1971 Matra Laser [zapomniane koncepty]

Jeśli jesteście stałymi czytelnikami Autokultu, to zapewne wiecie już co nieco o firmie Matra. Przypomnijmy, że ten niewielki, francuski producent z powodzeniem angażował się w sporty motorowe - szczególnie w Formule 1, w której w 1969 roku zdobył nawet tytuł mistrzowski w klasyfikacji konstruktorów, a Jackie Stewart za kierownicą samochodu Matry wywalczył w tym samym sezonie tytuł mistrzowski wśród kierowców F1. Producent ten tworzył także samochody drogowe i modele koncepcyjne. Dzisiaj przyjrzymy się bliżej konceptowi o nazwie Laser z 1971 roku.

1971 Matra Laser [zapomniane koncepty]1972 Matra Laser
Arkadiusz Gabrysiak
SKOMENTUJ

Jeśli jesteście stałymi czytelnikami Autokultu, to zapewne wiecie już co nieco o firmie Matra. Przypomnijmy, że ten niewielki, francuski producent z powodzeniem angażował się w sporty motorowe - szczególnie w Formule 1, w której w 1969 roku zdobył nawet tytuł mistrzowski w klasyfikacji konstruktorów, a Jackie Stewart za kierownicą samochodu Matry wywalczył w tym samym sezonie tytuł mistrzowski wśród kierowców F1. Producent ten tworzył także samochody drogowe i modele koncepcyjne. Dzisiaj przyjrzymy się bliżej konceptowi o nazwie Laser z 1971 roku.

Model ten jest dziełem włoskiego projektanta - Giovanniego Michelottiego. Zdecydował on się tutaj na tradycyjne dla samochodów sportowych z tamtego okresu rysy pojazdu. Obowiązkowo więc z profilu możemy zaobserwować szpiczasty przód z otwieranymi do góry światłami, który tworzy zarys klina. Dalej mamy przeszklony kokpit ze sporymi drzwiami typu gullwing, których kształt w dużym stopniu przypomina te zastosowane w koncepcie Lamborghini Marzal z 1967 roku. Jak na samochód sportowy przystało, w kokpicie znalazło się miejsce jedynie dla 2 osób, a wysokość pojazdy wynosiła jedynie 1080 mm.

1972 Matra Laser
1972 Matra Laser

Laser powstał na bazie innego samochodu tego francuskiego producenta -  Matry M530. Silnik umiejscowiono więc centralnie, a napęd przekazywany był na tylne koła. Nie znamy niestety szczegółów, jednak jeśli zastosowano tutaj tę samą jednostkę napędową co w modelu M530, to był to 1,7-litrowy silnik w układzie V4 o mocy około 75 KM, pochodzący z Forda Taunusa.

  • 1972 Matra Laser
  • 1972 Matra Laser
  • 1972 Matra Laser
  • 1972 Matra Laser
  • 1972 Matra Laser
[1/5] 1972 Matra Laser Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Test długodystansowy: Ile zmieści się w bagażniku Mazdy CX-60?
Test długodystansowy: Ile zmieści się w bagażniku Mazdy CX-60?
Dziesięcioletni Polak za kierownicą wyczynowego GR Yarisa. Tak wygląda jego trening
Dziesięcioletni Polak za kierownicą wyczynowego GR Yarisa. Tak wygląda jego trening
Uważaj na takie miejsca. Zasada prawej strony, ale inaczej
Uważaj na takie miejsca. Zasada prawej strony, ale inaczej
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Test: Toyota Land Cruiser 250 z przyczepą - kto wsiadł, mówił, że "nic nie czuć"
Test: Toyota Land Cruiser 250 z przyczepą - kto wsiadł, mówił, że "nic nie czuć"
Renault Boreal to Dacia Bigster na wypasie. Trafi do ponad 70 krajów
Renault Boreal to Dacia Bigster na wypasie. Trafi do ponad 70 krajów
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Nie pozostawia suchej nitki. Jest polski ranking awaryjności aut
Nie pozostawia suchej nitki. Jest polski ranking awaryjności aut
7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem
7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem