1967 Lamborghini Marzal [zapomniane koncepty]

W 1967 roku na salonie samochodowym w Genewie zadebiutowała 4-osobowe Lamborghini, które przyjęło nazwę Marzal. A oto jego historia...

1967 Lamborghini Marzal1967 Lamborghini Marzal
Arkadiusz Gabrysiak

W 1967 roku na salonie samochodowym w Genewie zadebiutowała 4-osobowe Lamborghini, które przyjęło nazwę Marzal. A oto jego historia...

W latach 1966 i 1967 Lamborghini w swojej ofercie posiadało jedynie model Miura i 400GT. Ferruccio Lamborghini pragnął do oferty dodać jeszcze jeden pojazd, w którym bez problemu zmieściłyby się 4 dorosłe osoby. Projekt został powierzony projektantowi Miury - Marcellowi Gandiniemu z firmy Bertone.

1967 Lamborghini Marzal
1967 Lamborghini Marzal

Marzal bazował na płycie podłogowej Miury, a i ogólny zarys sylwetki przypominał ten kultowy już samochód. Jednak wyróżnikami Marzala były ogromne, otwierane do góry, szklane drzwi typu gullwing. Były one na tyle szerokie, że umożliwiały wsiadanie do tylnego rzędu siedzeń, który składał się z dwóch osobnych foteli. Szklany był także dach, dzięki czemu cała kabina pasażerska była oszklona, a więc i wrażenia z jazdy musiały być jedyne w swoim rodzaju.

1967 Lamborghini Marzal
1967 Lamborghini Marzal

Jak na samochód aspirujący do miana sportowego przystało, jednostkę benzynową umieszczono z tyłu. Konkretniej było to pół silnika Miury - 2,0-litrowa, rzędowa "szóstka" o mocy około 175 KM i momencie obrotowym na poziomie 179 Nm. Napęd na tylną oś przekazywany był przy pomocy 5-biegowej przekładni manualnej. Lamborghini Marzal ważyło niewiele ponad 1200 kilogramów, co pozwalało na rozpędzenie się maksymalnie do niespełna 200 km/h.

1967 Lamborghini Marzal
1967 Lamborghini Marzal

W środku zdecydowano się na srebrną, skórzaną tapicerkę oraz motyw plastra miodu, który możemy zaobserwować na całym kokpicie pojazdu. Z przodu znalazło się nawet miejsce na 300-litrowy bagażnik.

Niestety samochód zaprojektowany i zbudowany przez Bertone nie przypadł du gustu szefostwu Lamborghini i pozostał jedynie modelem studyjnym, jednak niektóre elementy stylistyczne konceptu Marzal możemy zobaczyć na produkcyjnym modelu Espada, który zadebiutował w 1968 roku.

  • 1967 Lamborghini Marzal
  • 1967 Lamborghini Marzal
  • 1967 Lamborghini Marzal
  • 1967 Lamborghini Marzal
  • 1967 Lamborghini Marzal
  • 1967 Lamborghini Marzal
  • 1967 Lamborghini Marzal
  • 1967 Lamborghini Marzal
  • 1967 Lamborghini Marzal
  • 1967 Lamborghini Marzal
  • 1967 Lamborghini Marzal
  • 1967 Lamborghini Marzal
  • 1967 Lamborghini Marzal
  • 1967 Lamborghini Marzal
  • 1967 Lamborghini Marzal
  • 1967 Lamborghini Marzal
[1/16] 1967 Lamborghini Marzal Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił