Manhart dodaje gazu – Manhart M5 MH5 S Biturbo (2012)
To druga wersja BMW M5 zaprezentowana przez firmę Manhart Racing. Poprzednie auto miało 633 KM mocy, nowe ma kilka koni więcej. Znana jest też prędkość maksymalna usprawnionego sedana z Monachium.
29.11.2012 | aktual.: 07.10.2022 21:02
To druga wersja BMW M5 zaprezentowana przez firmę Manhart Racing. Poprzednie auto miało 633 KM mocy, nowe ma kilka koni więcej. Znana jest też prędkość maksymalna usprawnionego sedana z Monachium.
8-cylindrowy widlasty silnik montowany pod maską BMW M5 w odmianie seryjnej ma moc 560 KM i moment obrotowy 680 Nm. Po tym jak pracownicy firmy z Wuppertal zmienili moduł zarządzający jednostką napędową, otrzymała ona 73-konnego i 100-niutonometrowego kopa.
Teraz Manhart Racing przedstawia drugie auto takie auto. Tym razem udało się wycisnąć 646 KM mocy maksymalnej (przy 6000-7000 obr./min) i 773 Nm momentu obrotowego (w zakresie od 1500 do 5750 obr./min). Wszystko to z motoru o objętości skokowej 4,4 l, który fabryka uzbroiła w dwie turbosprężarki twin-scroll, układ Valvetronic i bezpośredni wtrysk paliwa.
Żeby zyskać dodatkowe konie mechaniczne, technicy z przedsiębiorstwa tuningowego wymienili nie tylko elektronikę silnika, ale także, zmieniając powietrzne przewody dolotowe, zadbali o to, żeby powietrze wpadające do sprężarek dostawało się do nich w większych ilościach.
Jest też bardziej sportowy układ wylotowy z konwerterami katalitycznymi i tłumikami o zmniejszonych oporach wewnętrznych oraz zaworami sterującymi pracą całego „wydechu”. Tuner oferuje też wersję bez reaktorów katalitycznych. W obu przypadkach rury mają średnicę 90 mm.
Samochód nie ma ogranicznika prędkości maksymalnej i rozpędza się do 316 km/h. Czasy przyspieszeń od 0 do 100 czy też 200 km/h oraz tzw. elastyczność auta nie zostały zmierzone.
Firma ADV.1 dostarczyła nowe felgi do M-piątki. Manhart włączył je do swojej oferty i nazwał MHR08 Deep Concave. Obręcze mają średnicę 21”. Z przodu są szerokie na 9,5”, a z tyłu na 10,5”. Dobrano do nich opony 265/30 (przód) i 305/25 (tył).
Jak widać na zdjęciach, BMW jest obniżone. To zasługa gwintowanego zawieszenia KW, w którym amortyzatory mają regulację charakterystyki pracy. Wóz został ozdobiony niewielkimi przednim i tylnym spojlerem, a także imitacją dyfuzora z tyłu. Części wykonane są z włókna węglowego. Z tego samego materiału jest zrobiona pokrywa silnika.
Niemiecki sedan jest pomalowany (lub oklejony) szarym matowym lakierem, a o tym, która firma odpowiada za jego modyfikacje, można dowiedzieć się z zacisków hamulcowych (są seryjne, tylko ozdobione napisem) i po podniesieniu maski jednostki napędowej.
Ten egzemplarz można odnaleźć na jednym z zachodnich portali aukcyjnych. Firma Manhart Racing życzy sobie za auto 129 900 euro (z podatkami).
Konkurencja
Manhart M5 MH5 S-Biturbo [633 KM] (pierwsza wersja)
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, S63B44Tü
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4395 cmsup3/sup
- Doładowanie: 2 turbosprężarki
- Moc maksymalna: 646 KM przy 6000-7000 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 146,98 KM/l (seryjny – 127,42 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 773 Nm przy 1500-5750 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DCT
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 400 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 396 mm
- Koła przednie: 9,5 x 21″ ADV.1 MHR08 Deep Concave
- Koła tylne: 10,5 x 21″ ADV.1 MHR08 Deep Concave
- Opony przednie: 265/30 R 21
- Opony tylne: 305/25 R 21
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1945 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,01 kg/KM (seryjny – 3,47 kg/KM)
- Długość: 4910 mm
- Szerokość: 1881 mm
- Rozstaw osi: 2968 mm
Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 316 km/h
Źródło: caradisiac (foto)