali się dodatkowo dopracowanym układem kierowniczym. Dzięki zmodyfikowanemu drążkowi skrętnemu i sztywniejszym tulejom wahaczy reakcja na ruchy kierownicą mają być bardziej precyzyjne i dawać lepszą reakcję zwrotną. Z kolei przy układzie hamulcowym, Audi zdecydowało się na technologię brake-by-wire, czyli mechaniczne oddzielenie pedału hamulca i układu hydraulicznego.

Cyfryzacja ponad wszystko

Co zmieniło się w środku? Praktycznie wszystko. Chociaż już poprzedni model A6 Avant został zdominowany przez dotykowe ekrany, tak nowa odsłona skorzystała ze znanej m.in. z A5, Q5 i A6 e-trona ogromnej, zakrzywionej tafli (która swoją drogą, jak się przypatrzycie, ma obrys w kształcie Singleframe).

Nowe Audi A6 Avant (C9)
Nowe Audi A6 Avant (C9)© Materiały prasowe | AUDI AG

Na pokładzie znalazł się więc 11,9-calowy wyświetlacz cyfrowych zegarów i 14,5-calowy ekran multimediów. Przed pasażerem znajdziemy trzeci ekran, o przekątnej 10,9 cala, na którym można np. oglądać filmy. Oczywiście kierowca ze swojego miejsca nie będzie widział wyświetlanych treści.

Jeśli chodzi o wykończenie, na liście opcji dalej znajdziemy drewno. Audi "chwali się" korzystaniem wyłącznie z drewna ze ściętych drzew, które już przestały kwitnąć. Niemcy pochylili się także nad izolacją akustyczną. Wygłuszenie zostało poprawione aż o 30 proc. względem poprzednika i to przy zachowaniu tej samej masy użytych materiałów.

Nowe Audi A6 Avant (C9)
Nowe Audi A6 Avant (C9)© Materiały prasowe | AUDI AG

Jeśli chodzi o wyposażenie, w podstawie nie zabrakło tempomatu, kamery cofania czy całego zestawu asystentów jazdy. Standardem w nowym Audi A6 Avant ma być także elektrycznie sterowana klapa bagażnika z funkcją otwierania jej ruchem nogą, a specjalne światełko wskaże przestrzeń, gdzie trzeba "kopnąć", by klapa się otworzyła. Wśród opcji znajdziemy natomiast 4-strefową klimatyzację z jonizatorem i czujnikiem drobnego pyłu.

Kwestia polskich cen pozostaje na razie tajemnicą. Te powinniśmy poznać w najbliższym czasie. Zamówienia na nowe Audi A6 Avant będzie można składać jeszcze w marcu 2025 r. Wiadomo jednak, ile za samochód trzeba będzie zapłacić u naszych zachodnich sąsiadów. Cena podstawowego modelu (z 2-litrową benzyną) wynosi w Niemczech 58 tys. euro (ok. 240 tys. zł).

Nawet jeśli w Polsce samochód byłby odrobinę droższy, A6 Avant zachowałoby cenę poprzednika, który kosztuje obecnie 248 tys. zł. Diesel z kolei kosztuje w Niemczech 61,7 tys. euro (ok. 255,6 tys. zł). Pierwsze auta mają trafić do klientów już pod koniec maja.

  • Nowe Audi A6 Avant (C9)
  • Nowe Audi A6 Avant (C9)
  • Nowe Audi A6 Avant (C9)
  • Nowe Audi A6 Avant (C9)
  • Nowe Audi A6 Avant (C9)
  • Nowe Audi A6 Avant (C9)
  • Nowe Audi A6 Avant (C9)
  • Nowe Audi A6 Avant (C9)
  • Nowe Audi A6 Avant (C9)
  • Nowe Audi A6 Avant (C9)
  • Nowe Audi A6 Avant (C9)
  • Nowe Audi A6 Avant (C9)
  • Nowe Audi A6 Avant (C9)
  • Nowe Audi A6 Avant (C9)
  • Nowe Audi A6 Avant (C9)
  • Nowe Audi A6 Avant (C9)
  • Nowe Audi A6 Avant (C9)
  • Nowe Audi A6 Avant (C9)
  • Nowe Audi A6 Avant (C9)
  • Nowe Audi A6 Avant (C9)
[1/20] Nowe Audi A6 Avant (C9)Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | AUDI AG
AudiAudi A6 AvantAudi A6

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (10)