Najczęstsze błędy młodych kierowców [poradnik]

Najczęstsze błędy młodych kierowców [poradnik]

Źródło: http://img.naszemiasto.pl/
Źródło: http://img.naszemiasto.pl/
Artur Kuśmierzak
13.03.2012 22:50, aktualizacja: 07.10.2022 19:24

Chyba każdy z nas pamięta swoje pierwsze chwile w samochodzie na kursie prawa jazdy. Instruktor mówił nam wówczas z irytującą wręcz skrupulatnością, jak bezpiecznie przygotować się do jazdy. Większość kursantów w tym czasie myślała o czymś innym, bo przecież to, że trzeba zapiąć pasy czy odpowiednio ustawić fotel, wie przecież każdy.

Jednak mimo naszej początkowej ignorancji jego powtarzające się uwagi zmuszały nas do przestrzegania rygorystycznych reguł obowiązujących nie tylko podczas kursu, ale również na egzaminie. Niestety, już kilka miesięcy po odebraniu prawa jazdy część młodych kierowców zaczyna czuć się za kółkiem jak królowie szos i zapomina o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, a także coraz częściej podejmuje niepotrzebne ryzyko.

Źródło: http://braniewo.wm.pl
Źródło: http://braniewo.wm.pl

Jakie błędy najczęściej popełniają młodzi kierowcy? Przede wszystkim nie zapinają pasów. Część z nich nie widzi sensu ich zapinania na przykład na krótkich dystansach. Są też tacy, którzy nie zapinają ich w ogóle. Trzeba jednak pamiętać o tym, że wiele wypadków ma miejsce właśnie w mieście przy niedużych prędkościach rzędu 20–30 km/h.

Nawet przy z pozoru niegroźnych zdarzeniach można doznać poważnego w skutkach urazu. Zapięte pasy, działając wspólnie z poduszką powietrzną, redukują ryzyko śmierci do 50%. Z kolei niezapięcie pasów może skończyć się również tym, że wylecimy przez przednią szybę i doznany obrażeń śmiertelnych.

Jeśli zabieramy ze sobą pasażerów, dopilnujmy, żeby oni również zapieli pasy. Często osoby podróżujące z tyłu uważają, że tam jest bezpiecznie i pasy nie są im do niczego potrzebne. To bzdura! Niezapięci pasażerowie siedzący na tylnej kanapie są nie tylko tak samo narażeni na obrażenia jak osoby siedzące z przodu, ale też są dla nich poważnym zagrożeniem. Dlaczego? Bo w czasie zderzenia pasażerowie na tylnej kanapie mogą bezwładnie uderzyć w tylne siedzenia, łamiąc je i powodując poważne obrażenia siedzących na nich pasażerów, niekiedy nawet ze skutkiem śmiertelnym.

Źródło: http://7dosetki.pl/
Źródło: http://7dosetki.pl/

Podczas prowadzenia auta młodzi kierowcy często słuchają głośno muzyki, co również odbija się na bezpieczeństwie. Nie dość, że głośna muzyka rozprasza ich uwagę, to jeszcze zagłusza dobiegające z zewnątrz auta dźwięki. Przez głośną muzykę można nie usłyszeć nadjeżdżających: karetki, pociągu, motoru lub wyprzedającego samochodu, a także dźwięku nagłego hamowania innego auta. W takich sytuacjach nietrudno o wypadek.

Kolejny często powielany błąd to niewłaściwe trzymanie koła kierownicy. Według prawidłowych wzorców ręce powinny być trzymane na kierownicy w pozycji „za piętnaście trzecia”. Natomiast podczas skręcania musimy ją obracać tak , żeby nie krzyżować rąk. Trzymanie kierownicy jedną ręką lub w inny nieprawidłowy sposób może skończyć się nie tylko złamaniem palca podczas przejazdu przez nierówność, gdy kierownica wyskoczy z rąk, ale także wpadnięciem w poślizg i utartą kontroli nad pojazdem. Równie istotna jest pozycja za kierownicą, o czym już pisałem.


Źródło: http://krakow.naszemiasto.pl/
Źródło: http://krakow.naszemiasto.pl/

Świeżo upieczeni kierowcy popełniają też wiele błędów podczas wykonywania manewru wyprzedzania. Po pierwsze, podjeżdżają zbyt blisko „ogona”, przez co każde niespodziewane hamowanie pojazdu, który ma zostać wyprzedzony, może doprowadzić do wjechania mu w tył. Po drugie kierowcy jeszcze przed rozpoczęciem tego manewru zapominają spojrzeć w lusterko, co również ma katastrofalne skutki.

Ponadto młodzi również znacznie częściej wyprzedają w miejscach niedozwolonych, na przykład przed wzniesieniami, w tunelach lub na zakrętach, mając nadzieję, że nic im nie wyjedzie z naprzeciwka. Niestety, podejmowanie takiego ryzyka zwykle kończy się zderzeniem czołowym. Wyprzedzanie na przejściach również jest nagminne. Niektórym wydaje się, że skoro przed przejściem zatrzymał się samochód, a nikt przez nie nie przechodzi, to trzeba go jak najszybciej wyminąć i wyprzedzić. Niestety najczęściej osoba, która właśnie weszła na przejście, może nie być jeszcze widoczna, zwłaszcza w nocy, a wtedy taki manewr zwykle kończy się potrąceniem.

Źródło: http://www.skyscrapercity.com/
Źródło: http://www.skyscrapercity.com/

Wymuszanie pierwszeństwa i nieprzestrzeganie zasady ograniczonego zaufania to kolejne błędy młodych. Kierowcy z małym doświadczeniem często nie wiedzą, kto ma pierwszeństwo, lub licząc na to, że przejadą przez skrzyżowanie szybciej niż inny kierowca, który ma akurat pierwszeństwo, wymuszają je, powodując stłuczki. Z drugiej strony fakt, że na skrzyżowaniu ma się pierwszeństwo, nie upoważnia do wjechania na nie bez obserwacji innych uczestników ruchu. Takie sytuacje również zwykle kończą się kolizjami.

Kierunkowskazy służą do sygnalizowania zamiaru skrętu, a nie skrętu. Niektórzy zdają się jednak o tym nie pamiętać i włączają je w trakcie albo w końcowej fazie wykonywania tego manewru. W dużych miastach niektórzy kierowcy nie używają kierunkowskazów podczas jazdy slalomem między innymi uczestnikami ruchu. Uważają, że odpowiednio szybko uda im się wyprzedzić kilka aut. W mniejszych miejscowościach są kierowcy, którzy wychodzą z założenia, że i tak wszyscy miejscowi wiedzą, gdzie oni mieszkają i gdzie zwykle jeżdżą, więc nie muszą tego sygnalizować.

Zobacz także:

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (29)