Spoiler alert! Nissan przewidział przyszłość samochodów w 1983 roku

Jakie trendy obecnie obowiązują podczas projektowania wnętrza samochodu? Tak na szybko: duży ekran na konsoli centralnej, przyciski na kierownicy, a za nią wyświetlacz zamiast zegarów. Nissan to przewidział ponad trzydzieści lat temu. A to nie było jedyne, w czym się nie pomylili.

Koncept NRV-II poprawnie przewidział wiele trendów na rynku samochodów.

Koncept NRV-II poprawnie przewidział wiele trendów na rynku samochodów. (Materiały prasowe/Nissan)

Jest rok 1983. Świat obserwuje narodziny Internetu. Prawnuk Alexandra Grahama Bella odbiera pierwszą w historii rozmowę wykonywaną przez telefon komórkowy. Fani "Gwiezdnych wojen" szaleją na punkcie ewoków, włochatych kosmitów występujących w filmie kończącym pierwszą trylogię sagi. Zaś Nissan pokazuje prototyp samochodu o mało porywającej nazwie NRV-II.

Zresztą, auto nie wygląda w żaden sposób interesująco. Przypomina inne nissany, jakie można było kupić wtedy w salonach. Z zewnątrz nic nie zdradza, że ten samochód ma automatycznie włączane światła i wycieraczki. Dzisiaj to nic specjalnego, ale pamiętajmy, że mówimy o wozie pokazanym ponad trzy dekady temu. Niesamowite.

Na początku wspominałem jednak o wnętrzu, dlatego wskoczmy do środka. Tam witają nas ekrany – jeden na konsoli centralnej, dwa za kierownicą. Zupełnie, jak w dzisiejszych samochodach. Pierwszy służy do obsługi radia i nawigacji satelitarnej. Jeśli jednak kierowca nie chce używać panelu dotykowego, może wskazać miejsce docelowe używając głosu. Znowu, zupełnie jak w dzisiejszych samochodach. Jedyne, czego brakuje to możliwość podpięcia iPhone'a.

Wyświetlacz zastępujący tradycyjne zegary skrywa kolejną ciekawostkę, do której zdążyliśmy się już przyzwyczaić. To radar wykrywający, czy nie jedziemy za blisko poprzedzającego pojazdu. Jeśli stwierdzi, że tak jest, NRV-II automatycznie zacznie hamować, aż dystans zwiększy się do bezpiecznej wartości. Można też ustawić prędkość, której nie chcemy przekraczać. Gdzie są przyciski do sterowania tym panelem? Oczywiście na kierownicy.

Jedyne, czego mi w tym koncepcie brakuje to nadwozia typu SUV. Wtedy mielibyśmy pełny obraz sprzedawanych dzisiaj samochodów. Z drugiej strony, pomyślcie tylko jakie technologie mogą teraz kryć się w centrach badawczych producentów. Pewnie przekonamy się o tym dopiero w drugiej połowie tego wieku.

Zobacz również: Micra kreuje: jak nowy model Nissana zainspirował węgierskich projektantów do stworzenia lampy Pendant

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Historia:

Czy Polonez odnalazłby się w dzisiejszych czasach? Sprawdzamy, jak wyglądałby jego cennik Lexus LS 400 (1989-1994). Japoński rywal Mercedesa Klasy S Polski Funter 4x4x4 miał być najlepszym pojazdem na świecie. Projekt nie doczekał się happy endu Polski samochód o krok od rajdowej kariery. Nieznana historia Oberka Pożegnanie z Viperem Kombi, pickup i cabrio w jednym aucie - w Mercedesie wymyślono to ponad 20 lat temu 45 lat Syreny 105 Toyota 222D – rajdówka, która nigdy nie stanęła na starcie Rowery z silnikiem? Polacy robili je już dawno temu 20 lat prekursora hybryd Człowiek, który pokonał Ferrari – historia marki Stanguellini Krótka historia najsłynniejszego czołgu Porsche - VK 45.01 Tiger (P) S-21 i inne polskie silniki Tatra, czyli czechosłowacka fantazja i luksus Fiat 126p - dawniej marzenie, dziś model kultowy Sukces w trzech aktach: opowieść o tym jak Octavia stała się najpopularniejszym modelem w 122-letniej historii Škody BMW 2002 Turbo – historia turbopioniera Toyota przypomina o swoim prawdziwym rajdowym debiucie Krótka historia turbodoładowania Mercedes 500 E / E 500 [1990-1995] - Porsche było przed AMG Historia rozwoju mocy w motorsporcie Historia turbodoładowania w motorsporcie Jak ewoluowała flota Škody przez ostatnich 13 lat wspierania Tour de France Tak się kiedyś jeździło w Polsce - 20-lecie międzywojenne [cz. 2]

Popularne w tym tygodniu:

Historia Jeepa Wranglera: odłóż legendy na bok, a zrozumiesz dlaczego najnowszy model jest nazywany SUV-em