Poradniki i mechanikaHistoria Pojazdu – co oferuje rządowy serwis?

Historia Pojazdu – co oferuje rządowy serwis?

Tych dokumentów już nie trzeba ze sobą wozić. Również do sprawdzenia historii pojazdu nie są potrzebne.
Tych dokumentów już nie trzeba ze sobą wozić. Również do sprawdzenia historii pojazdu nie są potrzebne.
Źródło zdjęć: © Fot. Adam Staskiewicz / East News
Marcin Łobodziński
15.07.2019 09:39, aktualizacja: 28.03.2023 10:25

Serwis rządowy historiapojadu.gov.pl to usługa pozwalająca sprawdzić historię każdego zarejestrowanego w Polsce auta pod kątem ubezpieczenia i historii przeglądów. Choć nie są to informacje wyjątkowo istotne z punktu widzenia kupującego, to przepuszczenie przez bazę przed zakupem każdego interesującego egzemplarza nic nie kosztuje i powinno być pozycją obowiązkową.

Jeśli kupujesz auto używane, nie możesz nie skorzystać z Historii Pojazdu – rządowej usługi mającej na celu wstępną weryfikację każdego zarejestrowanego w kraju pojazdu. Jest tylko jeden prawdziwy serwis rządowy – pod adresem historiapojazdu.gov.pl. Każdy inny, nawet jeśli o podobnej nazwie, to strona prywatna.

Podstawowe informacje o zarejestrowanym w Polsce aucie
Podstawowe informacje o zarejestrowanym w Polsce aucie© fot. historiapojazdu.gov.pl

Co sprawdzisz w historii pojazdu?

Aby skorzystać z bazy danych historiapojazdu.gov.pl, opartej na Centralnej Ewidencji Pojazdów, musisz posiadać trzy informacje o pojeździe:

  • numer rejestracyjny,
  • numer VIN,
  • datę pierwszej rejestracji.
Jeśli masz te trzy informacje, często podawane w ogłoszeniach, to masz dostęp do historii tego pojazdu
Jeśli masz te trzy informacje, często podawane w ogłoszeniach, to masz dostęp do historii tego pojazdu© fot. screen z Otomoto.pl

Bez tego nie da się w ogóle włączyć wyszukiwania. Oczywiście dane muszą być prawidłowe, a coraz więcej osób je podaje w ogłoszeniach sprzedaży, np. na serwisie Otomoto.

Dwie najważniejsze informacje o pojeździe to ważność polisy OC (tylko czy jest aktualna) i badania technicznego (z podaną datą ważności). Jeśli wejdą przepisy, które miałby nakładać karę administracyjną na osoby, które nie przerejestrowały auta w ciągu 30 dni od zakupu, również to stanie się istotną informacją.

Jak widać z raportu, ten pojazd często zmieniał właściciela. Tyle tylko, że w przypadku motocykla to całkiem normalne.
Jak widać z raportu, ten pojazd często zmieniał właściciela. Tyle tylko, że w przypadku motocykla to całkiem normalne.© fot. historiapojazdu.gov.pl

Nie mniej istotne są także podstawowe informacje (ilu pojazd miał i ma właścicieli oraz w jakim województwie) oraz dane techniczne, np. moc silnika i jego pojemność, co pozwoli zweryfikować z jakim motorem mamy faktycznie do czynienia. W historii pojazdu można też sprawdzić dopuszczalną masę całkowitą, co ma znaczenie dla osób kupujących pojazdy dostawcze i ciężarowe, a także kampery.

Jak widać z raportu, ten pojazd ma już nieważne badanie techniczne.
Jak widać z raportu, ten pojazd ma już nieważne badanie techniczne.© fot. historiapojazdu.gov.pl

Jedną z funkcjonalności CEP-u i historii pojazdu jest podanie przebiegu, który weryfikuje się przy corocznym badaniu technicznym. Warto jednak mieć świadomość, że przebieg jest sprawdzany raz do roku, a to zostawia lukę pozwalającą właścicielowi pojazdu "skorygowanie" go przed samym przeglądem.

Oś czasu w historii pojazdu – co można z niej wyczytać?

W zakładce oś czasu, można prześledzić historię danego pojazdu zgodnie z danymi z CEP-u. Tu można sprawdzić, jak w czasie zmieniał się przebieg, kiedy dokonywano badań technicznych i z jakim wynikiem. Znajdują się tu także informacje o zmianie właściciela wraz z datą.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (8)