Przygotowanie auta do podróży - samochodem na wakacje [cz.1]

Według najnowszych danych Instytutu Turystyki aż 49% Polaków wyjeżdżających na wakacje za granicę wybiera samochód jako główny środek transportu. Wycieczka autem nawet w dalsze regiony turystyczne daje poczucie niezależności. Ma ona tę przewagę nad wypoczynkiem organizowanym przez biura podróży, że nie trzeba dostosowywać się do odgórnie narzuconych ram czasowych i można w każdej chwili praktycznie dowolnie zmodyfikować ułożony wcześniej plan urlopu. Planując wakacje za kółkiem, nie wolno zapomnieć o własnym bezpieczeństwie. Dłuższa wyprawa samochodem wymaga jego wcześniejszego przygotowania.

Opel Insignia ST w ASO Nexteam

Opel Insignia ST w ASO Nexteam (fot. Mariusz Zmysłowski)

Ten artykuł ma 12 stron:

Przedwakacyjny przegląd stanu technicznego samochodu powinien znaleźć się na liście obowiązków każdego kierowcy, który decyduje się na podróż autem na urlop. Niesprawny środek transportu to nie tylko zapowiedź kłopotów i zniweczenia wakacyjnych planów, ale również ryzyko spowodowania niebezpiecznej sytuacji niemal na każdym kilometrze drogi.

Wirtualny formularz wzrokowej oceny stanu technicznego pojazdu

Dbając o bezpieczeństwo własne i najbliższych nam osób, najwygodniej będzie zaufać specjalistom i zlecić szczegółowy przegląd samochodu w autoryzowanym serwisie. Co powinno zostać sprawdzone w aucie przed planowanym wyjazdem, aby uniknąć przykrych niespodzianek tysiące kilometrów od domu?

Olej silnikowy

Jednym z najważniejszych aspektów prawidłowej eksploatacji silnika jest dobór oraz utrzymanie odpowiedniego poziomu oleju silnikowego. Ma on za zadanie nie tylko minimalizować tarcie pomiędzy ruchomymi elementami silnika, ale także wpływa na jego chłodzenie, ochronę przed korozją, czyszczenie oraz szczelność.

Najczęściej spotykane oznaczenie klasy oleju według SAE przedstawiane jest symbolem XW-Y, gdzie liczba X oznacza względną lepkość w niskich temperaturach, a Y w wysokich. Mówiąc prościej: im niższa liczba X, tym olej zachowa lepszą płynność w niskich temperaturach, im wyższa liczba Y, tym olej będzie lepiej się sprawdzał w wysokich temperaturach, zachowując na dłużej swoje właściwości mimo trudnych warunków pracy. Producent pojazdu sam poda w instrukcji obsługi, jaki optymalny olej silnikowy powinien zostać zastosowany do konkretnej jednostki napędowej. Ma to kluczowe znaczenie dla warunków pracy silnika, a co za tym idzie – jego żywotności.

Kontrola poziomu oleju silnikowego (Opel Insignia ST)

Oleje dzieli się ze względu na skład mieszaniny, z jakiej są wytwarzane. Wyróżniamy oleje mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Płyny otrzymane na bazie mineralnej cechują się dość wysoką lepkością, dzięki czemu nie wpływają negatywnie na szczelność silnika, nawet gdy jest on w nie najlepszej kondycji. Niestety, to, co w jednym przypadku jest zaletą, w innym może być wadą – olej taki ze względu na dużą gęstość może powodować problemy z rozruchem silnika, szczególnie przy niskich temperaturach. Oleje mineralne są również podatne na starzenie i dość szybko tracą swoje właściwości.

Oleje półsyntetyczne składają się z około 70% bazy mineralnej i 30% bazy syntetycznej i są pewnego rodzaju kompromisem. Zapewniają odpowiednie smarowanie elementów, nie obciążając przy tym zbytnio uszczelnień. Ostatnią grupą są oleje w pełni syntetyczne, cechujące się najmniejszą lepkością, a co za tym idzie – niewielkimi oporami i bardzo dobrymi właściwościami termicznymi. Są także najbardziej odporne na starzenie, a odpowiednie uszlachetniacze stosowane do olejów tego typu znacznie poprawiają ich właściwości.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Obecnie najczęściej używane są oleje półsyntetyczne i syntetyczne, które wzbogacone odpowiednimi dodatkami zawartymi w samych olejach lub zakupywanymi osobno pozwalają poprawiać warunki pracy silnika, wspomagać konserwację i czyszczenie określonych podzespołów, a także wpływać na zużycie paliwa.

