Mały diesel czy mała benzyna? – co wybrać [cz.1]

W tym i trzech kolejnych artykułach przedstawimy wam po trzy propozycje samochodów z równie dobrym silnikiem benzynowym i wysokoprężnym. Nierzadko kupujący auto używane stoi przed wyborem tego typu, jeżeli któryś z silników nie jest szczególnie usterkowy i przewidywany sposób eksploatacji tego nie wyklucza. W pierwszej części przyjrzymy się trzem autom z małymi silnikami.

Ten artykuł ma 3 strony:

Fiat Panda 1.2 8V czy Fiat Panda 1.3 MultiJet?

W tym przypadku uwagi dotyczą nie tylko Pandy II i Pandy III, ale także modelu Punto czy 500*. Dlaczego wybraliśmy Pandę? Ponieważ naszym zdaniem oba motory pasują do tego samochodu w przeciwieństwie do 500, w której nie widzimy diesla – obecnie polski importer także – natomiast w Punto słaby benzyniak 1.2 nie będzie najlepszym wyborem.

W Pandzie III trudno znaleźć motor wysokoprężny jeżeli nie jest to wersja 4x4.

Oba silniki mają bardzo zbliżoną pojemność, wbrew temu co widać w jej zapisie. Tak naprawdę benzyniak ma 1242 cm³, natomiast diesel 1248 cm³. Większa jest różnica w mocy i momencie obrotowym. W przypadku Pandy II benzyniak osiąga 60 KM, natomiast diesel 70 lub 75 KM, a moment obrotowy to odpowiednio 102 Nm i 142 Nm. W nowej Pandzie III diesel ma 75 KM i 190 Nm lub w najnowszej 95 KM i 200 Nm, natomiast benzyniak tylko 69 KM i 102 Nm. Który wybrać?

Pomijając sposób eksploatacji i potrzeby, naszym zdaniem lepszy będzie silnik benzynowy. W Pandzie II zapewnia podobne osiągi jak diesel. W Pandzie III ten nowszy jest zdecydowanie mocniejszy, ale nie grzeszy kulturą pracy. Oczywiście na korzyść jest spalanie, które może się zamknąć w 4 l/100 km, jednak benzyniak generuje ekstremalnie niskie koszty eksploatacji (wysoka niezawodność i tanie części) oraz daje możliwość założenia instalacji gazowej, kosztującej do 3000 zł. Wówczas koszty stają się atutem benzyniaka.

Trwały, prosty i tani w naprawach motor benzynowy 1.2 nie imponuje osiągami.

Inna sprawa, że diesle w tym modelu — jeżeli nie jest to Panda 4×4 — zwykle są kupowane do „pracy”, zatem takie jednostki byłe eksploatowane dość intensywnie (często duże przebiegi na krótkich odcinkach), a ich trwałość nie jest najwyższa. Nowsze odmiany mają turbosprężarkę o zmiennej geometrii, która wytrzymuje zwykle 200–250 tys. km. Motor jest napędzany łańcuchem rozrządu, który w Pandzie II ma prawo się rozciągnąć ze względu na brak oleju w napinaczu.

Olej to coś, czego trzeba mocno pilnować, ponieważ jest go niewiele i łatwo zatrzeć silnik. Typowym problemem tej jednostki są awarie zaworu EGR. Niektóre egzemplarze Pand II i wszystkie Pandy III mają filtr DPF.

Jeśli chodzi o usterki benzyniaka, to można wspomnieć tylko o cewkach zapłonowych. Poprawny serwis i regularna wymiana elementów układu zapłonowego to gwarancja bezproblemowej eksploatacji. Wadą jest też dosyć duża ospałość, którą nieznacznie poprawił wzrost mocy o 9 KM w nowszych samochodach. Aby trzymać dobre tempo w trasie, trzeba utrzymywać obroty na odpowiednim poziomie. W mieście przyjemniej jeździ się benzyniakiem.

Zobacz również: Abarth 500 i Fiat 500 - teledysk

Jeżeli szukacie Pandy w dieslu, to raczej rozglądajcie się za drugą generacją.

Podsumowując: diesel 1.3 M-Jet to bardzo dobra technicznie konstrukcja, która nie wykazuje kosztownych w naprawie wad czy awarii, jest też niezawodna, ale na tle bardzo prostego benzyniaka o wiele droższa w naprawach. Zużycie paliwa niższe o ok. 2 litry daje oszczędność rzędu 9 zł na 100 km, czyli 900 zł na 10 000 km. Zakup diesla w Pandzie III może się opłacać, ale trudno znaleźć takie auto na sprzedaż. W starszej Pandzie nie ma z tym problemu, ale trzeba się liczyć z dużym ryzykiem kosztowniejszej awarii. Zdecydowanie polecamy diesla do Punto, natomiast do modelu Panda i 500 raczej motor benzynowy.

Przykładowe ceny zamienników

Nazwa części

Panda 1.2 8V

(69 KM)

Panda 1.3 M-Jet

(75 KM)

Napęd rozrządu pasek 240 zł łańcuch 450 zł
Napęd osprzętu 170 zł 200 zł
Sprzęgło 400 zł 400 zł
Komplet cewek zapłonowych 500 zł ---
Komplet świec żarowych --- 240 zł

*Silnik 1.3 MultiJet był montowany także w Oplu Corsie czy Suzuki Swit, gdzie także można mieć dylemat odnośnie wyboru porównywalnej wersji benzynowej i wysokoprężnej.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używane Subaru Impreza GC bez turbo [1993-2000] - poradnik kupującego BMW Serii 7 E38 [1994-2001] – poradnik kupującego Używana Toyota Prius II [2004-2009] - poradnik kupującego Prawie jak limuzyny – oryginalne używane sedany za niewielkie pieniądze Używany Peugeot 508 [2011-2015] - poradnik kupującego Używany Nissan Micra K11 [1992-2003] – poradnik kupującego Używana Kia cee’d I [2006-2012] – poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Mitsubishi 3000 GT [1990-2001] Mocne auta za rozsądne pieniądze - przegląd rynku używanych Używane Volvo 740/940 [1984-1998] - poradnik kupującego Dobre samochody używane z benzynowym silnikiem turbo Używane Audi A6 C5 allroad quattro [2000-2005] – poradnik kupującego Używane Volvo XC70 [2000-2006] - poradnik kupującego Najtańsze, używane auta uterenowione z napędem 4x4 Używane BMW Serii 3 E90 [2005-2012] - poradnik kupującego Używane Audi A8 D2 [1994-2002] - poradnik kupującego Używany Volkswagen Golf IV GTI [1997-2003] - poradnik kupującego Używana Honda Civic FN2 Type R [2007-2010] - poradnik kupującego Używany Mercedes-Benz Klasy S W140 [1991-1998] - poradnik kupującego Używana Škoda Octavia II Scout [2007-2012] - poradnik kupującego Używane SUV-y i crossovery za 30 000 - 40 000 zł - poradnik kupującego Na co zwrócić uwagę kupując SUV-a? Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne Używana Mazda 3 II BL [2009-2013] - poradnik kupującego

Popularne w tym tygodniu:

BMW Serii 7 E38 [1994-2001] – poradnik kupującego Używane Volvo S80 I [1998-2005] - poradnik kupującego Używana Toyota Celica VII [1999-2005] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Alfa Romeo 155 2.0 TS [1992-1997] Używana Toyota Prius II [2004-2009] - poradnik kupującego Używane Mitsubishi Pajero Pinin [1999-2005] - poradnik kupującego Używane Subaru Impreza GC bez turbo [1993-2000] - poradnik kupującego