1995 Mazda RX-01 [zapomniane koncepty]

W 1995 roku na rynku już od 3 lat można było nabyć trzecią generację japońskiego samochodu sportowego - Mazdę RX-7. Jednak w tym czasie pojazd ten był nastawiony już w dużej mierze na osiągi, a tym samym jego cena była dość wysoka. Mazda konceptem RX-01 chciała powrócić do korzeni serii RX-7. Prototyp ten miał zwiastować sportowy samochód przysparzający sporo frajdy z jazdy w przystępnej cenie.

1995 Mazda RX-011995 Mazda RX-01
Arkadiusz Gabrysiak

W 1995 roku na rynku już od 3 lat można było nabyć trzecią generację japońskiego samochodu sportowego - Mazdę RX-7. Jednak w tym czasie pojazd ten był nastawiony już w dużej mierze na osiągi, a tym samym jego cena była dość wysoka. Mazda konceptem RX-01 chciała powrócić do korzeni serii RX-7. Prototyp ten miał zwiastować sportowy samochód przysparzający sporo frajdy z jazdy w przystępnej cenie.

Stylistycznie pojazd jest ewolucją trzeciej generacji modelu RX-7 (FD). Otwierane do góry światła zostały zastąpione niewielkimi reflektorami wykonanymi przy wykorzystaniu technologii LED, a trochę ociężały tył zdobiła przyciemniona listwa zawierająca światła. Z przodu zdecydowano się na ciekawy patent - odpowiednio wyprofilowana przednia część maski z otworem na wylot pełniła rolę spoilera, który dociskał samochód do podłoża. Projektanci zdecydowali się tutaj na połączenie dwóch kolorów - czerwonego i czarnego - co prezentuje się bardzo efektownie.

1995 Mazda RX-01
1995 Mazda RX-01

Koncept ten nie był jednak tylko stylistycznym eksperymentem, gdyż Mazda zastosowała tutaj po raz pierwszy nową generację silnika Wankla - motor o oznaczeniu kodowym 13B-MSP. Był to 1,3-litrowa jednostka z obrotowym tłokiem, która generowała 223 KM i 216 Nm momentu obrotowego, co przy masie samochodu wynoszącej 1100 kg i napędzie na tylną oś musiało zapewniać wiele emocji. W celu osiągnięcia optymalnego rozkładu masy, silnik przesunięto maksymalnie w kierunku kabiny pasażerskiej i umieszczono niżej niż konwencjonalne jednostki napędowe.

We wnętrzu teoretycznie mogły zmieścić się 4 osoby, jednak 2 tylne siedziska nie należały do najwygodniejszych. Z przodu natomiast kierowca mógł poczuć się bardzo dobrze. Sportowe, skórzane fotele miały zapewniać odpowiedni komfort, a przy okazji dobrze trzymać na zakrętach. We wnętrzu zdecydowano się kontynuować kolorystykę zewnętrzną, a więc czarny kokpit urozmaicono czerwonymi akcentami.

Samochód niestety nigdy nie wszedł do produkcji jako kolejna generacja modelu RX-7, a w 2002 roku zakończono produkcję tej serii. Jednak silnik z konceptu RX-01 po dalszych modyfikacjach wyewoluował i trafił ostatecznie do Mazdy RX-8 w postaci jednostki Renesis.

[block position="inside"]7338[/block]

Źródło: Diseno ArtWikipedia

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił