Dodge Challenger T/A & Charger Daytona - ku chwale wyścigowych modeli V8

Dodge Challenger T/A & Charger Daytona - ku chwale wyścigowych modeli V8

Zacznijmy od dwóch odmian specjalnych Challengera.
Zacznijmy od dwóch odmian specjalnych Challengera.
Marcin Łobodziński
23.08.2016 10:44, aktualizacja: 01.10.2022 22:14

Firma Dodge, należąca do koncernu Fiat Chrysler Automobiles jest jedną z tych, które trzymają się wciąż starych zasad w przygotowaniu samochodów o wysokich osiągach. Amerykanie twierdzą nawet, że teraz jest złoty wiek takich aut. Patrząc na obecne trendy w motoryzacji można nawet przypuszczać, że kilka kolejnych lat to ostatni czas by kupić muskularne auto sportowe z wielkim V8 pod maską. Taką propozycję ma właśnie Dodge. Przygotował kilka specjalnych odmian Challengera i Chargera by oddać hołd wszystkim muscle carom tej marki, ale przede wszystkim dwóm wyścigowym wersjom specjalnym.

Dodge Challenger T/A bazuje na odmianie R/T z 375-konnym silnikiem HEMI 5.7.
Dodge Challenger T/A bazuje na odmianie R/T z 375-konnym silnikiem HEMI 5.7.
Model uzbrojono w zestaw aerodynamiczny oraz elementy z napisem T/A (Trans Am).
Model uzbrojono w zestaw aerodynamiczny oraz elementy z napisem T/A (Trans Am).
Podwozie samochodu obniżono o pół cala na amortyzatorach firmy Bilstein. System ESC ma trzy tryby jazdy, a w opanowaniu samochodu mają pomagać opony Goodyear Eagle F1.
Podwozie samochodu obniżono o pół cala na amortyzatorach firmy Bilstein. System ESC ma trzy tryby jazdy, a w opanowaniu samochodu mają pomagać opony Goodyear Eagle F1.
Elementem, który ma przypominać kultowy model wyścigowy Challenger T/A z 1970 roku, który startował w serii Trans Am, jest czarny spojler na klapie bagażnika...
Elementem, który ma przypominać kultowy model wyścigowy Challenger T/A z 1970 roku, który startował w serii Trans Am, jest czarny spojler na klapie bagażnika...
...oraz charakterystyczny wlot powietrza na masce lakierowanej na czarno
...oraz charakterystyczny wlot powietrza na masce lakierowanej na czarno
O dziedzictwie tej wersji przypominają także wyścigowe zapinki na masce
O dziedzictwie tej wersji przypominają także wyścigowe zapinki na masce
Sugerowana przez producenta cena to 37 390 dolarów
Sugerowana przez producenta cena to 37 390 dolarów
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Drugą ze specjalnych odmian Challengera jest wersja T/A 392 lakierowana na szaro z czarnymi elementami.
Drugą ze specjalnych odmian Challengera jest wersja T/A 392 lakierowana na szaro z czarnymi elementami.
392 to oczywiście pojemność silnika w calach sześciennych, co przekłada się na europejskie 6,4 litra.
392 to oczywiście pojemność silnika w calach sześciennych, co przekłada się na europejskie 6,4 litra.
Motor generuje 485 KM i współpracuje z automatyczną skrzynią biegów, co pozwala pokonać dystans ćwierć mili w czasie 12 sekund.
Motor generuje 485 KM i współpracuje z automatyczną skrzynią biegów, co pozwala pokonać dystans ćwierć mili w czasie 12 sekund.
Cena samochodu to 43 995 dolarów, czyli równowartość 168 tys. zł.
Cena samochodu to 43 995 dolarów, czyli równowartość 168 tys. zł.
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Dokładnie w taki sam motor uzbrojono model Charger Daytona 392.
Dokładnie w taki sam motor uzbrojono model Charger Daytona 392.
Samochód ma upamiętniać sukcesy w NASCAR i przypomnieć o wyścigowym Dodge'u Chargerze 500 i jego bliźniaku Plymouth Superbird ze skrzydłem, które zadebiutowało w tej serii.
Samochód ma upamiętniać sukcesy w NASCAR i przypomnieć o wyścigowym Dodge'u Chargerze 500 i jego bliźniaku Plymouth Superbird ze skrzydłem, które zadebiutowało w tej serii.
Skrzydło w nowoczesnego sedanie wyglądałoby niezbyt zgrabnie, ale za specjalne malowanie, sportowy układ dolotowy Mopara, aktywny układ wydechowy, mechanizm o ograniczonym poślizgu i 20-calowe felgi z ogumieniem całorocznym Pirelli trzeba zapłacić 44 995 dolarów, czyli równowartość 171,8 tys. zł.
Skrzydło w nowoczesnego sedanie wyglądałoby niezbyt zgrabnie, ale za specjalne malowanie, sportowy układ dolotowy Mopara, aktywny układ wydechowy, mechanizm o ograniczonym poślizgu i 20-calowe felgi z ogumieniem całorocznym Pirelli trzeba zapłacić 44 995 dolarów, czyli równowartość 171,8 tys. zł.
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Nieco słabszą i jednocześnie tańszą wersją tego modelu jest Charger Daytona z silnikiem 5.7 o mocy 375 KM. To odpowiednik Challengera T/A.
Nieco słabszą i jednocześnie tańszą wersją tego modelu jest Charger Daytona z silnikiem 5.7 o mocy 375 KM. To odpowiednik Challengera T/A.
Mniejszą moc rekompensują opony sportowe Goodyear Eagle F1 oraz niższa masa własna.
Mniejszą moc rekompensują opony sportowe Goodyear Eagle F1 oraz niższa masa własna.
Cena za taką specyfikację to 39 890 dolarów. To równowartość 152 tys. zł.
Cena za taką specyfikację to 39 890 dolarów. To równowartość 152 tys. zł.
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)