Akumulator może wytrzymać nawet 10 lat. To nie jakość jest problemem

Obecnie panuje przekonanie, że akumulatory są słabej jakości i wytrzymują jedynie od trzech do pięciu lat. Jednak eksperci twierdzą, że to nie jakość produktów jest problemem, lecz brak odpowiedniej dbałości o nie.

Magiczne oko znajduje się na środku akumulatora - pomiędzy miejscami podłączenia do instalacji elektrycznej pojazduMagiczne oko znajduje się na środku akumulatora - pomiędzy miejscami podłączenia do instalacji elektrycznej pojazdu
Źródło zdjęć: © WP

Specjaliści z kanału "mrAkumulator" na YouTube podkreślają, że każdy akumulator może działać nawet dziesięć lat, jeśli użytkownik poświęci mu minimalną uwagę, zwłaszcza przed zimą i latem. Kluczowe jest ładowanie akumulatora dwa razy w roku, co może nawet podwoić jego żywotność, pod warunkiem użycia dobrego prostownika.

Wbrew powszechnemu przekonaniu, to właśnie latem akumulatory są najbardziej narażone na uszkodzenia. Wysokie temperatury wpływają na nie bardziej niż niskie, dlatego ładowanie przed latem pomaga zmniejszyć procesy korozyjne i przygotować akumulator na trudne warunki. W zaniedbanych akumulatorach może dochodzić do samorozładowania.

Problemy z akumulatorem najczęściej ujawniają się zimą, gdy niskie temperatury obnażają skutki całorocznego zaniedbania. Ważne jest, aby pamiętać, że sposób użytkowania samochodu ma duże znaczenie. Jeśli pojazd jest używany głównie na krótkich dystansach, akumulator wymaga częstszego ładowania, nawet co trzy miesiące, ponieważ krótkie trasy nie pozwalają na pełne naładowanie przez alternator.

Podstawowe czynności serwisowe obejmują uzupełnianie poziomu elektrolitu i czyszczenie. Warto również sprawdzać gęstość elektrolitu przed ładowaniem, co można robić dwa razy w roku. Klemy i bieguny można wyczyścić papierem ściernym lub specjalnym narzędziem, a obudowę akumulatora warto regularnie czyścić, aby uniknąć prądów pełzających.

Napięcia akumulatora można sprawdzić za pomocą prostego miernika elektrycznego. Ważne jest, aby miernik miał sprawną baterię, ponieważ rozładowana może zafałszować wyniki. Mierzymy napięcie spoczynkowe, rozruchu, ładowania oraz spadki napięcia, które mogą wskazywać na problemy z ładowaniem w starszych pojazdach.

  • Napięcie spoczynkowe – 12,55 do 12,8V kiedy auto jest wyłączone i zamknięte (otwarta tylko maska).
  • Napięcie rozruchu – do 10 V, absolutnym minimum jest 8,5 V – mierzone podczas uruchamiania samochodu.
  • Napięcie ładowania – 14,0-14,5 V mierzone podczas pracy silnika.
  • Spadki napięcia – maksymalnie 200 mV mierzone pomiędzy alternatorem i akumulatorem. Aby sprawdzić obwód zasilania, elektrodę miernika przykładamy do przewodu prądowego alternatora, a drugą do bieguna dodatniego akumulatora. Aby sprawdzić obwód masy, przykładamy jedną elektrodę do obudowy alternatora, a drugą do minusa akumulatora. Spadki mierzymy tylko wtedy, kiedy auto jest stare i pojawiają się problemy z ładowaniem akumulatora

Zachęcam do obejrzenia materiału wideo, który szczegółowo wyjaśnia te kwestie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Gwarantuje że akumulator posłuży Ci 10 lat !

Wybrane dla Ciebie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Najsłynniejsza fuszerka drogowa w Polsce. Naprawią "fale Dunaju"
Najsłynniejsza fuszerka drogowa w Polsce. Naprawią "fale Dunaju"
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali