Skoda Karoq 1.0 TSI Ambition. Spokojnie do celu

Do tej pory Skoda nie mogła pochwalić się na tym polu ani atrakcyjną, ani zróżnicowaną ofertą. Wszystko zmieniły modele Kodiaq i Karoq. Ten drugi to propozycja skierowana do przeciętnej rodziny. Szczególnie z litrowym silnikiem benzynowym. Ale czy to nie za mała jednostka dla przecież dość dużego wozu?

Karoq "ma papiery" na rynkowy przebój. W rodzinie sprawdzi się doskonale

Karoq "ma papiery" na rynkowy przebój. W rodzinie sprawdzi się doskonale (WP.PL)

Skoda Karoq 1.0 TSI Ambition — test

Zastąpić Yeti

Już kilka lat temu było oczywiste, że obdarzony nieco archaicznym wyglądem model Yeti po prostu musi zostać wymieniony. Zamiast zaprezentowania nowej generacji mitycznego śnieżnego zwierza, Skoda zdecydowała się na kompletnie nowy model — Karoq. Auto oparto na tej samej płycie podłogowej, z której korzysta Tiguan czy Ateca. Skoda jest jednak nieco mniejsza niż Volkswagen i ma nieco inną, mniej sportową charakterystykę niż Seat. W efekcie powstał samochód, który świetnie sprawdzi się jako środek transportu rodziny.

Auto o długości 4,38 m niemal idealnie wpasowuje się w definicję kompaktowego SUV-a, który nie sprawi nam kłopotu podczas jazdy w mieście, ale jednocześnie pozwoli wybrać się na dłuższe wakacje czwórce, a nawet kompletowi pasażerów. Spory, 521-litrowy bagażnik sprawdzi się tu doskonale. Wnętrze oferuje tyle miejsca, że — jak się przekonałem — czterech mężczyzn o średnim wzroście może podróżować skodą, nie rezygnując ze swobody ruchów. Materiały wykończeniowe zastosowane z przodu nie pozostawiają wiele do życzenia. Miękkie pokrycie deski rozdzielczej i boczków drzwi sprawiają dobre wrażenie. Z tyłu jest nieco gorzej. Materiały wyglądają tak samo, ale są twardsze.

Na 17-calowych felgach i oponach o profilu 215/55 karoq skutecznie izolował nas od nierówności nawierzchni. Ceną za ten komfort jest jednak mało sportowa charakterystyka prowadzenia skody. Układ kierowniczy nie przekazuje tylu informacji, ile można zapragnąć, ale jest dość zwinny jak na kompaktowego SUV-a. W testowanej wersji, ze względu na lekki przód, znaczne przesadzenie z prędkością w zakręcie powoduje poślizg nadsterowny. Można powiedzieć, że droga obrana przez Czechów jest całkiem rozsądna. Rodzinny SUV powinien być wygodny. Jeśli szukamy sportowych doznań, znacznie lepszym pomysłem będzie zakup klasycznego kompaktu w mocniejszej wersji.

Karoq wpisuje się w obowiązujące trendy, ale nie wyróżnia się wyglądem na tle konkurencji

Komfort podróży podnoszą praktyczne rozwiązania. Za dopłatą 1800 zł kanapę można zmienić w rząd trzech osobnych siedzeń (Varioflex), dających szerokie możliwości konfiguracji. Pod fotelem karoqa znajduje się firmowy parasol. Za dopłatą w wysokości 150 zł do wersji Ambition i w standardzie Style w bagażnik zamontowana jest latarka, która może okazać się nieoceniona, gdy będziemy musieli zmienić koło. Podłokietnik i regulacja przednich foteli na odcinku lędźwiowym to standard – podobnie jak kanapa składana w stosunku 40:60. Wisienką na torcie jest oczywiście tradycyjna skrobaczka ukryta po wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa.

Małe serce

Czy litrowy, doładowany silnik to właściwa jednostka napędowa dla rodzinnego auta? Testowany karoq pokazał, że tak, ale tylko pod pewnymi warunkami. Samochód z najmniejszą spośród oferowanych jednostek napędowych waży 1265 kg, czyli stosunkowo niewiele jak na swoją klasę. Dzięki temu 115-konny agregat jest w stanie zapewnić kierowcy dynamikę odpowiednią do poruszania się po mieście.

