Audi na pierwszym polu startowym! – Kwalifikacje do 24H Le Mans 2011

W środę w klasie LMP1 Peugeot był minimalnie szybszy od Audi, więc wszystko miało rozstrzygnąć się wczoraj wieczorem. Audi koniecznie chciało wziąć rewanż i wystartować z pierwszego miejsca.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Olgierd Lachowski
Najszybszy Peugeot 908 (#9) zajął trzecie miejsce w kwalifikacjach
Najszybszy Peugeot 908 (#9) zajął trzecie miejsce w kwalifikacjach

Mimo że to tylko kwalifikacje do wyścigu, które mało znaczą ze sportowego punktu widzenia w rywalizacji, która ma trwać 24 godziny, ekipy Peugeota i Audi walczyły o pierwsze miejsce zaciekle – jak zawsze. Dlaczego? Bo to prestiż. Setki tysięcy zdjeć ze startu wyścigu, a na nich samochody przede wszystkim z dwóch pierwszych pól startowych - to porządna promocja marki.

Pierwszy pojedynek o lepszy czas stoczyli Bourdais w Peugeocie i Kristensen w Audi, ale bez specjalnie porywających wyników. Dopiero Romain Dumas poprawił rezultat Peugeota z poprzedniej sesji – osiągnął czas 3:25,799 min, co dało mu pierwszą pozycję. Kierowcy Peugeotów próbowali się odgryźć, ale trochę przeszkadzały im wolniejsze samochody na torze.

Ten bolid wystartuje z drugiego pola startowego
Ten bolid wystartuje z drugiego pola startowego

Po 20 minutach kwalifikacje zostały przerwane z powodu wypadku na szykanie na prostej Mulsanne (Les Hunaudières). Ferrari #58 startujące w klasie GTE Pro wpadło w poślizg i uderzyło w opony. Również w tym miejscu z toru wypadł Aston Martin #007 prowadzony przez Kliena.

Sprzątnięcie oleju, na którym oba wozy wpadły w poślizg zajęło 20 minut i dopiero o 22:40 sesja została wznowiona.

Lotus Evora GTE to nadal najsłabsze wozy w stawce 24H Le Mans 2011
Lotus Evora GTE to nadal najsłabsze wozy w stawce 24H Le Mans 2011

Przez kolejne pół godziny niewiele się działo, jeśli nie liczyć „osobistego” rekordu Astona AMR-One wynoszącego 3:45,918 min.

Na 40 minut przed zakończeniem kwalifikacji Audi #2 poprawiło wynik Dumasa. Za kierownicą siedział Benoit Trèluyer i uzyskał czas 3:25,738 min.

Audi prowadzone przez tych trzech kierowców ruszy do wyścigu z pierwszej pozycji
Audi prowadzone przez tych trzech kierowców ruszy do wyścigu z pierwszej pozycji

Pod koniec sesji ostro przycisnął Audi #3 Kristensen, ale jego wysiłek zmarnował Ford GT #68 na zakrętach Porsche. Gdy Duńczyk wyjechał jeszcze raz i znowu miał szansę na dobry rezultat, popełnił błąd na Tertre Rouge i mógł zapomnieć o dobrym wyniku.

W międzyczasie Simon Pagenaud w Peugeocie numer 9 osiągnął czas 3:26,584 min, co pozwoliło wspiąć mu się na 3. pozycję. Kilka minut później udało mu się pokonać okrążenie jeszcze o 0,574 s szybciej, ale nie miało to już znaczenia.

Aston Martin AMR-One w rozsypce - dosłownie i w przenośni
Aston Martin AMR-One w rozsypce - dosłownie i w przenośni

Ostatecznie w LMP1 pierwszy wystartuje tercet: Fässler/Lotterer/Treluyer w Audi R18 TDI #2. Z drugiego miejsca ruszą Bernhard/Dumas/Rockenfeller w Audi #1, a z trzeciego najszybszy Peugeot 908 (#9) – Lamy/Bourdais/Pagenaud.

Najszybszym wozem zasilanym benzyną jest Lola B10/60 Toyota, która była wolniejsza od najlepszego "klekota" o ponad 7,00 s. Oba fabryczne Astony Martiny ruszą z pozycji 22. i 25.

Najlepszy wóz w LMP2 to HPD ARX-01d należący do zespołu Strakka Racing. Jego czas to 3:42,615 min (uzyskał go w środę). Bolid wystartuje z 16. miejsca.

Odbudowany po środowym wypadku bolid zespołu Strakka (HPD ARX-01d)
Odbudowany po środowym wypadku bolid zespołu Strakka (HPD ARX-01d)

W klasie GTE Pro BMW obroniło swoje pierwsze miejsce, z tym że najlepsza okazała się załoga wozu #56, a nie #55 - jak to było w środę. Najszybsi kierowcy wykręcili „kółko” w 3:57,592 min. Dało to im 29 miejsce w „generalce”.

Wśród załóg GTE Am najlepsza okazała ekipa AF Corse SRL posiadająca Ferrari F430. Zawodnicy przejechali okrążenie w 4:01,282 min, co zapewniło im start z 42. pola.

Jeszcze szybsi?

Podobnie, jak Aston Martin, Lotus też ma pecha
Podobnie, jak Aston Martin, Lotus też ma pecha

Wczoraj czołowe bolidy okazały się być jeszcze szybsze niż w środę. Najlepsze podczas pomiaru prędkości Audi rozpędziło się do 334,2 km/h, a najszybszy Peugeot do aż 342,9 km/h(!) Wygląda więc na to, że mniejsza objętość skokowa w porównaniu z zeszłym rokiem nie znaczy wcale, że silniki są słabsze na tyle, by pod względem prędkości była znaczna różnica.

