Poradniki i mechanikaSamochód hybrydowy. Ile możesz na nim zaoszczędzić?

Samochód hybrydowy. Ile możesz na nim zaoszczędzić?

Samochód hybrydowy. Ile możesz na nim zaoszczędzić?
Platforma Autokult
27.08.2018 15:31, aktualizacja: 30.03.2023 11:01

Czy można przejechać 50 kilometrów samochodem nie zużywając nawet jednego litra paliwa? Twierdząco na to pytanie mogą odpowiedzieć właściciele samochodów hybrydowych. Niskie spalanie jest bowiem główną zaletą hybryd. Oszczędności wynikających z posiadania samochodu z napędem hybrydowym jest jednak więcej.

Wiele osób myśląc o zakupie oszczędnego, ekonomicznego samochodu zastanawia się nad zakupem auta z silnikiem Diesla lub z instalacją LPG. Tymczasem okazuje się, że bardziej ekonomiczny może być samochód hybrydowy. Jako pierwsi dostrzegli to i docenili m.in. taksówkarze.

Hybryda - oszczędność w praktyce

"Użytkownik samochodu hybrydowego, który pokonuje 600 km w mieście, na trasie zużywa średnio 10 litrów paliwa i ładuje akumulatory osiem razy" – wynika z testu jaki wykonał jeden z kierowców sprawdzających wydajność jazdy hybrydą, konkretnie modelem Kia Niro Plug-in Hybrid.

– Podczas trasy o długości 30 km, na drodze miejskiej, ze skrzyżowaniami, terenem zabudowanym i sporym ruchem silnik benzynowy nie załączył się ani razu. Gdy dojechałem do pracy, komputer pokazał, że zużyłem dokładnie… 0,0 litrów benzyny! Z kolei podczas trasy Łódź-Warszawa, przy utrzymywaniu przepisowej prędkości 140 km/h średnie spalanie wyniosło 4,1 litra – mówi kierowca. – A w weekendy tańsza taryfa na prąd jest przez całą dobę więc mogę ładować po taniości ile dusza zapragnie – dodaje.

Ile i jak zaoszczędzisz dzięki hybrydzie?

W stosunku do aut z silnikiem spalinowym hybrydy zapewniają oszczędność energii - elektryczności i paliwa – na poziomie 50 proc., co daje oszczędność ok. 25 zł na 100 km. Podczas gdy, jak deklarują producenci, nowoczesne silniki spalinowe spalają ok. 6 litrów w mieście, porównywalnych rozmiarów hybryda w cyklu miejskim pobiera jedynie połowę tego.

Hybrydy korzystnie wypadają także na tle samochodów z instalacją LPG. Silnik benzynowy zasilany gazem potrzebuje ok. 20-35 proc. więcej paliwa niż hybryda - należy bowiem tankować do niego benzynę, która jest niezbędna przy zimnym rozruchu i zalecana dla dłuższej żywotności silnika. Hybryda może konkurować z samochodami na gaz nie tylko dzięki niskiemu zużyciu paliwa. Właściciele aut z silnikiem LPG muszą ponosić koszty związane z serwisem instalacji – m.in. regulacją czy wymianą filtrów, co w przypadku hybrydy jest zbędne.

Czy hybryda jest tańsza w eksploatacji niż auto z silnikiem Diesla? Sprawdźmy to na przykładzie jednego z najpopularniejszych samochodów hybrydowych – Kia Niro. Według danych technicznych ten model spala średnio 4,4 l na 100 km. W podobnych warunkach samochód z silnikiem Diesla spala około 7 l na 100 km. Łatwo więc policzyć, że na każdych 100 km oszczędzasz 9 zł, wydaje się niewiele? Jednak przy 100 000 km daje to już kwotę na poziomie 9000 zł! Ale to nie wszystko, różnice wyraźnie widać także w kosztach serwisowania.

Napęd hybrydowy pozbawiony jest kilku podatnych na awarie elementów – nie ma w nim tradycyjnego alternatora, sprzęgła, rozrusznika czy pasków napędowych. Co więcej, w hybrydach znacznie wolniej zużywają się klocki i tarcze hamulcowe. Samochody hybrydowe mniej tracą także na wartości w stosunku do samochodów z silnikiem spalinowym czy z instalacją LPG. Szacuje się, że kilkuletni samochód z instalacją LPG znacznie traci na wartości głównie z uwagi na obawy przed awariami i wyeksploatowaniem silnika. W przypadku odsprzedaży hybryda jest więc dużo bardziej opłacalna. W tym momencie warto również wspomnieć, że Kia jako jedyny producent zapewnia 7 letnią gwarancję (lub 150 tys. km) na wszystkie swoje modele, w tym także samochody z napędem hybrydowym, a co najważniejsze jest ona w pełni przenoszalna na kolejnych właścicieli.

Jaką hybrydę wybrać?

Propozycja samochodów hybrydowych rośnie ze względu na ich popularność. Poszukując swojego wymarzonego modelu warto zapoznać się m.in. z ofertą Kia, która jest pierwszym producentem samochodem na świecie, który oprócz aut napędzanych tradycyjnymi jednostkami napędowymi oferuje modele hybrydowe (w tym Niro, Optima sedan, Optima kombi), hybrydy typu plug-in (Niro, Optima sedan, Optima kombi), samochody elektryczne (Soul a za chwilę dostępne będzie w Polsce Niro EV) oraz hybrydę typu "mild hybrid" z silnikiem elektrycznym o napięciu 48V (nowy Sportage). Ale to nie wszystko, rozwój trwa - rok 2019 przyniesie debiut hybrydowego Ceeda, a do 2025 roku Kia Motors planuje poszerzyć swoją ofertę o 16 nowych modeli z zaawansowanym zespołem napędowym. To oznacza, że Kia, która już dzisiaj pod tym względem wyprzedza więk­szość rynkowych konkuren­tów, jeszcze bardziej od nich odskoczy. W końcu elektromobilność to przyszłość motoryzacji!

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)