Katalogowe przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,6 s jest przyzwoitą wartością. By szybko włączyć się do ruchu, trzeba jednak pamiętać o mocnym wciskaniu pedału przyspieszenia i nie spieszyć się zanadto ze zmianą biegu na wyższy. Bez obaw — nie wywinduje to zużycia paliwa do nieakceptowalnych poziomów. 8,3 l/100 km w mieście podczas testu przeprowadzonego zimą to całkiem przyzwoity wynik. Tak naprawdę w tych warunkach mała pojemność silnika skody miała sporą zaletę. Mimo kilku stopni poniżej zera agregat osiągał właściwą temperaturę już po pokonaniu 3 km.

Zobacz również: Škoda Safety - Bezpieczne przewożenie dzieci w aucie!

W komorze silnika zostaje sporo miejsca

To, co może być atutem w mieście, poza nim nieco utrudnia życie kierowcy. Wyposażony w litrowy silnik karoq nie jest królem autostrad. Powyżej „setki” przyspiesza niechętnie, a przy sześciobiegowej przekładni manualnej podczas jazdy z prędkością 140 km/h silnik pracuje z wartością ok. 3 tys. obr./min. Podczas testu na autostradzie spalanie wyniosło 9 l/100 km.

Ile to kosztuje?

Cennik podstawowej wersji Karoqa, a taką testowaliśmy, rozpoczyna się kwotą 87 900 zł. W standardzie samochód wyposażony jest m.in. w system climatronic, obszytą skórą kierownicę, rozliczne systemy bezpieczeństwa aktywnego z układem hamowania przed pieszym, zapobiegania zderzeniom czołowym i systemem automatycznego hamowania podczas cofania na czele, asystenta ruszania pod górę, tempomat z ogranicznikiem prędkości, światła LED do jazdy dziennej czy tylne światła wykonane w technologii LED. Bez dopłaty dostaniemy także elektryczne sterowanie we wszystkich szybach i elektromechaniczny hamulec postojowy. To całkiem nieźle.

Wśród opcji, które znalazły się w testowanym egzemplarzu, można wymienić podgrzewane przednie fotele (800 zł), kamera cofania (1200 zł), alarm (1000 zł), srebrne relingi dachowe i chromowane listwy wokół szyb (1700 zł), w pełni LED-owe reflektory (4500 zł) czy nawigacja Amundsen (2000 zł).

Przyjemne materiały wykończeniowe, nowoczesny projekt i ergonomia

Za tę ostatnią warto dopłacić, bo w pakiecie otrzymujemy 8-calowy wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości i skuteczną opcję obsługi głosowej. Dzięki niej można wprowadzić cel nawigacji bez odrywania rąk od kierownicy. System działa skutecznie, choć czasami zdarzają się pomyłki.

Za 101,4 tys. zł Peugeot oferuje model 3008 w wersji Active. Znajdziemy tu lepszy silnik (1.2 PueTech, 130 KM), ale będziemy musieli dopłacić za systemy bezpieczeństwa, które Skoda daje w standardzie. Hyundai Tucson z silnikiem o pojemności 1,6 l i mocy 132 KM dostępny jest od 86 490 zł. Tu również będziemy jednak musieli dopłacić za nawigację i systemy bezpieczeństwa. Popularny Nissan Qashqai z czterocylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,2 l i mocy 115 KM to koszt co najmniej 73 750 zł. Jeśli wybierzemy wersję Tekna, zapłacimy 107,5 tys. zł i otrzymamy samochód niemal identycznie wyposażony.

Skoda przekonuje do siebie wygodą podróżowania, przestronną kabiną i nowoczesnymi rozwiązaniami z zakresu multimediów. Litrowy silnik będzie jednak odpowiadał tylko części potencjalnych nabywców. Jeśli macie bardziej wyczynowe ambicje, lepiej dopłacić do jednostki 1.5, albo wybrać inny, bardziej nastawiony sportowe wrażenia model. W typowej rodzinie testowany karoq się jednak sprawdzi.

Ogólna ocena8z 10

Plusy:

  • Przestronna kabina
  • Przyzwoite materiały wykończeniowe
  • Wygoda podróżowania
  • Za dopłatą nowoczesny system multimedialny i szybko działająca nawigacja
  • Rozsądne spalanie
  • W wyposażeniu standardowym bogaty pakiet aktywnych systemów bezpieczeństwa

Minusy:

  • Niepewne zachowanie w zbyt szybko pokonywanych zakrętach
  • Kultura pracy jednostki napędowej pozostawia nieco do życzenia

Skoda Karoq 1.0 TSI Ambition — dane techniczne

Skoda Karoq 1.0 TSI Ambition

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie: R3  
Rodzaj paliwa: benzyna  
Ustawienie: Poprzeczne  
Rozrząd: DOHC 16V  
Objętość skokowa: 999 cm³  
Moc maksymalna: 115 KM przy 5000 rpm  
Moment maksymalny: 175 Nm przy 2000–3500 rpm  
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna  
Typ napędu: RWD  
Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane  
Hamulce tylne: Tarczowe  
Zawieszenie przednie: Kolumna typu MacPherson  
Zawieszenie tylne: Wielowahaczowe  
Koła, ogumienie przednie: 215/55 R17  
Koła, ogumienie tylne: 215/55 R17  

