Czy sprężyny zawieszenia trzeba wymieniać parami?

Podobnie jak w przypadku amortyzatorów, również wymianę sprężyn z reguły powinno się przeprowadzać parami. Zwykle jednak robimy to wtedy, gdy jedna z nich pęknie.

Zasadniczo bardzo rzadko wymienia się sprężyny zawieszenia. Są dwie sytuacje, gdy użytkownicy podejmują taką decyzję – pęknięcie zwoju lub bardzo duże zużycie. To drugie objawia się głównie zmniejszeniem prześwitu samochodu – sprężyny się ściskają i stają się miękkie. W obu sytuacjach bardziej nawet niż w przypadku amortyzatorów, zaleca się wymianę elementów dla obu kół tej samej osi.

Gdy sprężyna jest zużyta, zawsze prześwit jest niższy, zatem niedopuszczalne jest założenie jednego, nowego elementu. Mówiąc kolokwialnie – auto będzie stało krzywo. Ponadto nowa sprężyna jest twardsza i ma inną charakterystykę pracy niż stara.

W przypadku pęknięcie jednego elementu, można powstrzymać się przed wymianą drugiego jeżeli oba mają niewielki przebieg – kilkanaście do kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Jest jeszcze jeden warunek – pęknięcie nastąpiło w wyniku wjechania w dziurę lub kolizji. Jeżeli powstało samoistnie, prawdopodobnie, w niedługim czasie pęknie także sprężyna drugiego koła. Tak przynajmniej pokazuje praktyka warsztatowa. Potwierdza ona również, że stosunkowo świeżo założone sprężyny w zasadzie nie pękają. Tak czy owak, wymieniajmy je parami.

Warto jeszcze dodać, że sprężyny wbrew pozorom podlegają regularnej, okresowej wymianie. Przyjmuje się, że najlepiej zakupić nowe wraz z amortyzatorami, ale jeżeli tłumiki nie wytrzymują 100 tys. km, to warto poczekać do kolejnej ich wymiany. Natomiast zwykle po 200 tys. km powinno się założyć nowe sprężyny zawieszenia.

Za wymianą sprężyny wraz z amortyzatorem przemawia również czynnik ekonomiczny. Zasadniczo płacimy za wymianę amortyzatora, niejako dostając usługę założenia nowej sprężyny gratis. Tymczasem sama oddzielna wymiana tego elementu kosztuje dokładnie tyle samo co wymiana amortyzatora. Inna sprawa, że niższa sprężyna negatywnie wpływa na trwałość amortyzatora i elementów metalowo-gumowych zawieszenia.

Sprężyny obniżające zawieszenie – fakty i mity

Każdy kto choć raz eksperymentował w swoim samochodzie obniżając zawieszenie przez wymianę samych sprężyn, ma już w pewnym sensie wyrobiony pogląd…

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

Zobacz więcej artykułów z serii: Zawieszenie i układ kierowniczy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Awarie łańcucha rozrządu - przyczyny i diagnoza Niewłaściwe paliwo w baku – co zrobić? Zielona Karta - co to jest i gdzie musisz ją mieć? Co to jest szpera? Wyjaśniamy działanie mechanizmu, który ułatwia "latanie bokiem" Awarie systemu Common Rail - co może się popsuć? Awarie pasków wieloklinowych - przyczyny i diagnoza Co to jest mikrohybryda? Sprawdź jak działa prosty sposób na oszczędzanie paliwa Jakie dokumenty musi mieć kierowca? Jak działa przekładnia CVT? Kto może kierować ruchem drogowym? Jak używać automatycznej skrzyni biegów? Dlaczego w aucie z filtrem DPF podnosi się poziom oleju? Elektryczny hamulec postojowy – lepszy niż mechaniczny? Jak właściwie przechowywać opony i koła? Opony typu run-flat czy zwykłe – które wybrać? Jak powinien zachować się kierowca podczas kontroli drogowej? Czy amortyzatory trzeba wymieniać parami? Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED?

Popularne w tym tygodniu:

Czy warto bardziej dbać o silnik Diesla? Kosztuje to sporo, ale naprawy są jeszcze droższe Czy wydatek na auto może być inwestycją? Możesz zarobić nawet kilka tysięcy Kontrolki w samochodzie – co oznaczają i jak się zachować, gdy się zapalą? Wymieniłeś silnik na niesprawny? Sprawdź, do czego masz prawo Fotoradary i kary za prędkość w Europie. Nadużywanie pedału gazu może słono kosztować Lepkość a gęstość oleju. Sami sprawdzamy, jaka jest zależność