Aquaplaning i inne wyzwania na rozgrzanej latem drodze. Na jakich oponach ruszyć na urlop?
Czy podróżowanie wiosną i latem może być wyzwaniem dla opony? Skoro na drogach nie ma śniegu czy lodu, słońce świeci częściej, a nawierzchnie są suche? Mogłoby się wydawać, że każda opona da sobie radę w takich warunkach, a o jej parametry i jakość powinniśmy się troszczyć raczej zimą niż latem. To błąd - szczególnie, gdy zmieniający się na naszych oczach klimat przynosi gwałtowne zmiany pogody, ulewne deszcze, silne wiatry i ekstremalne temperatury. Podróżowanie latem też wymaga dobrej jakości opon. Wraz z ekspertami Goodyear radzimy, na co zwracać uwagę.
29.04.2024 09:00
Słoneczne dni budzą w wielu kierowcach pokusę mocniejszego wciśnięcia pedału gazu w poczuciu większej swobody na drodze - wiosną i latem czujemy się za kółkiem bardziej pewnie. Ale wystarczy pomyśleć, jak czuliśmy się prowadząc auto podczas oberwania chmury. Stres, prawda? Letnie ulewy mogą być równie zdradliwe co zimowe gołoledzie. Kiedy woda zmiesza się z kurzem, piaskiem i pyłem, powstaje śliska warstwa przypominająca oblodzenie – i łatwo wtedy wpaść w poślizg.
Inne groźne zjawisko to tzw. aquaplaning. To moment kiedy warstwa wody sprawia, ze opona traci kontakt z nawierzchnią, bo jej bieżnik nie jest w stanie wystarczająco szybko i sprawnie odprowadzić nadmiaru wody spod czoła opony. Ogumienie "pcha" ciecz przed sobą powodując powstanie tzw. klina wodnego. Przyczepność drastycznie spada, woda unosi pojazd, który zaczyna ślizgać się w niekontrolowany sposób. Aquaplaning jest szczególnie niebezpiecznym zjawiskiem, ponieważ samochód traci skuteczność hamowania i możliwość zmiany kierunku jazdy. Auto zachowuje się wtedy jak podczas poślizgu na lodzie – tył pojazdu ucieka na boki, a kierownicą operuje się nienaturalnie lekko. Zjawisko pojawia się tym szybciej, z im większą prędkością kierowca wjeżdża w wodę nagromadzoną na drodze lub w koleinach – jeśli dzieje się to na oponach o zbyt niskiej głębokości bieżnika i małym ciśnieniu powietrza, tym gorzej.
Nie da się całkowicie wyeliminować zjawiska aquaplaningu, ale można obniżyć prawdopodobieństwo jego wystąpienia wybierając opon letnie o dużej przyczepności na mokrej nawierzchni, z technologiami, które zostały stworzone do radzenia sobie z największymi wyzwaniami podczas wiosenno-letnich podróży.
Z dobrej jakości oponami letnimi masz większą kontrolę nad pojazdem
Opony od renomowanego producenta zapewniają bezpieczeństwo w skrajnie różnych warunkach pogodowych, i to nie tylko krótko po ich zakupie, ale też po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Są tak zaprojektowane, byś zapewnić jak najlepsze parametry jezdne na mokrej nawierzchni i wysoką odporność na aquaplaning.
Przykładowo, opona letnia Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 została wyposażona w technologię Wet Breaking Pro, która zwiększa kontakt opony z mokrą nawierzchnią, co przekłada się na krótszą drogę hamowania. Dodatkowo w mieszance gumowej tego modelu zastosowano specjalną żywicę trakcyjną, która poprawia osiągi, szczególnie na mokrej nawierzchni bez kompromisów w zakresie oporów toczenia i zużycia. Wysoką skuteczność tej opony w warunkach jazdy na mokrej nawierzchni potwierdza ocena ‘A’ na unijnej etykiecie. Warto dodać, że Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 to wszechstronna opona wielokrotnie nagradzana w niezależnych testach za swoje osiągi - doskonale radzi sobie nie tylko na mokrej, ale też na suchej drodze, zapewniając precyzję prowadzenia i cichą, komfortową jazdę.
Jeśli szukacie opony z półki innej niż premium, warto zwrócić uwagę na markę Dunlop, która oferuje wysoką jakość za rozsądną cenę i od lat cieszy się uznaniem czołowych producentów aut. Model letni Dunlop Sport Maxx RT 2 wyróżnia się dobrą przyczepnością, szczególnie podczas pokonywania zakrętów na mokrej i suchej nawierzchni oraz precyzją kierowania – co potwierdziły niezależne testy. Bieżnik tej opony wyposażono w liczne i szerokie rowki, które szybko odprowadzają wodę spod czoła opony. Dużym atutem tego modelu jest też krótsza droga hamowania przy dużych prędkościach.
Jeśli aspekt ekonomiczny jest dla was szczególnie ważny przy zakupie opon, warto przyjrzeć się bliżej nowej oponie letniej Dębica Presto, która oferuje optymalną jakość w atrakcyjnej cenie. Ta opona została wyposażona w szereg technologii zaprojektowanych z myślą o wszechstronnych zastosowaniach, oferując dobre osiągi i wytrzymałość również dla większych pojazdów. Wzór bieżnika bardzo sprawnie odprowadza wodę, ułatwiając hamowanie na mokrych nawierzchniach i zapewniając większą niezawodność w deszczowych warunkach. Dodatkowo, mieszanka bieżnika, charakteryzująca się niskimi oporami toczenia, zapewnia wysoką efektywność paliwową, co czyni ją optymalnym wyborem dla kierowców szukających oszczędności.
Ciśnienie i bieżnik pod kontrolą
Dobrej jakości opony to jednak nie wszystko, aby skutecznie walczyć np. z aquaplaningiem. Należy zadbać o odpowiedni poziom ciśnienia w ogumieniu. Od tego bowiem zależy w jaki sposób opona będzie przylegać do nawierzchni drogi. Jeśli opony będą słabo napompowane, nawet stosunkowo mała prędkość nie uchroni nas przed aquaplaningiem. Ważna jest też regularna kontrola bieżnika – odpowiednia głębokość determinuje skuteczność odprowadzania wody spod kół. Gdy głębokość bieżnika maleje, jego zdolność do usuwania wody z drogi również spada, w efekcie pogarsza się przyczepność i wydłuża droga hamowania.
Rozgrzana nawierzchnia
Tegoroczny luty i marzec były najcieplejsze w historii pomiarów. W ostatnich latach wakacyjne miesiące przynosiły wiele okresów z bardzo wysokimi temperaturami – lato w Polsce staje się czasem niezwykle upalne, a drogi coraz bardziej rozgrzane. W takich warunkach opony letnie nie mają sobie równych. Ich mieszanka gumowa została skomponowana tak, aby zachować odpowiednią równowagę między twardością a elastycznością, zapewniać optymalną przyczepność, minimalizować ryzyko aquaplaningu w przypadku letnich ulew oraz oferować większą trwałość nawet na bardzo gorących nawierzchniach.
Dostosuj prędkość do warunków na drodze
W trakcie intensywnych opadów nawet najlepsze i nowe opony nie będą w stanie odprowadzić odpowiedniej ilości wody, jeśli kierowca będzie jechał zbyt szybko – dlatego tak ważne jest dostosowanie prędkości do warunków na drodze oraz zachowanie odpowiedniego odstępu od poprzedzającego auta.