Masy i wymiary:

Typ nadwozia:

SUV

 
Liczba drzwi: 5  
Masa własna: 1265 kg  
Ładowność: 613 kg  
Długość: 4382 mm  
Szerokość: 1841 mm  
Wysokość: 1605 mm  
Rozstaw osi: 2638 mm  
Pojemność zbiornika paliwa: 52 l  
Pojemność bagażnika: 406/1630 l  
Osiągi:
  Katalogowo:  
Przyspieszenie 0–100 km/h: 10,6 s  
Prędkość maksymalna: 187 km/h
Zużycie paliwa (miasto): 6,2 l/100 km 8,3 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa): 4,8 l/100 km b.d. l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane): 5,4 l/100 km b.d. l/100 km
Zużycie paliwa (autostrada): b.d. 9,0 l/100 km
Emisja CO2: 117–121 g/km  
Test zderzeniowy Euro NCAP: 5 gwiazdek  
Cena:
Model od: 87 900 zł  
1.0 TSI od: 87 900 zł  
Samochód testowy od: 107 000 zł  
Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Ford Edge Vignale 2,0 TDCI 210 KM AT - czy warto być premium? Golf GTI Clubsport 2017 – godny następca pierwszego GTI Atleta w garniturze: polski test Maserati Quattroporte GranLusso Co ma do zaoferowania Kia Sorento w czasach Skody Kodiaq i Peugeota 5008? Wracamy za kierownicę starszego rywala Co zmienił lifting? Test odświeżonego Peugeota 308 GT Amator w rajdowej szkole jazdy. Na szczęście bandy na torze były ze śniegu Downsizing à la Ferrari: jak Maranello pogodziło się z turbo… 30 lat temu Czy na pewno potrzebujesz SUV-a? Test Volkswagena Passata Alltrack 2.0 BiTDI. Ferie pod znakiem M: BMW M550i xDrive na najlepszych drogach Tatr Jaguar XE 25d AWD R-Sport – wysportowany brytol Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 Turbo 4WD CVT: dość konserwatywnych samochodów! Czy to GTI nowej ery? Test Volkswagena Golfa GTE 1.4 TSI Wrażenia po jeździe Mitsubishi Eclipse Crossem. Nowości na plus Opel Adam Rocks 1.0 Turbo – maluch z ambicjami Chwila prawdy: Kia Stinger podejmuje wyzwanie VW Arteona i BMW 4 Gran Coupé Toyota Yaris GRMN - dobra wiadomość: jest doskonała. Zła wiadomość: zapomnij, że ją kupisz Porsche Cayenne diesel 2017 – samochód dla prawdziwych ludzi Opel Grandland X 1.2 Turbo AT: znacznie lepszy od mniejszego brata Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi: świetne kombi, ale czy tak samo dobre jak hatchback? Porsche Cayman vs BMW i8: jaka jest przyszłość samochodów sportowych? Maserati Levante - sprawdzamy, co włoski SUV potrafi na ośnieżonych drogach Peugeot 5008 vs Renault Koleos – rendez-vous dwóch dużych francuskich SUV-ów Škoda Octavia RS 2.0 TDI 4x4 DSG Combi. Przywrócić magię świąt Test: Dacia Duster Outdoor 1.5 dCi 110 EDC. Kupić teraz czy poczekać na następcę?

Popularne w tym tygodniu:

Mercedes-AMG A 35: wygląda jak hot hatch, ale to prawdziwe auto sportowe Maserati Levante Trofeo - test potężnego super SUV-a Nowe BMW Z4 sDrive 30i: ma wszystko czego wymagasz od rasowego roadstera Test DS7 Crossback PureTech 225. Jest charakterystyczny, ale do premium mu daleko Test Range Rovera Evoque. Dalej będzie sprzedawał się świetnie, chociażby z racji wyglądu Kia Proceed GT: test na torze wyścigowym i trasie liczącej 1500 km Mercedes Klasy E 300 de łączy silnik Diesla z motorem elektrycznym. Całkiem skutecznie, ale trochę za drogo Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid: pierwsza jazda hybrydowym superSUV-em Przez Bawarię na BMW F 850 GS Mini Clubman John Cooper Works – ekstremalnie mocny i do bólu brytyjski Test: Range Rover Sport P400e - 400 zielonych koni