Rozgrzany samochód jest dla dziecka śmiertelną pułapką

Ciepły sezon dopiero się rozpoczął, a strażacy już musieli uwolnić z samochodu dziecko, któremu groził udar cieplny. Choć nie była to typowa historia z zostawieniem dziecka w aucie, wielu rodziców bagatelizuje zagrożenie przed nastaniem lata. Jak się okazuje, już przy temperaturze 20 stopni na zewnątrz samochód nagrzewa się do tego stopnia, że może to zagrażać życiu przebywającego w środku dziecka.

Fotolia/Konstantin Sutyagin

Groźne ciepło

Rzeszowscy policjanci i strażacy musieli uwolnić dziecko, któremu groziło przegrzanie wewnątrz samochodu. Nie było to typowe zdarzenie tego typu. Matka dziecka nie zostawiła go zamkniętego w aucie przed sklepem, ale wzięła ze sobą. Po powrocie zostawiła zakupy na masce, by umieścić dziecko w foteliku. Gdy udało się je zapiąć, chciała włożyć zakupy do bagażnika. By zająć czymś dziecko, dała mu do zabawy kluczyki samochodowe. Gdy kobieta zamknęła drzwi, półtoraroczne dziecko wcisnęło przycisk blokujący.

Historia z Lubaczowa na szczęście zakończyła się szczęśliwie. 29-latka, bojąc się, że w nagrzanym już aucie dziecko może bardzo szybko doświadczyć udaru cieplnego, od razu wezwała policję. Na miejscu pojawili się też strażacy. Po konsultacji z matką ci ostatni wybili jedną z szyb samochodu i wyciągnęli zdrowego malucha. Co roku mają jednak miejsce zdarzenia o tragicznym przebiegu. W Polsce brakuje programów edukacyjnych, które uświadamiałyby zmotoryzowanym zagrożenie płynące z pozostawienia w samochodzie dziecka czy zwierzęcia. Inaczej jest w USA, gdzie profilaktykę w tym zakresie realizuje rządowa agencja NHTSA.

Jak przekonują amerykańscy eksperci, już przy panującej na zewnątrz temperaturze 18–20 stopni Celsjusza pozostawienie dziecka na dłużej w samochodzie stojącym w słońcu może skończyć się jego śmiercią. W takich warunkach temperatura wewnątrz samochodu szybko przekroczy 45 stopni. Jeśli ciało dziecka zostanie podgrzane do 42 stopni, może nastąpić zgon.

Scenariusze tragedii

Najczęściej dzieci pozostawiane są w samochodzie, kiedy zasną w drodze do sklepu czy urzędu. Opiekun dziecka zwykle zostawia je, by go nie budzić, nie zdając sobie sprawy z tego, że w ten sposób wyrządza mu o wiele większą szkodę i naraża na szwank jego zdrowie lub życie.

Inny przypadek stanowią rodzice, którzy po nie w pełni przespanej nocy są rano na tyle roztargnieni, że zapominają o dziecku zostawionym w foteliku. Ten błąd częściej zdarza się rodzicom, którzy odwożą dwójkę dzieci do różnych placówek. Jeśli jedno z dzieci pozostaje w samochodzie, gdy drugie jest odprowadzane do szkoły czy przedszkola, rodzicowi zdarza się „odhaczyć” w głowie spełniony obowiązek i pojechać do pracy.

Jak zapobiegać?

Przede wszystkim trzeba wykształcić w sobie nawyk sprawdzania kabiny samochodu przed jego zamknięciem. Jeśli chcemy zabezpieczyć się dodatkowo, dobrym sposobem jest wożenie ze sobą tylu przedmiotów przypominających, np. pluszaków. Jeśli fotelik jest wolny, miejsce w nim zajmuje zabawka. Gdy siada w nim dziecko, przekładamy zabawkę w dobrze widoczne miejsce – na przykład na przedni fotel czy na półeczkę, na której trzymamy telefon.

Niezwykle ważne jest również przechowywanie kluczyków poza zasięgiem dzieci. W USA jedna trzecia przypadków udaru cieplnego doznanego przez dziecko w samochodzie ma miejsce, gdy dzieci bawią się kluczykami bez nadzoru i wiedzy rodziców.

Jeśli ktoś inny odwozi dziecko do przedszkola czy szkoły, warto każdego dnia upewniać się telefonicznie, że dotarło ono na miejsce.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Dobra temperatura

Najodpowiedniejsza dla pasażerów temperatura mieści się w zakresie od 20 do 25 stopni Celsjusza. Choć część rodziców obawia się używania klimatyzacji podczas przewożenia małego dziecka, w rzeczywistości zagrożenie związane z jej działaniem są niższe niż negatywne skutki jazdy w mocno nagrzanym aucie. Należy tylko pamiętać, żeby nie ustawiać nawiewów na twarz, a także nie ustawiać zbyt niskiej temperatury. Różnica pomiędzy temperaturą na zewnątrz i wewnątrz nie powinna wynosić więcej niż 5 stopni Celsjusza. Trzeba również pamiętać o stopniowym niwelowaniu tej różnicy przed planowanym wyjściem z auta.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak dobrze kupić używane auto z silnikiem Diesla? Oznaczenia i kody tablic rejestracyjnych - po czym poznać policję lub kontrolę skarbową? Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Samochody kompaktowe z prostymi silnikami benzynowymi Regeneracja części - co warto, a czego nie warto naprawiać? Samochód nowy czy używany? Wszystko zależy od potrzeb Czy można naprawić lampy LED? Sprzedałeś samochód - rozlicz się z urzędem skarbowym Tak łatwo można wpaść w kłopoty finansowe. Wystarczy brak OC Usuwanie filtra DPF – nie ma z tym problemu, ale jest spór 5 zasad, dzięki którym będziesz lepszym kierowcą AdBlue: mocznik do diesla Jak wybrać auto pod montaż instalacji gazowej? Sprawdzenie skuteczności amortyzatorów jest trudne. Dlaczego? W tych miejscach policja najczęściej sprawdza prędkość Czy warto kupić używanego Volkswagena ze skrzynią DSG? 2.0 dCi – Niezły silnik Renault, choć ma kilka wad

Popularne w tym tygodniu:

Ilu z was jeździ jeszcze na oponach letnich? Okazuje się, że wielu Czy da się kupić auto za 800 zł i nim jeździć? Sprawdzamy, ile to naprawdę kosztuje Od 16 listopada na stacjach zimowe paliwo. Co oferują najwięksi gracze? Płyn do spryskiwaczy wymieniaj na zimowy już teraz. Oto najprostsza metoda Zimowe opony do auta segmentu D. Test GTU 2017 Skąd wziąć oryginalne części do nietypowego pojazdu? To spory problem dla ubezpieczyciela