Aerodynamika [technika wyścigowa odc. 11]

Otwarty dmuchany dyfuzor to element, który może znacznie zwiększyć docisk tylnej osi bolidu wyścigowego do toru. Może, ale nie musi. Kiedy zwiększa, a kiedy nie?

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Olgierd Lachowski

Dzisiaj o trzecim i - zdaje się - najtrudniejszym do rozwiązania problemie, który dotyczy nie tylko zamkniętych, ale też (jeśli nie przede wszystkim) otwartych dmuchanych dyfuzorów.

W czym problem?

Problem tkwi z zmienności docisku w zależności od tego, czy przepustnica w silniku jest otwarta, czy zamknięta. Gdy przepustnica jest zamknięta, gazy spalinowe nie wydostają się z silnika, a więc również nie wpadają pod dyfuzor zwiększając docisk - to jasne.

Pół biedy, gdy wóz porusza się po linii prostej. Prawdziwe schody zaczynają się wtedy, gdy wóz wjeżdża w zakręt. W pierwszej fazie zakrętu zwykle przepustnica jest zamknięta, a jeśli jest otwarta, to w niewielkim procencie. Docisk wtedy jest mniejszy, a auto często podsterowne, czyli „niechętne” do skręcania. Jednak w drugiej fazie łuku kierowca często dodaje mocno gazu, co znacząco zwiększa siłę dociskową na tylnych kołach, ale równie często (właściwie to zawsze) prowadzi do zmiany zachowania samochodu, który nagle staje się nadsterowny (czyli próbuje wykręcić „bąka”).

Spaliny (czerowne) wylatujące z płaskiej rury wydechowej (żółta) w zamkniętym dmuchanym dyfuzorze Toro Rosso STR6
Spaliny (czerowne) wylatujące z płaskiej rury wydechowej (żółta) w zamkniętym dmuchanym dyfuzorze Toro Rosso STR6

W wolnossących wysokoobrotowych jednostkach napędowych obecnych bolidów jest to zjawisko nader uciążliwe, ponieważ następują częste zmiany w dopływie spalin do dyfuzora. Pod tym względem silniki turbo z lat 80. zeszłego wieku były spokojniejsze. Stosowano w nich sprytną sztuczkę – tzw. podtrzymanie turbo.

Oczywiście teraz znaleziono (bo wynaleziono już wcześniej) dwa rozwiązania tego problemu. Pierwszy to korekta toru jazdy na łuku wykonywana przez zawodnika, drugi - przesunięcie punktu zapłonu mieszanki paliwowej. O tym drugim sposobie nieco bardziej szczegółowo napiszę jutro.

Spaliny (czerwone) wpadające do otworu (żółty) otwartego dmuchanego dyfuzora w Ferrari F10
Spaliny (czerwone) wpadające do otworu (żółty) otwartego dmuchanego dyfuzora w Ferrari F10

Jak wspomniałem na początku, ułomność dmuchanych dyfuzorów dotyczy także tych zamkniętych układów, tyle że w mniejszym stopniu, ponieważ spaliny mają mniejszy wpływ na docisk kół tylnych, ale też docisk ten jest sam w sobie mniejszy.

W poprzednim odcinku:

Źródło: scarbsf1 (foto)

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik