Audi na pierwszym polu startowym! – Kwalifikacje do 24H Le Mans 2011

Audi na pierwszym polu startowym! – Kwalifikacje do 24H Le Mans 2011

Audi na pierwszym polu startowym! – Kwalifikacje do 24H Le Mans 2011
Olgierd Lachowski
10.06.2011 15:00, aktualizacja: 18.04.2023 11:31

W środę w klasie LMP1 Peugeot był minimalnie szybszy od Audi, więc wszystko miało rozstrzygnąć się wczoraj wieczorem. Audi koniecznie chciało wziąć rewanż i wystartować z pierwszego miejsca.

Najszybszy Peugeot 908 (#9) zajął trzecie miejsce w kwalifikacjach
Najszybszy Peugeot 908 (#9) zajął trzecie miejsce w kwalifikacjach

Mimo że to tylko kwalifikacje do wyścigu, które mało znaczą ze sportowego punktu widzenia w rywalizacji, która ma trwać 24 godziny, ekipy Peugeota i Audi walczyły o pierwsze miejsce zaciekle – jak zawsze. Dlaczego? Bo to prestiż. Setki tysięcy zdjeć ze startu wyścigu, a na nich samochody przede wszystkim z dwóch pierwszych pól startowych - to porządna promocja marki.

Pierwszy pojedynek o lepszy czas stoczyli Bourdais w Peugeocie i Kristensen w Audi, ale bez specjalnie porywających wyników. Dopiero Romain Dumas poprawił rezultat Peugeota z poprzedniej sesji – osiągnął czas 3:25,799 min, co dało mu pierwszą pozycję. Kierowcy Peugeotów próbowali się odgryźć, ale trochę przeszkadzały im wolniejsze samochody na torze.

Ten bolid wystartuje z drugiego pola startowego
Ten bolid wystartuje z drugiego pola startowego

Po 20 minutach kwalifikacje zostały przerwane z powodu wypadku na szykanie na prostej Mulsanne (Les Hunaudières). Ferrari #58 startujące w klasie GTE Pro wpadło w poślizg i uderzyło w opony. Również w tym miejscu z toru wypadł Aston Martin #007 prowadzony przez Kliena.

Sprzątnięcie oleju, na którym oba wozy wpadły w poślizg zajęło 20 minut i dopiero o 22:40 sesja została wznowiona.

Lotus Evora GTE to nadal najsłabsze wozy w stawce 24H Le Mans 2011
Lotus Evora GTE to nadal najsłabsze wozy w stawce 24H Le Mans 2011

Przez kolejne pół godziny niewiele się działo, jeśli nie liczyć „osobistego” rekordu Astona AMR-One wynoszącego 3:45,918 min.

Na 40 minut przed zakończeniem kwalifikacji Audi #2 poprawiło wynik Dumasa. Za kierownicą siedział Benoit Trèluyer i uzyskał czas 3:25,738 min.

Audi prowadzone przez tych trzech kierowców ruszy do wyścigu z pierwszej pozycji
Audi prowadzone przez tych trzech kierowców ruszy do wyścigu z pierwszej pozycji

Pod koniec sesji ostro przycisnął Audi #3 Kristensen, ale jego wysiłek zmarnował Ford GT #68 na zakrętach Porsche. Gdy Duńczyk wyjechał jeszcze raz i znowu miał szansę na dobry rezultat, popełnił błąd na Tertre Rouge i mógł zapomnieć o dobrym wyniku.

W międzyczasie Simon Pagenaud w Peugeocie numer 9 osiągnął czas 3:26,584 min, co pozwoliło wspiąć mu się na 3. pozycję. Kilka minut później udało mu się pokonać okrążenie jeszcze o 0,574 s szybciej, ale nie miało to już znaczenia.

Aston Martin AMR-One w rozsypce - dosłownie i w przenośni
Aston Martin AMR-One w rozsypce - dosłownie i w przenośni

Ostatecznie w LMP1 pierwszy wystartuje tercet: Fässler/Lotterer/Treluyer w Audi R18 TDI #2. Z drugiego miejsca ruszą Bernhard/Dumas/Rockenfeller w Audi #1, a z trzeciego najszybszy Peugeot 908 (#9) – Lamy/Bourdais/Pagenaud.

Najszybszym wozem zasilanym benzyną jest Lola B10/60 Toyota, która była wolniejsza od najlepszego "klekota" o ponad 7,00 s. Oba fabryczne Astony Martiny ruszą z pozycji 22. i 25.

Najlepszy wóz w LMP2 to HPD ARX-01d należący do zespołu Strakka Racing. Jego czas to 3:42,615 min (uzyskał go w środę). Bolid wystartuje z 16. miejsca.

Odbudowany po środowym wypadku bolid zespołu Strakka (HPD ARX-01d)
Odbudowany po środowym wypadku bolid zespołu Strakka (HPD ARX-01d)

W klasie GTE Pro BMW obroniło swoje pierwsze miejsce, z tym że najlepsza okazała się załoga wozu #56, a nie #55 - jak to było w środę. Najszybsi kierowcy wykręcili „kółko” w 3:57,592 min. Dało to im 29 miejsce w „generalce”.

Wśród załóg GTE Am najlepsza okazała ekipa AF Corse SRL posiadająca Ferrari F430. Zawodnicy przejechali okrążenie w 4:01,282 min, co zapewniło im start z 42. pola.

Jeszcze szybsi?

