Napęd na cztery koła w nowym Oplu Insignii Grand Sport

Opel zdradził szczegóły odnośnie „najnowocześniejszego napędu na cztery koła” o jakim wspominano podczas premiery tego modelu. Okazuje się, że istotnie jest to rozwiązanie rewolucyjne, ale skądś już je znamy…

Nowy Opel Insignia Grand Sport będzie dostępny zarówno w wersji z napędem na przednią oś jak i napędem na wszystkie koła. Ta druga ma być wyposażona także w ośmiobiegową przekładnię automatyczną, czyli zupełną nowość w gamie Opla. Do tej pory stosowano dość przestarzałe już sześciostopniowe automaty.

Opel nie zdradza, jaki mechanizm będzie rozdzielał napęd pomiędzy osie, a zatem w domyśle… nie ma go w ogóle. Jak to możliwe? Dokładnie tak, jak ma to miejsce w Fordzie Focusie RS, czy zaprezentowanym jeszcze wcześniej Range Roverze Evoque. System oparty jest na dwóch mechanizmach różnicowych, przy czym z tyłu jest to zwykła przekładnia kątowa z dwoma sprzęgłami blokującymi. Sprzęgła te odpowiadają za rozdział napędu pomiędzy tylne koła i wektorowanie momentu obrotowego, a jednocześnie poprzez włączanie i wyłączanie sterują rozdziałem pomiędzy osie. Jest to nie tylko genialne w swej prostocie rozwiązanie, ale także bardzo skuteczne.

Układ ten przygotowała firma GKN, która specjalizuje się w napędach do samochodów z silnikiem umieszczonym poprzecznie. Wiele aut korzysta z ich systemów opartych na sprzęgle wielopłytkowym, ale tu wykorzystano rozwiązanie o nazwie Twinster, które zadebiutowało w Range Roverze. O jego skuteczności miałem okazję się przekonać dwukrotnie testując Focusa RS i nie mam absolutnie żadnych zastrzeżeń.

Tylny mechanizm rozdzielający moment obrotowy z dwoma sprzęgłami.

Ford Focus RS Mk III: wreszcie godny następca Escorta Coswortha

Ford Focus RS od swojej pierwszej generacji miał być najlepszym hot hatchem dostępnym na rynku i godnym następcą Escorta Cosworth. Pierwszy cel można…

Powiem więcej – Opel Insignia może stać się liderem w dziedzinie właściwości jezdnych w swojej klasie, dzięki Twinsterowi. Co prawda są w segmencie D auta, które mają bardzo dobre układy napędowe (Audi, BMW, Mercedes), ale są one ciężkie i drogie. Twinster to także odpowiedź na potrzeby producentów w zakresie zużycia paliwa i ograniczenia emisji spalin. Dzięki swej prostocie jest lekki. Jednocześnie świetnie rozdziela moment obrotowy pomiędzy osie, a nawet koła, nadając bardzo przyjemną charakterystykę prowadzenia.

Nie sugeruję, że napęd AWD w Insignii Grand Sport będzie działał tak samo jak w Focusie RS – to dwie różne klasy samochodów. Jednak domyślam się, że Opel skorzysta z jego jednej cechy – totalny brak podsterowności. Insignia na śliskiej nawierzchni może prowadzić się bajecznie, z delikatną skłonnością do nadsterowności, w pełni kontrolowanej przez elektronikę.

Zobacz również: Nowy Opel Zafira (2016) - test Autokult.pl - Samochód Miesiąca

Dodatkowo, samochód będzie wyposażony w adaptacyjne amortyzatory z programami Tour i Sport. Wybór trybu jazdy może mieć wpływ na charakterystykę pracy napędu.

Już wyobrażam sobie jaka będzie nowa Insignia OPC, jeżeli w ogóle powstanie, a wierzę, że tak. Sportowy sedan Opla wyposażony w taki układ napędowy, szybką przekładnię z ośmioma przełożeniami i mocny silnik 2.0 Turbo stanie się mocnym graczem w klasie sportowych sedanów segmentu D. Jednocześnie będzie mógł konkurować z takimi modelami jak Audi S4 czy też Mercedes-AMG C43 4MATIC. Szczerze? Już nie mogę się doczekać pierwszych jazd nową Insignią Grand Sport AWD.

Nowy Opel Insignia Grand Sport AWD — zdjęcia

Opel Insignia OPC – test, opinia, spalanie, cena

Już dawno nie miałem do czynienia z samochodem tak nabuzowanym testosteronem i jednocześnie tak zaskakująco niespełniającym oczekiwań. To prawdziwy…

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Przyszli właściciele Forda GT skonfigurują swoje auta w domu Hipersamochód Mercedesa w oficjalnej zapowiedzi Carsharing wystartował w Warszawie Nowe wersje, bardziej atrakcyjny wygląd i ulepszenia techniczne - Jaguar odświeżył F-Type'a Fakty i spekulacje na temat nowego Forda Bronco Jedna tablica na zawsze i inne propozycje Liroya Mercedes AMG GT kusi świeżym wyglądem i zupełnie nową wersją Poznaj nowe Audi SQ5 Nowy Lexus LS (2017) - sportowa limuzyna zbudowana od nowa Koncept Audi Q8 - jednak hybryda zamiast elektryka Ile kosztuje współczesny samochód WRC w całości i w częściach? Elektryczny mikrobus Volkswagena debiutuje w Detroit Tydzień w motorsporcie #5 Poznajcie najszybszą Kię w historii Tak wygląda samochodowe wnętrze przyszłości według Boscha Oto najmocniejszy Bentley w historii Obowiązkowe filtry cząstek stałych w benzyniakach od 2018 roku BMW prezentuje wnętrze przyszłości w swoim nowym koncepcie Jeździsz rowerem do pracy? Zarobisz więcej - w taki sposób nagradza się polskich pracowników Polski rynek samochodów osobowych - grudzień 2016 - podsumowanie roku Toyota Concept-i, czyli samochód ze sztuczną inteligencją McLaren zapowiada nową gamę modeli Super Series - pierwszy zadebiutuje już w marcu Faraday Future FF 91 - produkcyjny supersamochód i limuzyna w jednym Oto nowa Kia Picanto, która może namieszać w segmencie małych mieszczuchów

Popularne w tym tygodniu:

To już nie jest specjalna wersja Volvo. Poznajcie Polestar 1 Poduszki powietrzne dla dzieci. Jest pierwsze takie rozwiązanie Nowe auto Kena Blocka. W przeszłości jeździł nim Krzysztof Hołowczyc Honda z ambitnymi planami elektryfikacji. Hybrydowa CR-V to dopiero początek Ekstremalna wersja legendarnego Mercedesa do kupienia w Polsce Nowe Audi A7 Sportback. Wciąż kontrowersyjne, nadal efektowne Lexus pracował nad jednym lakierem kilkanaście lat. Co go wyrożnia? Porsche przechodzi na subskrypcję. Zmieniasz auta jak rękawiczki Electric Explorer African Challenge 2018. Z Afryki do Polski… autem elektrycznym! Będą sportowe SUV-y od Hyundaia? Pracuje nad tym spec z BMW Nissan Leaf II od Nismo. Auto elektryczne też może być ekscytujące Amerykanie sprawdzili bezpieczeństwo aut od strony pasażera. Wyniki wciąż nie zachwycają