Obraz

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2017) - premiera

Marcin Łobodziński

Alfa Romeo dołącza do grupy producentów samochodów luksusowych, którzy oferują mocne SUV-y. Pozostaje tylko pytanie, na które odpowiedź poznamy dopiero po pierwszych jazdach: czy to na pewno luksusowe auto klasy premium?

Przynajmniej tak wygląda, choć nie prezentuje się jak milion dolarów (czyt. Alfa Giulia Quadrifoglio). Ma sylwetkę doskonale znaną w tym segmencie. Wystarczy popatrzeć na takie modele jak Jaguar F-Pace czy też Maserati Levante by od razu sklasyfikować Alfę Stelvio Quadrifoglio jako ich konkurenta. Stylistyka została zaczerpnięta m. in. z Giulii, być może nawet zbyt mocno, ale linia nadwozia to bez wątpienia SUV.

Obraz

Rzut oka pod maskę również jednoznacznie określa to auto. Motor został przeszczepiony z Giulii, ma więc 2,9 litra pojemności w układzie V6 z doładowaniem. W Stelvio produkuje prawdopodobnie te same 510 KM mocy i 600 Nm momentu obrotowego. Napęd przenoszony jest na cztery koła w sposób stały za pośrednictwem automatycznej przekładni z ośmioma przełożeniami. Tylny mechanizm różnicowy ma konstrukcję realizującą mechanicznie zjawisko Torque Vectoringu. Najpewniej wszystkie wersje silnikowe będą wyposażone w napęd na cztery koła.

Prowadzenie musi być wzorowe, bo nazwa Stelvio do czegoś zobowiązuje. Dla jednych to tylko przełęcz we włoskich Alpach, ale dla miłośników motoryzacji jedna z najpiękniejszych i najbardziej krętych dróg świata. Ten SUV powinien jej podołać dzięki amortyzatorom adaptacyjnym i hamulcom węglowo-ceramicznym przygotowanym przez Brembo.

Obraz

Na razie producent nie podał zbyt wielu informacji na temat samochodu i jego parametrów, ale spodziewamy się bardzo dobrych osiągów wersji Quadrifoglio. W przygotowaniu są także bardziej „cywilne” odmiany, m. in. z silnikami czterocylindrowymi. Benzynowe turbo ma osiągać w najmocniejszej odmianie aż 280 KM, co już jest niezłym wynikiem. Natomiast obowiązkowo w Europie pojawi się także odmiana wysokoprężna z dieslem od Giulii – 2.2 generujący 150 lub 180 KM. Ciekawe, czy producent pokusi się o przygotowanie lub zapożyczenie silnika Diesla V6, będącego konkurencyjnym dla aut tego segmentu.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach