Wakacje pod znakiem motoryzacji. Najciekawsze muzea i kolekcje, które warto zobaczyć

Pandemia koronawirusa sprawiła, że większość Polaków poszukuje wakacyjnych atrakcji w granicach naszego kraju lub w ich pobliżu. To dobra okazja na wycieczkę z motoryzacją w tle. Wybrałem kilka propozycji, które powinny przypaść do gustu każdemu, kto ma benzynę we krwi. Choć pozostali także nie powinni narzekać.

Lotus Elan w towarzystwie Porsche 356 - takie rzeczy tylko w Classic Remise.

Lotus Elan w towarzystwie Porsche 356 - takie rzeczy tylko w Classic Remise. (fot. Aleksander Ruciński)

Przygotowując zestawienie miejsc wartych odwiedzenia, skupiłem się głównie na muzeach i kolekcjach w Polsce oraz kilku zagranicznych, do których — z racji względnie niewielkiej odległości — bez większego wysiłku dojedziecie samochodem.

Ruciński: Samochodem z Gdańska do Berlina w dobie pandemii. Czy jest się czego bać?

Pandemia sprawiła, że podróżowanie jest trudniejsze, ale nie jest niemożliwe. Dalekie wycieczki samolotem zastąpiliśmy krótszymi wypadami…

W kwestii motoryzacyjnych atrakcji absolutnym liderem są oczywiście nasi zachodni sąsiedzi, ale i nad Wisłą regularnie przybywa ciekawych miejsc. Wizyta w nich to wspaniały pomysł na jednodniową lub weekendową wycieczkę. Tym bardziej teraz, gdy — z uwagi na pandemię koronawirusa — zwiedzających nie jest przesadnie dużo.

Lista miejsc (wraz z adresami i szczegółowymi informacjami), które warto odwiedzić

Klasyki w FSO — Warszawa, Polska

Otwarta w 2019 roku wystawa klasyków w FSO to miejsce, które szczególnie przypadnie do gustu wielbicielom motoryzacji PRL. Znajdziemy tu większość wytworów polskiej myśli technicznej, wliczając w to zarówno auta osobowe, jak i dostawcze w produkcyjnych i prototypowych wydaniach.

Nie brakuje także kolekcji samochodów zachodnich, za którymi dawniej wzdychało wielu Polaków. Wystawa obejmuje łącznie ponad 300 aut z różnych okresów produkcji. Planując wizytę warto jednak wziąć pod uwagę, że wstęp jest możliwy tylko w weekendy.

Więcej informacji: www.wystawaklasykow.pl
Cena biletów: 40 zł
Adres: Warszawa, Jagiellońska 88

Zobacz również: Volvo S60 Polestar Engineered, czyli auto zgodne z koncepcją zero energy waste

Muzeum Motoryzacji i Techniki w Otrębusach — Otrębusy, Polska

Największe prywatne muzeum motoryzacyjne w Polsce funkcjonuje od 1995 roku. Kolekcja liczy ponad 300 zabytkowych pojazdów produkcji polskiej, europejskiej i amerykańskiej. Najstarsze eksponaty pochodzą z początków XX wieku.

W Otrębusach odnajdą się nie tylko fani samochodów osobowych, ale i motocykli, ciężarówek, a nawet autobusów. Właściciel może też pochwalić się imponującą reprezentacją militariów i rekwizytów sprzed lat, przez co miejsce powinno przypaść do gustu wszystkim wielbicielom historii.

Więcej informacji: www.muzeum-motoryzacji.com.pl
Cena biletów: 20 zł
Adres: Otrębusy, Warszawska 21

Gdyńskie Muzeum Motoryzacji — Gdynia, Polska

Niewielkie muzeum, ale za to z zaskakująco bogatą kolekcją, która — niestety — nie jest dostępna dla publiczności w całości. Z uwagi na małą przestrzeń organizatorzy prezentują tylko jej część, sukcesywnie wymieniając ekspozycję. Warto więc wybrać się tam więcej niż raz.

Wśród eksponatów dominują pojazdy z pierwszej połowy XX wieku, głównie amerykańskie i niemieckie. Nie brakuje tu także motocykli i wszelkiej maści rekwizytów, chociażby starych fotografii, map i dokumentacji projektowych, wedle których tworzono dawne auta.

Więcej informacji: gmm.gdynia.pl
Cena biletów: 10 zł
Adres: Gdynia, Żwirowa 2c

Classic Remise Berlin — Berlin, Niemcy

Miejsce niemal kultowe dla wielu europejskich fanów motoryzacji. To kilkaset samochodów, nie tylko tych klasycznych, zaparkowanych w halach byłej zajezdni tramwajowej. Są to auta kolekcjonerów, egzemplarze wystawione na sprzedaż lub pojazdy czekające na naprawę. Na miejscu znajdują się bowiem także specjalistyczne warsztaty.

Obok Forda T czy Citroena DS zobaczycie tu m.in. limitowane hipersamochody czy wyjątkowe motocykle. Z racji tego, że nie jest to klasyczne muzeum, a jedynie ekskluzywny parking, ekspozycja stale się zmienia. Co warte odnotowania, wstęp do Classic Remise jest darmowy.

Więcej informacji: remise.de/berlin
Cena biletów: nie dotyczy
Adres: Berlin, Wiebestrasse 36–37

Volkswagen Autostadt — Wolfsburg, Niemcy

Autostadt, jak sama nazwa wskazuje, jest miastem samochodów ulokowanym tuż obok fabryki Volkswagena. W tamtejszym muzeum można podziwiać klasyczne modele marek wchodzących w skład koncernu, a także zupełnie nowe auta — te z kolei ulokowane są w specjalnych pawilonach.

Nie lada ciekawostkę stanowi też szklana wieża, w której piętrowo przechowywane są świeżo wyprodukowane pojazdy oczekujące na transport z fabryki. Atrakcji jest tyle, że jeden dzień może nie wystarczyć, by dokładnie się z nimi zapoznać.

Więcej informacji: www.autostadt.de
Cena biletów: 15 euro
Adres: Wolfsburg, Stadtbrücke

Mercedes-Benz Museum — Stuttgart, Niemcy

W sporym obiekcie o powierzchni ponad 16 tys. m² znajdziemy około 200 eksponatów należących do Mercedesa. To w większości bardzo ciekawe modele koncepcyjne, wyścigowe bolidy, także te z pierwszej połowy XX wieku, jak i auta, które były kamieniami milowymi w historii marki.

Mowa m.in. o modelu 260 D — pierwszym, seryjnie produkowanym aucie z dieslem pod maską czy wszystkich wersjach Klasy G, która doczekała się oddzielnej wystawy. Jest też ścieżka edukacyjna przedstawiająca historię marki. Poza autami osobowymi nie brakuje też dostawczaków czy autobusów i pojazdów specjalistycznych.

Więcej informacji: www.mercedes-benz.com/en/classic/museum/
Cena biletów: 9,75 euro
Adres: Stuttgart, Mercedesstrasse 100

BMW Museum — Monachium, Niemcy

Muzeum BMW to propozycja przeznaczona nie tylko dla wielbicieli marki. Ponad 400 samochodów i 200 motocykli stanowi wystarczającą zachętę, by chcieć spędzić tam dzień. Na uwagę zasługuje chronologiczny układ ekspozycji i wyśmienity stan prezentowanych egzemplarzy.

Fani technikaliów docenią też zapewne indywidualną wystawę najlepszych silników producenta, gdzie można nawet posłuchać brzmienia każdej z jednostek. Muzeum BMW wchodzi w skład obiektu o nazwie BMW Welt. Podobnie jak w Autostadt Volkswagena możemy więc zapoznać się tu także ze współczesnymi produktami.

