Cewka zapłonowa jednoiskrowa – budowa i zasada działania

Elektroniczne układy zapłonowe niemal całkowicie wyparły już klasyczne rozwiązania z rozdzielaczem. Producenci do nich nie wrócą, a współczesne auta mają zwykle cewki zapłonowe indywidualne dla każdego cylindra. Jak jest zbudowana i jak działa taka cewka?

Współczesne wymagania dotyczące spalania mieszanki są bardzo wysokie. Przerwy w zapłonie są nie do przyjęcia, a do tego iskra musi być naprawdę mocna w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny i turbodoładowaniem. Jednoiskrowe cewki zapłonowe są pod tym względem najlepsze. Wyeliminowano przewody zapłonowe, które nie zawsze zapewniają pewne połączenia, a ładunek elektryczny po drodze z cewki do świecy traci swoją wartość. Poza tym przewody się zużywają i z czasem działają coraz gorzej. Wyeliminowano też straty energii wynikające ze stosowania cewek dwuiskrowych. Poza tym uporządkowano komorę silnika.

Cewki jednoiskrowe nazywane są różnie, np. ołówkowe, wtykowe czy prętowe, a nawet świecowe. W zasadzie każda nazwa jest dobra, bowiem chodzi o rozróżnienie ich kształtu od innych cewek. Mamy tu jeden kompaktowy element zawierający cewkę i umieszczone w fajce świecy przedłużone złącze wysokiego napięcia, które przez styk sprężynowy przekazuje ładunek elektryczny bezpośrednio na świecę. Stosuje się również moduły kilku cewek w jednym elemencie z fajkami, zwane też listwami zapłonowymi. Ich wadą dla użytkownika jest to, że po uszkodzeniu jednej cewki trzeba wymienić całą listwę.

Zasada wytwarzania wysokiego napięcia jest dokładnie taka sama jak w klasycznej cewce z tą różnicą, że każda cewka odpowiada za jeden cylinder, przez co pracuje pod „mniejszą presją”. Wewnątrz cewki znajduje się jeszcze dioda, która pełni bardzo istotną funkcję. Otóż zapobiega ona powstawaniu napięcia zwiernego w momencie ponownego zamknięcia obwodu i dopływu prądu do uzwojenia pierwotnego. Napięcie to jest na tyle duże, że może spowodować wytworzenie niepożądanej iskry na świecy zapłonowej, co poskutkuje niekontrolowanym zapłonem. W układach z przerywaczem problem ten jest pominięty, bowiem mechaniczny przerywacz chroni przed ponownym przeskokiem iskry, z kolei w cewkach dwuiskrowych jest ono dzielone na dwie świece i jest za małe, by wytworzyć realną iskrę. Problem pojawia się właśnie w cewkach jednoiskrowych, a zapobiega mu właśnie wspomniana dioda wysokonapięciowa.

Mimo niewielkich rozmiarów cewek jednoiskrowych, generują one bardzo wysokie napięcia. Głównie dzięki znacznie lepszej jakości materiałom, dokładniejszej budowie i braku przewodu zapłonowego.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Zobacz więcej artykułów z serii: Układ zapłonowy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Jak gasić pożar samochodu? Kolor spalin - co oznacza? Cewka zapłonowa dwuiskrowa – budowa i zasada działania Test akumulatorów GTÜ – które są najlepsze? Torque Vectoring – więcej niż ESP Cewka zapłonowa – ogólna budowa i zasada działania Subaru Symmetrical AWD – o co w tym chodzi? Skrzynia biegów - dlaczego jedno przełożenie nie wystarczy? Wyprzedzanie, omijanie, cofanie - powtórka z przepisów Przewody zapłonowe – budowa, rodzaje i klasy Przejazdy kolejowe - przypomnienie przepisów Jak działa Direct Adaptive Steering w Infiniti Q50? Wszystko, co musisz wiedzieć o boosterach Elektryczne ogrzewanie postojowe – sposób na ciepły poranek Elektryczny hamulec postojowy – lepszy niż mechaniczny? Łożyska i piasty kół – objawy zużycia i wymiana Car-detailing, czyli jak poprawnie dbać o czystość i nienaganny stan lakieru naszego auta Czy zimą warto myć samochód? Świece zapłonowe do sportu i tuningu Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych?

Popularne w tym tygodniu:

Kończy się paliwo i co dalej? Jazda na rezerwie to spore ryzyko Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Koło dwumasowe nie zawsze winne stuków i wibracji. Co się dzieje, jeżeli jego wymiana nie pomaga? Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Rezygnacja z samochodu sposobem na kupno mieszkania? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Czego nie wiesz o kole dojazdowym? Wyniki naszej sondy pokazują, że sporo Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym? Czy olej mineralny ma jeszcze rację bytu? Można go stosować w kilku sytuacjach Test opon zimowych GTU 2017: ogumienie dla SUV-a