Podobnie, jak Aston Martin, Lotus też ma pecha
Podobnie, jak Aston Martin, Lotus też ma pecha

Wczoraj czołowe bolidy okazały się być jeszcze szybsze niż w środę. Najlepsze podczas pomiaru prędkości Audi rozpędziło się do 334,2 km/h, a najszybszy Peugeot do aż 342,9 km/h(!) Wygląda więc na to, że mniejsza objętość skokowa w porównaniu z zeszłym rokiem nie znaczy wcale, że silniki są słabsze na tyle, by pod względem prędkości była znaczna różnica.

24H Le Mans 2011 - Kwalifikacje (Wyniki)
Poz.KlasaKierowcy Samochód Czas [min]
1.LMP1Fässler/Lotterer/TreluyerAudi R18 TDI3:25,738
2.LMP1Bernhard/Dumas/RockenfellerAudi R18 TDI3:25,799
3.LMP1Lamy/Bourdais/PagenaudPeugeot 9083:26,010
4.LMP1Montagny/Sarrazin/MinassianPeugeot 9083:26,156
5.LMP1Capello/Kristensen/McNishAudi R18 TDI3:26,165
6.LMP1Gene/Wurz/DavidsonPeugeot 9083:26,272
7.LMP1Lapierre/Duval/PanisPeugeot 908 HDi FAP3:30,084
8.LMP1Jani/Prost/BleekemolenLola-Toyota3:32,883
9.LMP1Collard/Tinseau/JoussePescarolo-Judd3:33,066
10.LMP1Belicchi/Boullion/SmithLola-Toyota3:34,573
11.LMP1Monteiro/Moreau/RaguesPescarolo-Judd3:34,933
12.LMP1Ickx/Martin/LeindersLola-Aston Martin3:36,551
13.LMP1Amaral/Pla/HughesZytek3:37,393
14.LMP2Mailleux/Ordonez/AyariORECA-Nissan3:41,458
15.LMP1Hein/Nicolet/YvonPescarolo-Judd3:41,908
16.LMP2Leventis/Watts/KaneHPD ARX-01d3:42,615
17.LMP2Premat/Hallyday/KraihamerORECA-Nissan3:43,098
18.LMP2Perez Companc/Russo/KafferLola-Judd3:43,223
19.LMP2Nakano/De Crem/CharouzPescarolo-BMW3:43,479
20.LMP2Ojjeh/Kimber-Smith/LombardZytek-Nissan3:43,812
21.LMP2Frey/Meichtry/RostanORECA-Judd3:44,294
22.LMP1Mucke/Turner/KlienAston Martin AMR-One3:45,918
23.LMP2Erdos/Newton/CollinsHPD ARX-01d3:47,308
24.LMP1Zacchia/Lammers/ElgaardORECA3:47,691
25.LMP1Primat/Fernandez/MeyrickAston Martin AMR-One3:48,355
26.LMP2Rosier/Haezbrouck/FournouxNorma-Judd3:48,420
27.LMP2Barlesi/Da Rocha/LafarguePescarolo-Judd3:48,665
28.LMP2Tucker/Bouchut/BarbosaLola-Honda3:48,863
29.GTE ProFarfus/Muller/WernerBMW M3 GT23:57,592
30.GTE ProFisichella/Bruni/VilanderFerrari 458 Italia3:58,040
31.GTE ProPriaulx/Muller/HandBMW M3 GT23:58,426
32.GTE ProGavin/Magnussen/WestbrookChevrolet Corvette ZR1 GT23:59,519
33.GTE ProFarnbacher/Simonsen/KeenFerrari 458 Italia3:59,519
34.GTE ProBeretta/Milner/GarciaChevrolet Corvette ZR1 GT23:59,633
35.GTE ProLieb/Lietz/HenzlerPorsche 911 GT3 RSR3:59,662
36.GTE ProOrtelli/Makowiecki/MeloFerrari 458 Italia3:59,901
37.GTE ProGoossens/Holzer/Van LagenPorsche 911 GT3 RSR3:59,962
38.GTE ProDolan/Hancock/BuncombeAston Martin V8 Vantage GT24:00,747
39.GTE ProBell/Sugden/MaasenFerrari 458 Italia4:00,890
40.GTE ProBergmeister/Long/LuhrPorsche 911 GT3 RSR4:01,024
41.GTE ProBeltoise/Jakubowski/ThiretFerrari 458 Italia4:01,176
42.GTE AmPerazzini/Cioci/BreslinFerrari F430 GT24:01,282
43.GTE ProAl Faisal/Tandy/MillerPorsche 911 GT3 RSR4:01,752
44.GTE ProKauffman/Waltrip/AguasFerrari 458 Italia4:02,216
45.GTE ProPilet/Narac/ArmindoPorsche 911 GT3 RSR4:02,548
46.GTE AmFelbermayr/Felbermayr/RiedPorsche 911 GT3 RSR4:03,532
47.GTE AmNiemen/Law/PumpellyPorsche 911 GT3 RSR4:03,648
48.GTE AmBourret/Gibon/BellocPorsche 911 GT3 RSR4:03,918
49.GTE AmRodrigues/Menahem/MarrocFerrari F430 GT24:04,640
50.GTE AmGiroix/Goethe/WainwrightAston Martin V8 Vantage GT24:04,825
51.GTE AmKrohn/Jonsson/RuguloFerrari F430 GT24:05,211
52.GTE AmBornhauser/Canal/GardelChevrolet Corvette ZR1 GT24:05,955
53.GTE AmEhret/Lynn/WillsFerrari F430 GT24:07,236
54.GTE ProHirschi/Rossiter/MowlemLotus Evora GTE4:07,465
55.GTE AmRobertson/Robertson/MurryFord GT-Doran4:08,208
56.GTE ProRich/Slingerland/HartshorneLotus Evora GTE4:12,569

Źródło: lemans

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)