2012 Honda Civic Type R Mugen 2.2 – w hołdzie silnikom K20
Nadworny tuner Hondy przedstawił kolejną generację wzmocnionego Civica. Type R po kuracji u Mugena nie tylko nabrał brutalnego wyglądu, leczy zyskał również w kwestii osiągów. Jest tylko jedno pytanie – czy ktoś go kupi? Wbrew pozorom odpowiedź nie jest oczywista.
09.09.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:16
Nadworny tuner Hondy przedstawił kolejną generację wzmocnionego Civica. Type R po kuracji u Mugena nie tylko nabrał brutalnego wyglądu, leczy zyskał również w kwestii osiągów. Jest tylko jedno pytanie – czy ktoś go kupi? Wbrew pozorom odpowiedź nie jest oczywista.
Może się wydawać, że takie okazy jak Civic Type R Mugen rozchodzą się jak ciepłe bułeczki, czego doskonałym przykładem może być Ford Focus RS 500. Niestety w przypadku Hondy rzeczywistość jest zupełnie inna. Do tej pory nie sprzedano jeszcze czterech z dwudziestu Civiców Mugena z rocznika 2010. Pomimo tego, już wiadomo, że auto na rok 2012 nie będzie tylko modelem pokazowym, ale przeznaczonym do sprzedaży. Z wstępnych doniesień wynika, że nie trafi ono na rynek amerykański. Europejski oddział Hondy potwierdził natomiast, że zaprezentowany Civic będzie w sprzedaży, jednak wciąż nie podjęto decyzji o cenie i ilości w jakiej samochód zostanie wyprodukowany. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że pozostałe cztery egzemplarze Civiców Type R Mugen z rocznika 2010 dostaną ulepszenia silników, jak dla nowego modelu.
Honda Civic Type R Mugen 2.2 będzie wyposażona w sportowe zawieszenie, mocniejsze hamulce oraz agresywny pakiet aerodynamiczny. Zwiększono średnicę cylindrów oraz skok tłoków w stosunku do standardowego silnika, czego skutkiem jest przyrost mocy i momentu obrotowego o około 30% (do 256 KM i 240Nm). Wszystkie te zabiegi mają na celu jedno – stworzyć samochód, który będzie godnym hołdem dla serii dwulitrowych, benzynowych jednostek – K20, których produkcja w Japonii dobiegła końca.
Jak podkreśla Hiro Toyota – wicedyrektor Mugen Euro – przez coraz większy wpływ troski o środowisko na motoryzację, jednostki wolnossące są powoli wypierane przez inne konstrukcje. Może dojść do tego, że już nigdy nie zobaczymy takich silników - jak te serii K20 - w produkcji masowej. Jednostki, którym dedykowany jest Civic Type R Mugen 2.2 pracują między innymi pod maskami takich aut jak Ariel Atom, Honda Integra Type S, RSX Type-S, Civic Type R. Szczególnie często K20 występowały w najmocniejszych wersjach samochodów przeznaczonych tylko na japoński rynek.
Czy obawy Hiro Toyoty są słuszne? Jeśli tak, to niestety możemy stać u progu przykrych czasów dla miłośników japońskich, wysokoobrotowych jednostek. Tu nasuwa się kolejne pytanie – czy Civic Type R kolejnej generacji zachowa silnik wolnossący, czy pod maski wzmocnionych Hond zaczną fabrycznie trafiać doładowania?
Źródło: Inside Line