Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

Napęd na cztery koła w nowym Oplu Insignii Grand Sport

Opel zdradził szczegóły odnośnie „najnowocześniejszego napędu na cztery koła” o jakim wspominano podczas premiery tego modelu. Okazuje się, że istotnie jest to rozwiązanie rewolucyjne, ale skądś już je znamy…

Nowy Opel Insignia Grand Sport będzie dostępny zarówno w wersji z napędem na przednią oś jak i napędem na wszystkie koła. Ta druga ma być wyposażona także w ośmiobiegową przekładnię automatyczną, czyli zupełną nowość w gamie Opla. Do tej pory stosowano dość przestarzałe już sześciostopniowe automaty.

Opel nie zdradza, jaki mechanizm będzie rozdzielał napęd pomiędzy osie, a zatem w domyśle… nie ma go w ogóle. Jak to możliwe? Dokładnie tak, jak ma to miejsce w Fordzie Focusie RS, czy zaprezentowanym jeszcze wcześniej Range Roverze Evoque. System oparty jest na dwóch mechanizmach różnicowych, przy czym z tyłu jest to zwykła przekładnia kątowa z dwoma sprzęgłami blokującymi. Sprzęgła te odpowiadają za rozdział napędu pomiędzy tylne koła i wektorowanie momentu obrotowego, a jednocześnie poprzez włączanie i wyłączanie sterują rozdziałem pomiędzy osie. Jest to nie tylko genialne w swej prostocie rozwiązanie, ale także bardzo skuteczne.

Układ ten przygotowała firma GKN, która specjalizuje się w napędach do samochodów z silnikiem umieszczonym poprzecznie. Wiele aut korzysta z ich systemów opartych na sprzęgle wielopłytkowym, ale tu wykorzystano rozwiązanie o nazwie Twinster, które zadebiutowało w Range Roverze. O jego skuteczności miałem okazję się przekonać dwukrotnie testując Focusa RS i nie mam absolutnie żadnych zastrzeżeń.

Tylny mechanizm rozdzielający moment obrotowy z dwoma sprzęgłami.

Ford Focus RS: wreszcie godny następca Escorta Coswortha

Ford Focus RS od swojej pierwszej generacji miał być najlepszym hot hatchem dostępnym na rynku i godnym następcą Escorta Cosworth. Pierwszy cel można…

Powiem więcej – Opel Insignia może stać się liderem w dziedzinie właściwości jezdnych w swojej klasie, dzięki Twinsterowi. Co prawda są w segmencie D auta, które mają bardzo dobre układy napędowe (Audi, BMW, Mercedes), ale są one ciężkie i drogie. Twinster to także odpowiedź na potrzeby producentów w zakresie zużycia paliwa i ograniczenia emisji spalin. Dzięki swej prostocie jest lekki. Jednocześnie świetnie rozdziela moment obrotowy pomiędzy osie, a nawet koła, nadając bardzo przyjemną charakterystykę prowadzenia.

Nie sugeruję, że napęd AWD w Insignii Grand Sport będzie działał tak samo jak w Focusie RS – to dwie różne klasy samochodów. Jednak domyślam się, że Opel skorzysta z jego jednej cechy – totalny brak podsterowności. Insignia na śliskiej nawierzchni może prowadzić się bajecznie, z delikatną skłonnością do nadsterowności, w pełni kontrolowanej przez elektronikę.

Zobacz również: Opel Astra - jakie robi pierwsze wrażenie najnowszy kompakt Opla?

Dodatkowo, samochód będzie wyposażony w adaptacyjne amortyzatory z programami Tour i Sport. Wybór trybu jazdy może mieć wpływ na charakterystykę pracy napędu.

Już wyobrażam sobie jaka będzie nowa Insignia OPC, jeżeli w ogóle powstanie, a wierzę, że tak. Sportowy sedan Opla wyposażony w taki układ napędowy, szybką przekładnię z ośmioma przełożeniami i mocny silnik 2.0 Turbo stanie się mocnym graczem w klasie sportowych sedanów segmentu D. Jednocześnie będzie mógł konkurować z takimi modelami jak Audi S4 czy też Mercedes-AMG C43 4MATIC. Szczerze? Już nie mogę się doczekać pierwszych jazd nową Insignią Grand Sport AWD.

Nowy Opel Insignia Grand Sport AWD — zdjęcia

Opel Insignia OPC – test, opinia, spalanie, cena

Już dawno nie miałem do czynienia z samochodem tak nabuzowanym testosteronem i jednocześnie tak zaskakująco niespełniającym oczekiwań. To prawdziwy…

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Znaczek Volvo ma nietypową funkcję. Szwedzi ukrywają ją już od wielu lat Zenovo ST1 - duński władca autostrad Kolejne zdjęcia szpiegowskie nowego BMW serii 7 Hyundai Blue2 i kolejny krok w przyszłość Polski rynek samochodów osobowych – czerwiec 2016 Jak skasować Vipera? To bardzo proste Mondeo pojedzie na trzech rodzajach paliwa Volkswagen ograniczy liczbę modeli i wersji by zaoszczędzić 1,9 mld euro Kia z drzwiami gullwing - koncept KV7 w Detroit Bufori Geneva - czy spodoba się w Pekinie? Mercedes S65 AMG - magia liczb BMW 5 w Lizbonie

Popularne w tym tygodniu:

Lamborghini Huracán z przebiegiem ponad 300 tys. km trafiło na sprzedaż. To mina czy okazja? 10 tys. zł kary za jazdę na rowerze. RPO bierze mężczyznę w obronę BMW M2 znika z Europy. Powodem są normy emisji spalin Koniec z wyprzedzającymi się ciężarówkami? Włodarze autostrady A2 znaleźli sposób Koniec klasycznego CB radia w Niemczech. Od 1 lipca za trzymanie "gruszki" będzie groził mandat Maseczki w samochodach i na parkingu. Sprawdzamy wytyczne Audi S6 Plus Sedan trafiło na sprzedaż. To jeden z 97 egzemplarzy Silniki spalinowe nigdzie się nie wybierają. Producenci już wiedzą, co robić Opancerzone radiowozy niebawem dołączą do policyjnej floty. Znamy wymogi przetargu Mercedes-Benz Klasy E zyskał nową twarz. Tym razem w wersjach coupe i cabrio Oto nowe BMW Serii 4. Plotki dotyczące grilla potwierdzone Rząd proponuje ułatwienia w rejestracji pojazdów. Eksperci: zmiany potrzebne, ale nie w takiej formie