24H Le Mans 2011 - Kwalifikacje (Wyniki)
Poz.KlasaKierowcy Samochód Czas [min]
1.LMP1Fässler/Lotterer/TreluyerAudi R18 TDI3:25,738
2.LMP1Bernhard/Dumas/RockenfellerAudi R18 TDI3:25,799
3.LMP1Lamy/Bourdais/PagenaudPeugeot 9083:26,010
4.LMP1Montagny/Sarrazin/MinassianPeugeot 9083:26,156
5.LMP1Capello/Kristensen/McNishAudi R18 TDI3:26,165
6.LMP1Gene/Wurz/DavidsonPeugeot 9083:26,272
7.LMP1Lapierre/Duval/PanisPeugeot 908 HDi FAP3:30,084
8.LMP1Jani/Prost/BleekemolenLola-Toyota3:32,883
9.LMP1Collard/Tinseau/JoussePescarolo-Judd3:33,066
10.LMP1Belicchi/Boullion/SmithLola-Toyota3:34,573
11.LMP1Monteiro/Moreau/RaguesPescarolo-Judd3:34,933
12.LMP1Ickx/Martin/LeindersLola-Aston Martin3:36,551
13.LMP1Amaral/Pla/HughesZytek3:37,393
14.LMP2Mailleux/Ordonez/AyariORECA-Nissan3:41,458
15.LMP1Hein/Nicolet/YvonPescarolo-Judd3:41,908
16.LMP2Leventis/Watts/KaneHPD ARX-01d3:42,615
17.LMP2Premat/Hallyday/KraihamerORECA-Nissan3:43,098
18.LMP2Perez Companc/Russo/KafferLola-Judd3:43,223
19.LMP2Nakano/De Crem/CharouzPescarolo-BMW3:43,479
20.LMP2Ojjeh/Kimber-Smith/LombardZytek-Nissan3:43,812
21.LMP2Frey/Meichtry/RostanORECA-Judd3:44,294
22.LMP1Mucke/Turner/KlienAston Martin AMR-One3:45,918
23.LMP2Erdos/Newton/CollinsHPD ARX-01d3:47,308
24.LMP1Zacchia/Lammers/ElgaardORECA3:47,691
25.LMP1Primat/Fernandez/MeyrickAston Martin AMR-One3:48,355
26.LMP2Rosier/Haezbrouck/FournouxNorma-Judd3:48,420
27.LMP2Barlesi/Da Rocha/LafarguePescarolo-Judd3:48,665
28.LMP2Tucker/Bouchut/BarbosaLola-Honda3:48,863
29.GTE ProFarfus/Muller/WernerBMW M3 GT23:57,592
30.GTE ProFisichella/Bruni/VilanderFerrari 458 Italia3:58,040
31.GTE ProPriaulx/Muller/HandBMW M3 GT23:58,426
32.GTE ProGavin/Magnussen/WestbrookChevrolet Corvette ZR1 GT23:59,519
33.GTE ProFarnbacher/Simonsen/KeenFerrari 458 Italia3:59,519
34.GTE ProBeretta/Milner/GarciaChevrolet Corvette ZR1 GT23:59,633
35.GTE ProLieb/Lietz/HenzlerPorsche 911 GT3 RSR3:59,662
36.GTE ProOrtelli/Makowiecki/MeloFerrari 458 Italia3:59,901
37.GTE ProGoossens/Holzer/Van LagenPorsche 911 GT3 RSR3:59,962
38.GTE ProDolan/Hancock/BuncombeAston Martin V8 Vantage GT24:00,747
39.GTE ProBell/Sugden/MaasenFerrari 458 Italia4:00,890
40.GTE ProBergmeister/Long/LuhrPorsche 911 GT3 RSR4:01,024
41.GTE ProBeltoise/Jakubowski/ThiretFerrari 458 Italia4:01,176
42.GTE AmPerazzini/Cioci/BreslinFerrari F430 GT24:01,282
43.GTE ProAl Faisal/Tandy/MillerPorsche 911 GT3 RSR4:01,752
44.GTE ProKauffman/Waltrip/AguasFerrari 458 Italia4:02,216
45.GTE ProPilet/Narac/ArmindoPorsche 911 GT3 RSR4:02,548
46.GTE AmFelbermayr/Felbermayr/RiedPorsche 911 GT3 RSR4:03,532
47.GTE AmNiemen/Law/PumpellyPorsche 911 GT3 RSR4:03,648
48.GTE AmBourret/Gibon/BellocPorsche 911 GT3 RSR4:03,918
49.GTE AmRodrigues/Menahem/MarrocFerrari F430 GT24:04,640
50.GTE AmGiroix/Goethe/WainwrightAston Martin V8 Vantage GT24:04,825
51.GTE AmKrohn/Jonsson/RuguloFerrari F430 GT24:05,211
52.GTE AmBornhauser/Canal/GardelChevrolet Corvette ZR1 GT24:05,955
53.GTE AmEhret/Lynn/WillsFerrari F430 GT24:07,236
54.GTE ProHirschi/Rossiter/MowlemLotus Evora GTE4:07,465
55.GTE AmRobertson/Robertson/MurryFord GT-Doran4:08,208
56.GTE ProRich/Slingerland/HartshorneLotus Evora GTE4:12,569

Źródło: lemans

Wybrane dla Ciebie

Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem, czy całoroczne dają radę latem. Test opon w warunkach drogowych
Sprawdziłem, czy całoroczne dają radę latem. Test opon w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić