1967 Lamborghini Marzal [zapomniane koncepty]
W 1967 roku na salonie samochodowym w Genewie zadebiutowała 4-osobowe Lamborghini, które przyjęło nazwę Marzal. A oto jego historia...
11.03.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:28
W 1967 roku na salonie samochodowym w Genewie zadebiutowała 4-osobowe Lamborghini, które przyjęło nazwę Marzal. A oto jego historia...
W latach 1966 i 1967 Lamborghini w swojej ofercie posiadało jedynie model Miura i 400GT. Ferruccio Lamborghini pragnął do oferty dodać jeszcze jeden pojazd, w którym bez problemu zmieściłyby się 4 dorosłe osoby. Projekt został powierzony projektantowi Miury - Marcellowi Gandiniemu z firmy Bertone.
Marzal bazował na płycie podłogowej Miury, a i ogólny zarys sylwetki przypominał ten kultowy już samochód. Jednak wyróżnikami Marzala były ogromne, otwierane do góry, szklane drzwi typu gullwing. Były one na tyle szerokie, że umożliwiały wsiadanie do tylnego rzędu siedzeń, który składał się z dwóch osobnych foteli. Szklany był także dach, dzięki czemu cała kabina pasażerska była oszklona, a więc i wrażenia z jazdy musiały być jedyne w swoim rodzaju.
Jak na samochód aspirujący do miana sportowego przystało, jednostkę benzynową umieszczono z tyłu. Konkretniej było to pół silnika Miury - 2,0-litrowa, rzędowa "szóstka" o mocy około 175 KM i momencie obrotowym na poziomie 179 Nm. Napęd na tylną oś przekazywany był przy pomocy 5-biegowej przekładni manualnej. Lamborghini Marzal ważyło niewiele ponad 1200 kilogramów, co pozwalało na rozpędzenie się maksymalnie do niespełna 200 km/h.
W środku zdecydowano się na srebrną, skórzaną tapicerkę oraz motyw plastra miodu, który możemy zaobserwować na całym kokpicie pojazdu. Z przodu znalazło się nawet miejsce na 300-litrowy bagażnik.
Niestety samochód zaprojektowany i zbudowany przez Bertone nie przypadł du gustu szefostwu Lamborghini i pozostał jedynie modelem studyjnym, jednak niektóre elementy stylistyczne konceptu Marzal możemy zobaczyć na produkcyjnym modelu Espada, który zadebiutował w 1968 roku.
Źródło: Lambo Cars • Concept Carz • Classic and Performance Car • Lotus Esprit Turbo