Obowiązkiem kierowcy jest nie tylko zadbanie o odpowiednią jakość używanego płynu, ale także okresowa kontrola jego stanu. Niektóre samochody wyposażone są w elektroniczny pomiar poziomu oleju silnikowego w misce olejowej i wyświetlanie odpowiedniej informacji na temat jego ilości. Jeśli jednak posiadane auto nie ma takiego czujnika, nie należy czekać na zapalenie się kontrolki informującej o niskim poziomie oleju lub ciśnieniu jego podawania. Samodzielne sprawdzenie stanu oleju ogranicza się do obejrzenia bagnetu olejowego. Stojąc na równej, poziomej nawierzchni po zgaszeniu silnika i odczekaniu kilku minut, aż olej spłynie do miski olejowej, wystarczy wyjąć bagnet, przetrzeć końcówkę pomiarową szmatką lub papierem, wsadzić go z powrotem, wyjąć i odczytać wskazanie.

Poziom oleju powinien zawierać się między oznaczeniem maksimum a minimum. Zbyt niski stan może doprowadzić do zatarcia silnika, zbyt wysoki z kolei może rozszczelnić silnik z powodu wysokiego ciśnienia w układzie. Poziom oleju powinno się sprawdzać co około 1000 kilometrów, pamiętając przy tym o jego ewentualnym uzupełnieniu. Niewielkie ubytku oleju silnikowego są czymś normalnym. Oleju w żadnym przypadku nie powinno natomiast przybywać, ponieważ świadczy to o przepływie do układu innych płynów eksploatacyjnych i poważnych problemach z silnikiem.

Sprawdzając poziom oleju, warto przyjrzeć się także jego konsystencji i zapachowi. Jego cechy organoleptyczne mogą poinformować nas o ewentualnych problemach z silnikiem. Olej rozpostarty na opuszkach palców powinien utworzyć gładki i nieprzerwany film olejowy, nie powinien także pachnieć paliwem.

Okresowa wymiana oleju silnikowego powinna odbywać się podczas przebiegów ustalonych przez producenta samochodu, które zazwyczaj zamykają się w przedziale 15–30 tys. km. W razie braku takich informacji warto wymieniać olej co około 10 tys. km przebiegu lub w przypadku rzadszego korzystania z auta — raz na rok.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochodem na wakacje

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Jak jeździć w upale - poradnik Jak dbać o szyberdach - poradnik Usprawniamy hamulce – teoria [część 1] Co to są pływające tarcze hamulcowe? Paliwo czy układ napędowy – co opłaca się oszczędzać w silniku TSI? Wypalanie sadzy w filtrze DPF – ile trwa i kosztuje wypad za miasto? Filtr cząstek stałych - wymiana, naprawa, usunięcie? Podstawowe elementy eksploatacyjne w aucie - kiedy je wymieniać? Co skraca żywotność filtra cząstek stałych? Filtr cząstek stałych – wypalanie sadzy i problemy z tym związane Filtr cząstek stałych – czym jest i do czego służy? Paliwo czy koło dwumasowe – co opłaca się oszczędzać w TDI z DSG? Jak dbać o koło dwumasowe? Dach w kabriolecie - podstawy pielęgnacji Jak bezpiecznie spakować bagaże - poradnik Budowa i zasada działania koła dwumasowego Koło dwumasowe – czy naprawdę jest potrzebne? Płyny chłodnicze - skład, rodzaje i eksploatacja Awarie i problemy z układem chłodzenia cieczą Budowa i zasada działania układu chłodzenia cieczą Zasady ecodrivingu – poradnik Mocowania fotelików dziecięcych - czego o nich nie wiedziałeś? Awarie hydraulicznego sterowania sprzęgłem

Popularne w tym tygodniu:

Ilu z was jeździ jeszcze na oponach letnich? Okazuje się, że wielu Czy da się kupić auto za 800 zł i nim jeździć? Sprawdzamy, ile to naprawdę kosztuje Od 16 listopada na stacjach zimowe paliwo. Co oferują najwięksi gracze? Płyn do spryskiwaczy wymieniaj na zimowy już teraz. Oto najprostsza metoda Nowe, solidne samochody na długie lata. Zobacz, co jeszcze możesz kupić Zimowe opony do auta segmentu D. Test GTU 2017 Skąd wziąć oryginalne części do nietypowego pojazdu? To spory problem dla ubezpieczyciela