Więcej informacji: www.bmw-welt.com
Cena biletów: 10 euro
Adres: Monachium, Am Olympiapark 2

Škoda Muzeum — Mladá Boleslav, Czechy

Muzeum Škody, znajdujące się nieopodal granicy z Polską, sukcesywnie rozbudowuje bazę swoich eksponatów. Na miejscu uświadomimy sobie, jak bogatą historię ma czeska marka, zapoznamy się z konceptami oraz klasycznymi modelami.

Nie brakuje również rajdówek i wyścigówek oraz edycji specjalnych tworzonych w niewielkiej liczbie egzemplarzy. Jeśli chcecie zobaczyć model Favorit w wersji cabrio lub Superba coupe, z pewnością jest to miejsce dla was.

Więcej informacji: museum.skoda-auto.com
Cena biletów: 80 koron
Adres: Mladá Boleslav, Václava Klementa 294

Frey's Mazda Museum — Augsburg, Niemcy

Miejsce oddane do użytku w 2017 roku jest jedynym muzeum Mazdy znajdującym się poza Japonią. Co więcej, jego powstanie zawdzięczamy nie władzom marki, lecz jej wielbicielowi. Jest nim kolekcjoner mazd, Walter Frey.

Frey's Mazda Classic Car Muzeum — podróż w czasie z największym na świecie kolekcjonerem aut japońskiej marki

13 maja 2017 roku otwarto jedyne poza Japonią muzeum poświęcone historii Mazdy. Interesujący jest fakt, że nie ma w nim eksponatów należących do…

Kolekcja licząca ponad 120 aut w całości należy do niego. W stałej ekspozycji znajdziemy jednak tylko około 50 samochodów, z uwagi na niewielką przestrzeń w obiekcie. Jest to unikatowe miejsce pozwalające nie tylko lepiej poznać Mazdę, ale i japońską motoryzację w ogóle, z charakterystycznymi kei carami i coupe napędzanymi silnikami Wankla włącznie.

Więcej informacji: mazda-classic-frey.de/en
Cena biletów: 5 euro
Adres: Augsburg, Wertachstrasse 29b

Obserwuj nas na Instagramie:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Aktualności:

BMW 545e xDrive debiutuje jako hybryda plug-in oparta na 6 cylindrach Nowa Honda Civic Type R (2015) – komplet informacji! [aktualizacja] Czwarta rocznica śmierci Janusza Kuliga Nowy samochód za unijne pieniądze Szpiegowskie zdjęcia Audi S7 2012 Kia Telluride - nowy SUV zapowiedziany przed NAIAS Focus Coupe - największy rywal Scirocco. Przedprodukcyjne testy Fiata 500L [wideo] Toyota TS040 Hybrid – pierwsze zdjęcia i informacje Peugeot 208 GTi z silnikiem o mocy 270 KM? Najpopularniejsze modele w Polsce w 2012 roku Nowe BMW Serii 5 (G30) - premiera

Popularne w tym tygodniu:

Dlaczego tiry na trasie wyprzedzają się tak długo? Proste: takie są przepisy Australijczyk wciągał “kreskę” podczas jazdy. Dostanie mandat za co innego Robert Kubica, BMW M4 i Nürburgring Nordschleife. Nic lepszego dzisiaj nie zobaczysz Rząd chce podnieść akcyzę i bierze się za diesle. Import używanych aut do Polski przestanie się opłacać? Mercedes Klasy S już w Polsce. Znamy ceny króla limuzyn Komisja Europejska chce zaostrzenia norm emisji. Nadchodzi era elektryków Koenigsegg otworzy salon w Katowicach. To pierwszy taki obiekt w naszym regionie Volkswagen Golf 8 Variant wyceniony. Praktyczność nie jest tania Nowy Opel Insignia wyceniony. Najmniej zapłacimy za 3-cylindrowego diesla Lamborghini wyprodukowało 10 tys. aventadorów. To wynik, który daje do myślenia Plotki: Volkswagen chce sprzedać Bugatti. Mate Rimac głównym zainteresowanym Peugeot 508 Sport Engineered to najmocniejsze auto w historii marki. Już niebawem w salonach