Aerodynamika [technika wyścigowa odc. 11]

Otwarty dmuchany dyfuzor to element, który może znacznie zwiększyć docisk tylnej osi bolidu wyścigowego do toru. Może, ale nie musi. Kiedy zwiększa, a kiedy nie?

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Olgierd Lachowski

Dzisiaj o trzecim i - zdaje się - najtrudniejszym do rozwiązania problemie, który dotyczy nie tylko zamkniętych, ale też (jeśli nie przede wszystkim) otwartych dmuchanych dyfuzorów.

W czym problem?

Problem tkwi z zmienności docisku w zależności od tego, czy przepustnica w silniku jest otwarta, czy zamknięta. Gdy przepustnica jest zamknięta, gazy spalinowe nie wydostają się z silnika, a więc również nie wpadają pod dyfuzor zwiększając docisk - to jasne.

Pół biedy, gdy wóz porusza się po linii prostej. Prawdziwe schody zaczynają się wtedy, gdy wóz wjeżdża w zakręt. W pierwszej fazie zakrętu zwykle przepustnica jest zamknięta, a jeśli jest otwarta, to w niewielkim procencie. Docisk wtedy jest mniejszy, a auto często podsterowne, czyli „niechętne” do skręcania. Jednak w drugiej fazie łuku kierowca często dodaje mocno gazu, co znacząco zwiększa siłę dociskową na tylnych kołach, ale równie często (właściwie to zawsze) prowadzi do zmiany zachowania samochodu, który nagle staje się nadsterowny (czyli próbuje wykręcić „bąka”).

Spaliny (czerowne) wylatujące z płaskiej rury wydechowej (żółta) w zamkniętym dmuchanym dyfuzorze Toro Rosso STR6
Spaliny (czerowne) wylatujące z płaskiej rury wydechowej (żółta) w zamkniętym dmuchanym dyfuzorze Toro Rosso STR6

W wolnossących wysokoobrotowych jednostkach napędowych obecnych bolidów jest to zjawisko nader uciążliwe, ponieważ następują częste zmiany w dopływie spalin do dyfuzora. Pod tym względem silniki turbo z lat 80. zeszłego wieku były spokojniejsze. Stosowano w nich sprytną sztuczkę – tzw. podtrzymanie turbo.

Oczywiście teraz znaleziono (bo wynaleziono już wcześniej) dwa rozwiązania tego problemu. Pierwszy to korekta toru jazdy na łuku wykonywana przez zawodnika, drugi - przesunięcie punktu zapłonu mieszanki paliwowej. O tym drugim sposobie nieco bardziej szczegółowo napiszę jutro.

Spaliny (czerwone) wpadające do otworu (żółty) otwartego dmuchanego dyfuzora w Ferrari F10
Spaliny (czerwone) wpadające do otworu (żółty) otwartego dmuchanego dyfuzora w Ferrari F10

Jak wspomniałem na początku, ułomność dmuchanych dyfuzorów dotyczy także tych zamkniętych układów, tyle że w mniejszym stopniu, ponieważ spaliny mają mniejszy wpływ na docisk kół tylnych, ale też docisk ten jest sam w sobie mniejszy.

W poprzednim odcinku:

Źródło: scarbsf1 (foto)

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ten Lexus ES przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Ten Lexus ES przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Będą nowe uprawnienia na prawo jazdy kat. B. Rząd podał wstępną datę
Będą nowe uprawnienia na prawo jazdy kat. B. Rząd podał wstępną datę
Kamery stanęły na autostradzie. Kto pojedzie 140 km/h dostanie mandat
Kamery stanęły na autostradzie. Kto pojedzie 140 km/h dostanie mandat
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Mechanik czeka, aż zapomnisz. O błąd łatwo szczególnie zimą
Mechanik czeka, aż zapomnisz. O błąd łatwo szczególnie zimą
Nowy Fiat 500 Hybrid wyceniony. Jest dużo droższy niż poprzednik
Nowy Fiat 500 Hybrid wyceniony. Jest dużo droższy niż poprzednik
Kolejny roadster znika z rynku. Bez pewności co do następcy
Kolejny roadster znika z rynku. Bez pewności co do następcy
35-latek ukradł busa z hurtowni. Wrócił następnego dnia pijany
35-latek ukradł busa z hurtowni. Wrócił następnego dnia pijany
52 mandaty w trakcie jednej kontroli. Kierowcy byli na celowniku od dawna
52 mandaty w trakcie jednej kontroli. Kierowcy byli na celowniku od dawna
Nowa ekspresówka na północy. Połączy dwie ważne trasy
Nowa ekspresówka na północy. Połączy dwie ważne trasy
Chcieli oszukać system. Dostali 200 punktów karnych i mandaty
Chcieli oszukać system. Dostali 200 punktów karnych i mandaty
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